Ate bromsar eller Girling på Volvo 164 -69?

Ascona_A
12 maj 2014 · 16 Inlägg

Hej! Köpte en 164 av -69 årsmodell med b30a och bw35 automat. Men bromsarna behövs renoveras och jag vill köpa på mig lite grejer innan jag börjar riva..
Så min fråga är: Har jag ate bromsar eller girling?

Evildan
12 maj 2014 ·

Mig veterligen ska det vara Lucas-Girling fram till årsskiftet 1970 och efter det ATE.

Plocka bort framhjulet och mät längden på belägget så vet du vilket du har.
Girling ca 100mm.
ATE ca 80mm.

Med risk för dåligt minne då jag inte ägt en 164 sedan 1996. wink

Edit:
Glömde skriva framhjulet. roll

Senast redigerat av Evildan (12 maj 2014)

zzr94092
12 maj 2014 · 4 405 Inlägg

hur ska vi veta det,?har du "hårnålar" som håller kvar sprintarna för bromsklossarna så har du Girling,har du däremot en "spännhylsa" på sprinten så har du ATE...ska även finnas en dekal i skuffen på hatthyllekanten,ska stå en 1 eller 2,men minns inte vad som är vad...men däremot så är jag 100 på det om sprintarnas fastlåsning..

Ascona_A
12 maj 2014 · 16 Inlägg

Evildan skrev:
Mig veterligen ska det vara Lucas-Girling fram till årsskiftet 1970 och efter det ATE.

Plocka bort framhjulet och mät längden på belägget så vet du vilket du har.
Girling ca 100mm.
ATE ca 80mm.

Med risk för dåligt minne då jag inte ägt en 164 sedan 1996. wink

Edit:
Glömde skriva framhjulet. roll

zzr94092 skrev:
hur ska vi veta det,?har du "hårnålar" som håller kvar sprintarna för bromsklossarna så har du Girling,har du däremot en "spännhylsa" på sprinten så har du ATE...ska även finnas en dekal i skuffen på hatthyllekanten,ska stå en 1 eller 2,men minns inte vad som är vad...men däremot så är jag 100 på det om sprintarnas fastlåsning..

Det där med att ena har sprint och den andra inte visste jag, men jag minns inte vilken som va vilken!
Ska även kontrollmäta skivorna fram för att vara säker.

Tack för svaren!

zzr94092
13 maj 2014 · 4 405 Inlägg

nu tänkte jag mest på bakbromsarna,sorry om det blev fel...

Dupond och Dupont
13 maj 2014 · 581 Inlägg

annars, ta å skicka upp en bild på kalaset om du har möjlighet så är det lättare att säga vad det är för sort om du är osäker. smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Ascona_A
13 maj 2014 · 16 Inlägg

zzr94092 skrev:
nu tänkte jag mest på bakbromsarna,sorry om det blev fel...

Det är bak som är det stora problemet!

Dupond skrev:
annars, ta å skicka upp en bild på kalaset om du har möjlighet så är det lättare att säga vad det är för sort om du är osäker. smile

Nästa gång jag är förbi bilen så ska jag knäppa några bilder. Men jag börjar luta åt att det är Girling, för oken bak har en "penis" i mitten på utsidan och jag har haft för mig att ATE inte har det.. Men jag vill vara helt säker innan jag börjar sprätta en massa pengar!

zzr94092
13 maj 2014 · 4 405 Inlägg

jag har ju förklarat hur du ska se vad du har för bromsar bak.

Ascona_A
13 maj 2014 · 16 Inlägg

zzr94092 skrev:
jag har ju förklarat hur du ska se vad du har för bromsar bak.

Yes, och tack för förklaringen! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang