Chipning utav Golf 6 1,4 TSI -11

TomBjorklund VAGIS Car Club
7 juli 2014 · 1 093 Inlägg

DasAuto skrev:

t_one21 skrev:

DasAuto skrev:

Vet inte hur det är med 1.4 motorn. Men vet att många chippar sina 2.0 TFSI och där har det inte varit speciellt mycket slitage. Kör du bara vettigt så håller det nog bra. Se till att inte gasa sönder bilen i 1an från stillastående allt för ofta smile

Framför allt!: Se till att byta motoroljan samt filter var 1500 mil istället för det rekommenderade på 3000.
Det är det som löper störst risk att förstöra både motor och turbo.

Byt oljan oftare och se till att låta bilen stå lit e på tomgång innan du stänger av motorn om du gasat på lite extra, så kommer turbon ner i temperatur och risken att oljan börjar koksa minskar avsevärt smile

Stämmer väldigt bra. Min var longlife servad upp till ca 7000mil, fast den passerade aldrig 2000mil totalt. Nu servas den efter 1500mil. Så även TS borde följa dessa spelregler så kan han vara lugn smile

Jag lade dessutom in Oljetemp i färddatorn. Väntar alltid tills den nått ca 90c innan jag stänger av bilen.
90c brukar den ligga på när man kör normalt, kommer upp i ca 97 när man gasar på en del.

Räcker med VCDS för att få in olje temp där va? smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
DasAuto
7 juli 2014 · 2 751 Inlägg

t_one21 skrev:

DasAuto skrev:

t_one21 skrev:

Framför allt!: Se till att byta motoroljan samt filter var 1500 mil istället för det rekommenderade på 3000.
Det är det som löper störst risk att förstöra både motor och turbo.

Byt oljan oftare och se till att låta bilen stå lit e på tomgång innan du stänger av motorn om du gasat på lite extra, så kommer turbon ner i temperatur och risken att oljan börjar koksa minskar avsevärt smile

Stämmer väldigt bra. Min var longlife servad upp till ca 7000mil, fast den passerade aldrig 2000mil totalt. Nu servas den efter 1500mil. Så även TS borde följa dessa spelregler så kan han vara lugn smile

Jag lade dessutom in Oljetemp i färddatorn. Väntar alltid tills den nått ca 90c innan jag stänger av bilen.
90c brukar den ligga på när man kör normalt, kommer upp i ca 97 när man gasar på en del.

Räcker med VCDS för att få in olje temp där va? smile

Yep, iaf på min. Vet inte om A3 har samma färddator.
stemei.de finns det mesta på.

ursäkta för offtopic smile

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
TomBjorklund VAGIS Car Club
7 juli 2014 · 1 093 Inlägg

DasAuto skrev:

t_one21 skrev:

DasAuto skrev:

Stämmer väldigt bra. Min var longlife servad upp till ca 7000mil, fast den passerade aldrig 2000mil totalt. Nu servas den efter 1500mil. Så även TS borde följa dessa spelregler så kan han vara lugn smile

Jag lade dessutom in Oljetemp i färddatorn. Väntar alltid tills den nått ca 90c innan jag stänger av bilen.
90c brukar den ligga på när man kör normalt, kommer upp i ca 97 när man gasar på en del.

Räcker med VCDS för att få in olje temp där va? smile

Yep, iaf på min. Vet inte om A3 har samma färddator.
stemei.de finns det mesta på.

ursäkta för offtopic smile

OffT: Funktionen finns, tack! smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang