Volvo 240 -90 B230F startar inte, soppafel?

JacobSoh
2 juli 2014 · 72 Inlägg

Drar historien från första början.. Lång historia men hoppas nån orkar ägna sig några minuter åt att läsa och grunna på mitt felande.hmm
(B230F med LH 2.4)
En 244a med automat, som jag bytte drivlina på till likadan (F) motor fast med manuell M47a låda.
När det var dags för provstart så hände.. NADA. Ingen reaktion när man vred på nyckeln.
Eftersom de här var en bil som flera yngre homo sapiens skruvat med så satt det i mittkonsolen
En tryckknapp kopplad till en vippbrytare, som jag inte såg gjorde nån funktion så den klippte jag bort, tillsammans med ett relä (som jag inte hade sett förens far min påpekade det för mig) Och vad det reläet hade för funktion vet jag inte.. Men jag tror symtomen börjar komma fram efter att jag klippte bort det.

I alla fall, fick lära mig av diverse forum att man var tungen att bygla en kontakt under golvmattan på förarsidan för att gå förbi startspärren som automatbilar har. När jag vred nyckeln till startläge förut så hände ingenting, inte ens ett klick i solenoiden på startmotorn. Men efter jag byglade den där kontakten i alla fall så gick startmotorn, men motorn startade inte.

Bilen har tändning, för sprutar jag in startgas i cylindern/insuget så tänder den till, men den får inte bensin genom spridarna. Till saken hör att med automatlådan och den andra gamla F motorn så gick bilen (med reläet som jag förmodar var ett egen inkopplat bränslepumpsrelä) Eller så var de kopplat till tryckluftstutan som också var monterad med en egen knapp på mittenkonsolen.. Tyvärr minns jag inte vilken sladd reläet var kopplat till för ände i skrivande stund, för alla sladdar var såklart röda. sad Men de jag vet nu iaf är att när reläet är borta så startar inte bilen. TROTS - att jag kollat snudd på allt känns de som.

*Bensinpumpen (båda två) samt bensinfilter är desamma som när jag körde bilen innan drivline byte, så soppatryck har jag med största sannolikhet. Kan inte alls förstå om de helt plötsligt dött bara för att jag bytt motor. Har även försäkrat mig att tryckpumpen får 12v genom att mata den konstant från ett separat bilbatteri, trots det så kommer de inte bensin genom spridarna.

*Bränsletrycksregulatorn har jag tagit från insuget som satt på den gamla motorn (som gick), trodde att den var boven i dramat men inge bättre resultat.

*Kallstartsventilen har jag ocskå bytt, tagit från de "fungerande insuget", inge bättre resultat.

*Luftmassemätarn är den samma, som alltid suttit i bilen, därför har jag uteslutit att den är felet också. Den gick ju innan jag började skruva. (det är min åsikt)

Fick tips om att de kunde vara impulsgivaren ovanför svänghjulet. Den mätte jag och den gav 180 ohm, men bara för att bytte jag till den andra impulsgivaren från den gamla motorn som gick, den gav 219 ohm (skulle vara mellan 200-300 ohm enligt utsago?) Men även det utan bättre resultat,

Jag har till och med bytt bränslebox eftersom jag trodde att den inte skulle tycka om manuell låda (???)
Till en box från en 87ans B230F maskin som hade manuell låda från början. Samtidigt tog jag även bränslerelä (vitt) från den bilen, och satte in de i i min 244a som inte vill starta, i tron på att DE skulle hjälpa.. Men icke, fortfarande inge bensin genom spridarna, den startar inte i alla fall. Testade med den nya bränsleboxen i
att hålla tändstiftet mot jord på motorn, inte en gnista.. Gick att hålla i stiftet medans de jordade i motorn och inte ont i armen. Helmysko att tändningen bara fallerade sådär??

Sedan satte jag tillbaka den gamla bränsleboxen som hade samröre med automatlådan förut, och så var jag på tändmodulen å tog av och satte dit kontaktstycket igen, samt sprayade rengöringsmedel i den.. Och fyllde på med startgas genom tändstiftshålet, och då tände den!! Men den går inte! madmad

Bränsletryck är alltså antaget att de är vid god kapacitet med tanke på att jag inte pillat på bränsletryckskomponenterna, samt att pumpen går.

Jag har provmätt kontakterna till spridarna samt provkört med en lysdiod. Puls signalen som ska styra spridarna finns där, lysdioden blinkade, så puls signalen finns där.

Jag har även putsat (för bättre jordkontakt) på sladdarna som sitter insuget, de 2st bruna. (i tron om att de var dålig jord)

Jag har även flyttat över knacksensorn på motorblocket, från min gamla motor som gick.
De som återstår från min gamla motor (SOM GICK) är motortempgivaren, samt spridarna som sitter kvar i gamla insuget.

För mig låter det osannolikt att alla fyra spridare skulle gett upp? Men symtomen tyder ju på att de verkar det enda rimliga?
Jag har provat att starta bilen både med sladden kopplat till den nuvarande motortempgivaren, samt provat starta motorn utan kontakten på.. Ingen skillnad.

I och med att de är en automat i grunden så har jag haft foten på bromsen ett flertal gånger när jag försökt starta bilen, men de har inte visat sig vara något positivt.. Inga positiva vibbar nånstans.

Vad i hela fridens namn är fel? Kan alla fyra spridarna verkligen gett upp eller blivit igensatta? Alla andra komponenter (ja förutom motortempgivarn då) har jag ju tagit från en motor som nyligen fungerade.
Tycker dock att de är lite konstigt att inte kallstartsventilen sprutat in bensin heller. Stiften har alltid varit torra.

Vill ogärna plocka dän spridare och spridarbrygga och alltihopa, får då är ju risken att nånting lär gå sönder och de kanske inte hjälper? Eller så gör det det? hmmsadneutral

Vill förtydliga att tändmodulen är den samma som alltid har varit i bilen, någon sådan har jag inte provat att byta.
Däremot om jag kopplade in den nu lösa impulsgivaren och drog en magnet framför den, samtidigt om tändningen var på, så surra bränslepumpen till och de sa klick och något hände inne i tomgångsmotorn. Så jag antar att den proceduren fungerar som den ska?
Och nej jag har INTE testat bränsletrycket, bara antagit att de fortfarande är "körbart".

Tacksam för svar...

Senast redigerat av JacobSoh (2 juli 2014)

JacobSoh
2 juli 2014 · 72 Inlägg

Jo justja, en sak till. Alla säkringar neranför ratten ÄR hela.
25amp säkringen (som tydligen ska sitta i vänster framskärm) är utbytt mot en 15A? av mini-variant.
Vet ej om de spelar nån roll men den är OCKSÅ hel, konstigt nog..

JacobSoh
3 juli 2014 · 72 Inlägg

Har bytt spridare nu, och då startar den och går. Ett steg i rätt riktning. Men minsta lilla gaspådrag så dör bilen, och så blir motorn tokhet på direkten. Jag provade att byta gasspjällspotentiometer också, men ingen skillnad.
Den går på tomgång iaf, men låter inte riktigt riktigt. Vet ej om den går på tre cylindrar eller inte, men även om den skulle gå på tre så vore de konstigt att den inte ens kommer över 900 varv..

Jag har provat båda bränsleboxarna igen, samma resultat, dvs ingen positiv skillnad.

Kan kamremmen göra att den inte orkar gå över 900 varv och motorn dör vid gaspådrag, om den skulle stå fel en kugg?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
3 juli 2014 · 3 730 Inlägg

JacobSoh skrev:
Har bytt spridare nu, och då startar den och går. Ett steg i rätt riktning. Men minsta lilla gaspådrag så dör bilen, och så blir motorn tokhet på direkten. Jag provade att byta gasspjällspotentiometer också, men ingen skillnad.
Den går på tomgång iaf, men låter inte riktigt riktigt. Vet ej om den går på tre cylindrar eller inte, men även om den skulle gå på tre så vore de konstigt att den inte ens kommer över 900 varv..

Jag har provat båda bränsleboxarna igen, samma resultat, dvs ingen positiv skillnad.

Kan kamremmen göra att den inte orkar gå över 900 varv och motorn dör vid gaspådrag, om den skulle stå fel en kugg?

Till att börja med så är 87års box fel. Så sätt inte i den. Kolla kamrem.

Ta ur spridarbryggan med spridarna kvar i bryggan och vrid på starten så ser du att det kommer en fin dimma ur alla. En bra början att undersöka

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
JacobSoh
3 juli 2014 · 72 Inlägg

Varför skulle den bränsleboxen vara fel för? Bilen går lika dåligt med båda boxarna.. Så den som jag hade från allra första början verkar ju inte vara till nån större nytta än så länge.

Spridarna provkörde jag innan jag satte i dom i insuget och de kom bensin ur alla fyra. Hade dock dem nersatta i papperstrasor för att undvika att bensinen blötte ner hela motorn, och såg därför inte om de var en dimma med bensin. Men som sagt, de satt ju i det gamla insuget på automat motorn, och den gick ju bra innan. Så jag tror spridarbilden fortfarande är densamma..

Kamremmen verkar sitta där den ska. Både nedre och övre märkning är i linje med bakomliggande märkning.

Jag har även provat att byta luftmassemätare från en bil jag vet fungerar (fungerade i o med att jag tagit en massa grejjer ifrån den nu) Men de vart inte någon skillnad.

Imorgon återstår att kolla bränsletrycket med tryckmätare för att se om pumpen verkligen levererar tillräckligt eller om den levererar yttersta nödvändiga för att den ska gå på tomgång.
Enligt en kunnig bekant till mig så gick hans 740 från hans hem till garaget. Men från garaget och hem så gick den inte och däremellan hade hans bensinpump givit upp.. Så saker tycks kunna gå sönder när man inte använder dem. Lutar lite åt att min bensinpump också givit upp fast bilen bara stått i garaget..

Man ska aldrig säga aldrig, allt kan bevisligen hända.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
3 juli 2014 · 3 730 Inlägg

JacobSoh skrev:
Varför skulle den bränsleboxen vara fel för? Bilen går lika dåligt med båda boxarna.. Så den som jag hade från allra första början verkar ju inte vara till nån större nytta än så länge.

Spridarna provkörde jag innan jag satte i dom i insuget och de kom bensin ur alla fyra. Hade dock dem nersatta i papperstrasor för att undvika att bensinen blötte ner hela motorn, och såg därför inte om de var en dimma med bensin. Men som sagt, de satt ju i det gamla insuget på automat motorn, och den gick ju bra innan. Så jag tror spridarbilden fortfarande är densamma..

Kamremmen verkar sitta där den ska. Både nedre och övre märkning är i linje med bakomliggande märkning.

Jag har även provat att byta luftmassemätare från en bil jag vet fungerar (fungerade i o med att jag tagit en massa grejjer ifrån den nu) Men de vart inte någon skillnad.

Imorgon återstår att kolla bränsletrycket med tryckmätare för att se om pumpen verkligen levererar tillräckligt eller om den levererar yttersta nödvändiga för att den ska gå på tomgång.
Enligt en kunnig bekant till mig så gick hans 740 från hans hem till garaget. Men från garaget och hem så gick den inte och däremellan hade hans bensinpump givit upp.. Så saker tycks kunna gå sönder när man inte använder dem. Lutar lite åt att min bensinpump också givit upp fast bilen bara stått i garaget..

Man ska aldrig säga aldrig, allt kan bevisligen hända.

1987 hade 240 LH 2.2. Du har LH 2.4. Har du några felkoder?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
JacobSoh
6 juli 2014 · 72 Inlägg

Felkoder signalerade på motortemp samt felaktig signal på luftmassemätaren.
Däremot kollade vi tändningen med tändningslampa, och den stog 50 grader käpprätt åt helvete.. Vilket berodde på att någon mindre kunnig satt svänghjulet fel. Så motorn tände när kolven var halvvägs ner i cylindern.

Började om på ruta 1, ändrade svänghjulets position, satte tillbaka allt, och den startade på första försöket.. big_smile
Hurra vad de kan gå bra när man vet vad man ska göra!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang