Kopplat in mina nya högtalare

Nikke94
10 juni 2014 · 13 Inlägg

Hej! Har köpt ett par GAS Silver 6.5 tums koaxialer till min Saab 9.5 Aero 2004.

När jag bytte ut mina gamla högtalare (Saabs original) till mina nya fick jag en motbjudande effekt.
Koaxialerna spelar ett doft ljud av bas och diskanten är väldigt väldigt låg, hörs knappt (typ som ett filter som reducerar diskanten). När jag skruvar upp blir det dessutom störningar och väldigt dåligt ljud. Allting skall vara rätt kopplat så funderar på vad det kan innebära och varför det blir så.

Nån som har något förslag om vad som kan vara fel? Har en Sony XAV-64BT till stereo som jag försökt ställa in men inte funnit nåt bättre resultat.

Hjälp uppskattas väldigt mycket!

Mvh Nikke

Drönirettab
11 juni 2014 · 21 761 Inlägg

Kolla så att inte någon anslutning på högtalarna eller kablarna tar mot dörrplåten och kortsluter. smile

Drivs högtalarna av bilstereon?

Nikke94
11 juni 2014 · 13 Inlägg

Det gör dem inte. Ja, det gör dem smile

Tack för svar.

Drönirettab
11 juni 2014 · 21 761 Inlägg

Att ljudet blir dovt på ett eller annat sätt skulle visserligen kunna ha med högtalarnas ljudåtergivning att göra, men eftersom det även uppstår störningar så är kortslutning i kablar/anslutningar en mer trolig orsak enligt mig. Även om högtalarna hade varit väldigt trögdrivna och haft ojämn frekvensåtergivning så finns ingen rimlig orsak att dessa egenskaper skulle orsaka rena störningar. smile

Andra får väl komma med mer råd.

Senast redigerat av Drönirettab (11 juni 2014)

mrtmontana
11 juni 2014 · 125 Inlägg

Har du kopplat in de nya högtalarna med samma original högtalarkabel som satt i original högtalaren eller med nya högtalarkablar?

Jag bytte ett par högtalare i hatthyllan i en saab 9.3, plockade ur original högtalarna koppla i de nya och tänkte det gick smort, men när jag började spela så skråla det i båda högtalarna och den ena spräcktes tyvärr, köpte ett par nya och samma med dom, det sluta med att jag drog nya kablar och det fungerade bättre än med original kablarna.

Jag bytte även stereo från original till en jvc, vet inte om det berodde på stereon eller kablarna

Senast redigerat av mrtmontana (11 juni 2014)

Nikke94
13 juni 2014 · 13 Inlägg

Det finns ett filter inne i kablarna förstår jag nu. Har dratt allt till ett slutsteg.

Nu är det såhär att när allt är kopplat till slutsteget så fungerar inte bluetoothen att spela över, nån som vet hur man fixar detta?

mrtmontana
13 juni 2014 · 125 Inlägg

Nikke94 skrev:
Det finns ett filter inne i kablarna förstår jag nu. Har dratt allt till ett slutsteg.

Nu är det såhär att när allt är kopplat till slutsteget så fungerar inte bluetoothen att spela över, nån som vet hur man fixar detta?

vad för telefon har du?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang