Volvo S60 slår i framvagnen efter länkarmsbyte

VincHeee
6 juli 2014 · 19 Inlägg

Godkväll!

Hållt på att byta länkarmar på min polares s60 i helgen, vi bytte även styrstag, spindelled.
nu efter när man bara kör jätte långsamt slår det i framvagnen.
Man ser att drivaxeldamasken har snurrat sig men inte mer än så.

Läste i efterhand att man ska lossa drivaxeln när man byter länkarm vilket vi inte gjorde.
Någon som har en aning vad det kan vara?

Mvh VincHeee

Ababa
6 juli 2014 · 55 Inlägg

Jag har haft lyckan att byta länkarmar 2 gånger och lossade aldrig drivaxeln då, det gick hur bra som helst. Kanske är topplagringarna på stötdämparna som är kassa? Dragit åt allt ordentligt?

Volvo XC70 (2008)
VincHeee
6 juli 2014 · 19 Inlägg

Ababa skrev:
Jag har haft lyckan att byta länkarmar 2 gånger och lossade aldrig drivaxeln då, det gick hur bra som helst. Kanske är topplagringarna på stötdämparna som är kassa? Dragit åt allt ordentligt?

Tror icke det räcker att rulla 50cm så slår det .

Ababa
6 juli 2014 · 55 Inlägg

VincHeee skrev:

Ababa skrev:
Jag har haft lyckan att byta länkarmar 2 gånger och lossade aldrig drivaxeln då, det gick hur bra som helst. Kanske är topplagringarna på stötdämparna som är kassa? Dragit åt allt ordentligt?

Tror icke det räcker att rulla 50cm så slår det .

Hmm, inte råkat dragit isär drivknuten? Är ju risk att man gör det men ingen aning hur det låter om man gjort det.

Volvo XC70 (2008)
VincHeee
6 juli 2014 · 19 Inlägg

Ababa skrev:

VincHeee skrev:

Ababa skrev:
Jag har haft lyckan att byta länkarmar 2 gånger och lossade aldrig drivaxeln då, det gick hur bra som helst. Kanske är topplagringarna på stötdämparna som är kassa? Dragit åt allt ordentligt?

Tror icke det räcker att rulla 50cm så slår det .

Hmm, inte råkat dragit isär drivknuten? Är ju risk att man gör det men ingen aning hur det låter om man gjort det.

Det låter troligt fick ju dra en del för att få på allt. Svårt att få ihop igen isåfall?

Ababa
6 juli 2014 · 55 Inlägg

VincHeee skrev:

Ababa skrev:

VincHeee skrev:

Tror icke det räcker att rulla 50cm så slår det .

Hmm, inte råkat dragit isär drivknuten? Är ju risk att man gör det men ingen aning hur det låter om man gjort det.

Det låter troligt fick ju dra en del för att få på allt. Svårt att få ihop igen isåfall?

Det kan jag inte svara på men kan tipsa om sen när ni ska montera tillbaka länkarmarna så försök trycka upp navet med domkraft så att bulten till spindelleden går i lättare.

Volvo XC70 (2008)
VincHeee
6 juli 2014 · 19 Inlägg

Ababa skrev:

VincHeee skrev:

Ababa skrev:

Hmm, inte råkat dragit isär drivknuten? Är ju risk att man gör det men ingen aning hur det låter om man gjort det.

Det låter troligt fick ju dra en del för att få på allt. Svårt att få ihop igen isåfall?

Det kan jag inte svara på men kan tipsa om sen när ni ska montera tillbaka länkarmarna så försök trycka upp navet med domkraft så att bulten till spindelleden går i lättare.

Så man måste demontera länkarm osv för att pilla med drivknuten?

Ababa
6 juli 2014 · 55 Inlägg

VincHeee skrev:

Ababa skrev:

VincHeee skrev:

Det låter troligt fick ju dra en del för att få på allt. Svårt att få ihop igen isåfall?

Det kan jag inte svara på men kan tipsa om sen när ni ska montera tillbaka länkarmarna så försök trycka upp navet med domkraft så att bulten till spindelleden går i lättare.

Så man måste demontera länkarm osv för att pilla med drivknuten?

Tror axeln måste loss för drivknuten ska sättas ihop och kullager som ska läggas rätt, sitter och googlar lite på det just nu.

Volvo XC70 (2008)
VincHeee
6 juli 2014 · 19 Inlägg

Ababa skrev:

VincHeee skrev:

Ababa skrev:

Det kan jag inte svara på men kan tipsa om sen när ni ska montera tillbaka länkarmarna så försök trycka upp navet med domkraft så att bulten till spindelleden går i lättare.

Så man måste demontera länkarm osv för att pilla med drivknuten?

Tror axeln måste loss för drivknuten ska sättas ihop och kullager som ska läggas rätt, sitter och googlar lite på det just nu.

Fel hittat, inre drivknuten sönder. Googla runt efter en ny men kammar 0. Förslag vart man kan hitta en ny (han ringer volvo imorgon om ingen kan hittas på annan väg)

Christian S
6 juli 2014 · 4 816 Inlägg

kolla bildelsbasen, lär finnas hur många som hellst.
ny på volvo lär inte vara gratis.

vad är det för motor samt vilken sida?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 juli 2014 · 6 479 Inlägg

Inre knuten kan åka isär om man inte lossar drivaxeln från navet.
Sen gick den väl sönder när ni försökte köra.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
VincHeee
6 juli 2014 · 19 Inlägg

Christian S skrev:
kolla bildelsbasen, lär finnas hur många som hellst.
ny på volvo lär inte vara gratis.

vad är det för motor samt vilken sida?

Nee billigt blir det not tyvärr inte, om man inte kan självplocka på någon skrot mot all förmodan.

2.4T Troligen båda sidor...sad

VincHeee
6 juli 2014 · 19 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Inre knuten kan åka isär om man inte lossar drivaxeln från navet.
Sen gick den väl sönder när ni försökte köra.

Din analys är klockren, exakt det som hänt tyvärr.. sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang