Hur mäter man gängor ?

caromania Forummoderator
12 maj 2014 · 9 296 Inlägg

Germax skrev:

caromania skrev:

Germax skrev:

Varför skulle Whitworth, eller rörgänga som mig veterligen är den ända med Withworthdimensioner förekommande standarden i Sverige vara så överlägsen? Skruvar med BSW-standard har jag bara läst om, men det fanns säkert några på dina bilar från förekrigstiden tongue Inget en normal människa skulle föredra idag.
Det metriska systemet för gängor är så pass omfattande så ett system som döper skruven efter verktygen skulle va omöjligt i praktiken. Lura inte in folk på dina stenåldersfasoner tongue

Rörgänga? Rörigt det blev.
Nja. Min kunskap har inget med stenåldern att göra utan den baseras på renovering av ett antal fordon med olika typer av gängor. BSF-BSW-UNC/UNF och mm med normal stigning. Att sedan UNC (världens mest använda gänga) är i praktiken samma och en plankad BSW är ju bara ytterligare ett strå i hatten för den kunskapen. BSW är tveklöst den gänga som är lättast att arbeta med. (vid sidan av kopian UNC) Fast det vet du inget om. wink

Jag vet ganska mycket om gängor. Att UNC historisk sett är världens vanligaste gänga kan jag köpa. Att UNC är världens vanligaste gänga idag har jag svårt att tro, finns väl ingen i bilindustrin som använder UTS idag tex.

Vad som är lättast att arbeta med är ju högst subjektivt, men att arbeta med en standard som inte används längre och som består av en handfull användbara storlekar (i bilsammanhang) har jag svårt att förstå hur man kan föredra. Du har fortf inte gett något bra argument varför.

Menar du då att det är svårare att dricka ett vin som inte längre produceras för att man inte kan köpa en likadan flaska på bolaget? Jag skrev bäst och lättast att arbeta med. Inte att köpa ny. Testa att skruva i två olika lite anfrätta skruvar i varsitt passande hål. Den ena med mm-gänga och den andra med den BSW som har ungefär samma dimension. När du gjort det kommer du förstå vad jag menar.

Att BSW är ett icke förekommande gängsystem som inte längre finns eller tillverkas beror på ett antal faktorer, men gängans egenskaper är inte en av dessa. BSF däremot är helt värdelös om det gör dig gladare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
St3v3
12 maj 2014 · 358 Inlägg

caromania skrev:

St3v3 skrev:

caromania skrev:
Nu blir jag lite nyfiken. Hur menar du mäta gängorna? Är det bara diametern på skruven du menar? Det kan ju finnas en rad olika gängor med samma ytterdiameter, tänk på det. Jag har haft förmånen att montera isär 2 engelska bilar från 30 talet där det är minst sagt spännande att klura ut hur man tänkt när man monterat ihop det hela. Just förgasare är roliga då de kan innehålla diverse obskyra gängor faktiskt.

Förövrigt är ju Whitworth (auto) tveklöst den bästa gängan att arbeta med. Storleken på verktyget är det gängan heter till skillnad från det ogenomtänkta mm-systemet där tex 10mm verktyg används på 6mm skruv eller 13 på 8. Lika ologiskt som fiskbullar. Den stora stigningen på BSW gör även att det är lätt att få i ihop skadade gängor med skadade skruvar.

M8 har 10 mm skalle wink

Hmm. Är du säker på det?

Volvo har så nuförtiden, var 12 förut
M6 har 8 mm skalle, M10 13 mm

caromania Forummoderator
12 maj 2014 · 9 296 Inlägg

St3v3 skrev:

caromania skrev:

St3v3 skrev:

M8 har 10 mm skalle wink

Hmm. Är du säker på det?

Volvo har så nuförtiden, var 12 förut
M6 har 8 mm skalle, M10 13 mm

Du pratar om kragskruv monterade i din bil?

Gänga/verktyg
M6/10mm
M8/13mm
M10/17mm

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
St3v3
12 maj 2014 · 358 Inlägg

Ja, och det jag vill mena är att om man döper bulten efter storleken på skallen blir det ju lite fel på t.ex. såna med krage

mb_pucken
13 maj 2014 · 5 088 Inlägg

Asiatiska bilar kör mycket 12 på M8 och 14 på m10 osv
Tyskarna kör mycket 16 på m12 osv
Omöjligt att se skruvstorlek efter skallen smile där kommer ögonmått bra till.pass smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Kajzeeer
13 maj 2014 · 64 Inlägg

För att mäta stigningen på gängorna så kan man använda sig av en gängtolk. Finns exempelvis på biltema:
http://biltema.se/sv/Verktyg/Skarverkty … -st-18143/

Volvo V70 "The rolling olive" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang