Kassa bromsar?

holma82
16 maj 2014 · 8 Inlägg

De här bromsskivorna ansåg bilverkstaden skulle hålla minst 1500 mil till. De bytte bromsbelägg fram på flickvännens bil, då de var slitna. Detta debiterade de dessutom 3000 kr för. När bromsarna sedan började låta bak konstaterade en annan bilverkstad vid översyn av bromsarna att även skivorna fram var dåliga och borde ha bytts i samband med beläggen 2 veckor tidigare. Bilen hade då gått 13 mil sen byte av belägg. Efter klagomål fick de se på bromsskivorna och hävdade att de va fina och skulle hålla lika länge som de nya beläggen. Vad tycker ni om skicket på skivorna?


https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205011/205011-ae223823518044e50cf353ffc6d988fc.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205011/205011-f51374c7cd84f63d9bc624a0ea24aa6f.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205011/205011-eeff6d542aef5ec937a808c09a5903ca.jpg

BMW_Tobbe
16 maj 2014 · 46 Inlägg

Dom där skivorna är ju slut! Jag skulle inte köra med dom i alla fall...

mange_240
16 maj 2014 · 1 562 Inlägg

Dom är slut, en mekaniker begår tjänstefel om han monterar ihop en bil med dessa utan att meddela dig som kund att de bör bytas.

holma82
16 maj 2014 · 8 Inlägg

mange_240 skrev:
Dom är slut, en mekaniker begår tjänstefel om han monterar ihop en bil med dessa utan att meddela dig som kund att de bör bytas.

Ja precis. De knepiga är ju att jag åkte tillbaka med bilen och de tyckte att skivorna var dugliga och skulle hålla hela beläggens livslängd. De sa inget om att de var dåliga när de bytte belägg heller. Nu har hon fått dem bytta av en annan verkstad.

spokenratt
16 maj 2014 · 3 860 Inlägg

holma82 skrev:

mange_240 skrev:
Dom är slut, en mekaniker begår tjänstefel om han monterar ihop en bil med dessa utan att meddela dig som kund att de bör bytas.

Ja precis. De knepiga är ju att jag åkte tillbaka med bilen och de tyckte att skivorna var dugliga och skulle hålla hela beläggens livslängd. De sa inget om att de var dåliga när de bytte belägg heller. Nu har hon fått dem bytta av en annan verkstad.

Riktigt dåligt! Finns för många av dessa skit verkstäder!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
mange_240
16 maj 2014 · 1 562 Inlägg

Ja det är ju en sak om man får ett val att byta dem eller inte, men en seriös verkstad återmonterar inget dylikt utan att först meddela kunden.

holma82
16 maj 2014 · 8 Inlägg

mange_240 skrev:
Ja det är ju en sak om man får ett val att byta dem eller inte, men en seriös verkstad återmonterar inget dylikt utan att först meddela kunden.

Nu fick hon tillbaka en liten del av arbetskostnaden, som för övrigt var 3000 kr. Hon fick tillbaka 465 kr av dem 3000 de kostade. De hävdar dock fortfarande att de hade hållit till nästa besiktning (nästa år) De kom med dumma ursäkter som "att vi bara ville ha beläggen bytta" och "att vi ville ha de så billigt som möjligt". Isf har de ju misslyckats katastrofalt då de tog nästan fyra timmar för dem o byta belägg. Arbetskostnad på över 3000 känns som ett skämt. Beläggen är ej inräknade i det ens.

mange_240
16 maj 2014 · 1 562 Inlägg

holma82 skrev:

mange_240 skrev:
Ja det är ju en sak om man får ett val att byta dem eller inte, men en seriös verkstad återmonterar inget dylikt utan att först meddela kunden.

Nu fick hon tillbaka en liten del av arbetskostnaden, som för övrigt var 3000 kr. Hon fick tillbaka 465 kr av dem 3000 de kostade. De hävdar dock fortfarande att de hade hållit till nästa besiktning (nästa år) De kom med dumma ursäkter som "att vi bara ville ha beläggen bytta" och "att vi ville ha de så billigt som möjligt". Isf har de ju misslyckats katastrofalt då de tog nästan fyra timmar för dem o byta belägg. Arbetskostnad på över 3000 känns som ett skämt. Beläggen är ej inräknade i det ens.

Ja det är tråkigt, alla man köper en tjänst utav vill man ju kunna lita på oavsett vad det gäller.

holma82
16 maj 2014 · 8 Inlägg

EddE93 skrev:
På den verkstad som jag jobbade på (märkesverkstad) fick kunden skriva på att han/hon var väl medveten om att bilen var en trafikfara och att vi fråntog oss allt ansvar när kunden vill åka iväg med sådana bromsar, oftast för att vi var dumma i huvet och försökte lura kunden på pengar då bromsarna faktisk fungerade!? suck...

Du som jobbar på märkesverkstad , vad säger du om fyra timmar för att byta belägg fram. Då bröt mekanikern iofs av en glidpinne och fick gänga om oket . Men är inte ändå fyra timmar mycket?

henke_99 Offroad Racing
16 maj 2014 · 3 122 Inlägg

holma82 skrev:

EddE93 skrev:
På den verkstad som jag jobbade på (märkesverkstad) fick kunden skriva på att han/hon var väl medveten om att bilen var en trafikfara och att vi fråntog oss allt ansvar när kunden vill åka iväg med sådana bromsar, oftast för att vi var dumma i huvet och försökte lura kunden på pengar då bromsarna faktisk fungerade!? suck...

Du som jobbar på märkesverkstad , vad säger du om fyra timmar för att byta belägg fram. Då bröt mekanikern iofs av en glidpinne och fick gänga om oket . Men är inte ändå fyra timmar mycket?

Jag är bara hobbymekaniker, men bytte båda bromsoken, slangar och fick dessutom kona om bromsrören med nya nipplar fram på min suburban. Vet inte exakt tidsåtgång men allt var iaf luftat o klart på under 4 timmar... Detta inklusive krångel med gamla glidbultarna vars insex-skalle hade blivit rätt dålig.

Edit: Att bara byta en omgång belägg anser jag för ett proffs (ändå mer bestämd är jag när det gäller märkesverkstad, för dom ska ju vara experter på just det egna märket) ska gå på långt under en timme. Kanske två timmar om allt krånglar ordentligt.

Senast redigerat av henke_99 (16 maj 2014)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
mb_pucken
16 maj 2014 · 5 091 Inlägg

Skapligt slut skivor..
4 timmar för att byta belägg fram låter mycket. På den tiden hinner man ju både renovera oken och glidpinnar osv.
Är mekaniker och jag brukar ligga på ca 30-40 minuter för belägg och skivor fram, lite beroende på modell, fälglås, och skick på anliggningsytor.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
holma82
16 maj 2014 · 8 Inlägg

Ja mekanikern måste maskat som satan

darkwizard Fordonstekniker
16 maj 2014 · 1 740 Inlägg

Vart beläggen bytta på en meko verkstad? För dom där skivorna är ju som sagt slut. Fast jag har sett bilprovningen släppa igenom värre skivor.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
holma82
16 maj 2014 · 8 Inlägg

darkwizard skrev:
Vart beläggen bytta på en meko verkstad? För dom där skivorna är ju som sagt slut. Fast jag har sett bilprovningen släppa igenom värre skivor.

Om du menar mekonomen verkstad? Så nej, De är bytta på en mindre verkstad i härnösand.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang