Saab 9-3 SS -03 Baslåda & steg!

kerz
28 maj 2008 · 13 Inlägg

Hej!

Nu gör jag säkert bort mig, men då jag inte har någon större kunskap i detta så kände jag att jag måste vända mig till kunnigt folk.

Har köpt mig en 93'a SS (Linearplus) och efter bara några veckor insett att jag vill ha bättre ljud, mer bas helt enkelt.

Har försökt läsa på lite för att få lite kött på benen, men tänkte att jag kollar upp här innan man kör igång!
(eller rättare sagt, mina kunniga kompisar kör igång)

Men som jag har fattat det, så kan jag har kvar Original-stereon, OM jag köper någon adapter från http://www.backesljudbygg.se/home.htm  frågan är då vilken av dom som är där ska jag köpa? Är det bättre att ringa till dom och kolla?

Om jag har rätt så här långt kör jag på med nästa fråga.

När jag fixat en sådan adapter, så är det bara att dra kablarna som vanligt? Lirka sig förbi, och under allt för att sedan koppla i slutsteg och baslåda?

Har jag fattat det hela rätt? Kom gärna med åsikter och tips etc! smile

mvh

Senast redigerat av kerz (28 maj 2008)

BAE BilstereoNörd
28 maj 2008 · 576 Inlägg

kerz skrev:
Hej!

Nu gör jag säkert bort mig, men då jag inte har någon större kunskap i detta så kände jag att jag måste vända mig till kunnigt folk.

Har köpt mig en 93'a SS (Linearplus) och efter bara några veckor insett att jag vill ha bättre ljud, mer bas helt enkelt.

Har försökt läsa på lite för att få lite kött på benen, men tänkte att jag kollar upp här innan man kör igång!
(eller rättare sagt, mina kunniga kompisar kör igång)

Men som jag har fattat det, så kan jag har kvar Original-stereon, OM jag köper någon adapter från http://www.backesljudbygg.se/home.htm  frågan är då vilken av dom som är där ska jag köpa? Är det bättre att ringa till dom och kolla?

Om jag har rätt så här långt kör jag på med nästa fråga.

När jag fixat en sådan adapter, så är det bara att dra kablarna som vanligt? Lirka sig förbi, och under allt för att sedan koppla i slutsteg och baslåda?

Har jag fattat det hela rätt? Kom gärna med åsikter och tips etc! smile

mvh

Ja klart du ska ringa och fråga dem för att det beror på vilket ljudpaket du har i bilen!
Vi har iallafall råkat ut för att det inte finns någon DIN-kontakt på stereon istället är ljudet överfört optiskt men det gäller tex ljudsystem AC3.. men i värsta fall går det att plocka signal från de bakre högtalarna och köra högnivå, det finns t.o.m slutsteg med automatisk remote som startar när det kommer högnivå signal..

I övrigt drar du strömkablar precis som du tänkt under lister och mattor från batteri till bagage..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
kerz
28 maj 2008 · 13 Inlägg

Ja klart du ska ringa och fråga dem för att det beror på vilket ljudpaket du har i bilen!
Vi har iallafall råkat ut för att det inte finns någon DIN-kontakt på stereon istället är ljudet överfört optiskt men det gäller tex ljudsystem AC3.. men i värsta fall går det att plocka signal från de bakre högtalarna och köra högnivå, det finns t.o.m slutsteg med automatisk remote som startar när det kommer högnivå signal..

I övrigt drar du strömkablar precis som du tänkt under lister och mattor från batteri till bagage..
// Tommy

Får tacka för svaret, antar att jag får smita ut till bilen och läsa igenom manualen för att ta reda på vilket ljudpaket jag har!

Ringer då sedan till det nämnda företaget och sedan kör vi bara igång!

Var inte så krångligt trots allt med andra ord! smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 maj 2008 · 8 744 Inlägg

Tyvärr men ingen av deras adaptrar passar då ljudet överförs optiskt. Men beroende på vilket ljudsystem du har så kan du koppla in dig i nåt av bilens slutsteg eller ta högnivåsignal från nån av högtalarna. För att du ska kunna kopplas in en baslåda så måste du ha minst AS2, annars finns det ingenstanns osm du kan ta ut en bassignal. Enklaste sättet att ta reda på vilken stereo du har är arr lyssna och titta, om du inte hör nån bas alls och inte har några dörrhögtalare så har du AS1. Om du dräemot har högtalare i dörrarna så har du minst AS2, har du även ett par 6x9" bashögtalare i hatthyllan så har du AS3. smile Så ta reda å det först, så kan du få hjälp sen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
kerz
30 maj 2008 · 13 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Tyvärr men ingen av deras adaptrar passar då ljudet överförs optiskt. Men beroende på vilket ljudsystem du har så kan du koppla in dig i nåt av bilens slutsteg eller ta högnivåsignal från nån av högtalarna. För att du ska kunna kopplas in en baslåda så måste du ha minst AS2, annars finns det ingenstanns osm du kan ta ut en bassignal. Enklaste sättet att ta reda på vilken stereo du har är arr lyssna och titta, om du inte hör nån bas alls och inte har några dörrhögtalare så har du AS1. Om du dräemot har högtalare i dörrarna så har du minst AS2, har du även ett par 6x9" bashögtalare i hatthyllan så har du AS3. smile Så ta reda å det först, så kan du få hjälp sen.

Hej!
Så med de adaptrarna så kan jag inte koppla som "vanligt" som jag hade tänkt alltså? roll


Har 3 högtalare i fram, 2 i framdörrarna och 2 st 6:9or antar jag att det är i hatthyllan!

Så då antar jag att jag har AS3? smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
31 maj 2008 · 8 744 Inlägg

Nix det kan du inte isåfall, tyvärr. Men har du nu en AS3a så är det ju busenkelt! big_smile Då köper du helt enkelt en hög-lågnivå omvandlare och ansluter till ingående kablar till dina 6x9or, från den kopplar du sen helt enkelt en lågnivåkabel till ditt steg. smile Bara att fråga om du undrar över nåt mera då jag själv också håller på med ett ljudprojekt i min 9-3a, dock med AS2 som utgångspunkt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
kerz
31 maj 2008 · 13 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Nix det kan du inte isåfall, tyvärr. Men har du nu en AS3a så är det ju busenkelt! big_smile Då köper du helt enkelt en hög-lågnivå omvandlare och ansluter till ingående kablar till dina 6x9or, från den kopplar du sen helt enkelt en lågnivåkabel till ditt steg. smile Bara att fråga om du undrar över nåt mera då jag själv också håller på med ett ljudprojekt i min 9-3a, dock med AS2 som utgångspunkt.

Det var som fan, det lät ju enkelt!
(Om man nu är insatt i det)

Haha, men får tacka för din hjälp, så återkommer jag när jag sätter någon av mina kompisar på detta projekt big_smile

Som sagt så lät det ju ganska  enkelt, så  för den kunnige borde det inte vara så svårt! big_smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
31 maj 2008 · 8 744 Inlägg

Det är busenkelt! big_smile Nästan så jag är lite avis, hade vart skönt å ha det så enkelt. wink Men lycka till med projektet, hoppas att det blir bra! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Oddish
10 december 2008 · 2 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Enklaste sättet att ta reda på vilken stereo du har är arr lyssna och titta, om du inte hör nån bas alls och inte har några dörrhögtalare så har du AS1. Om du dräemot har högtalare i dörrarna så har du minst AS2, har du även ett par 6x9" bashögtalare i hatthyllan så har du AS3. smile Så ta reda å det först, så kan du få hjälp sen.

Jag är ute i nästan samma ärende som trådstartaren. Jag vill nämligen gärna montera min aktiva baslåda i Saaben (9-3 SS ARC -03) utan alltför mycket krångel och behöver då ta reda på vilken stereo som sitter i den. Det jobbiga är att jag läst så många olika åsikter om detta.

Vissa hävdar att AS2 har en rektangulär grönmonokrom-display på huvudenheten och AS3 har GPS-modul medan minstingen AS1 endast har vanliga knappar och så sifferknapparna 1-6 för sparade radiostationer.

Min stereo har det sistnämnda, d.v.s. ingen display eller GPS-enhet utan endast ett par rattar och knappar 1-6 för sparade radiostationer o.s.v. Utöver detta har jag högtalare i instrumentpanelen, framdörrarna samt någon typ av högtalare i hatthyllan. Jag hör ganska hygglig bas när jag vrider på bas-vredet ordentligt.

I morgon ska jag kolla under förarstolen om det sitter ett slutsteg där och även lyssna om det sitter en högtalare under gallret i mitten av instrumentbrädan, och slutligen kolla vad som sitter i hatthyllan.

Till frågan: Finns det något idiotsäkert sätt att ta reda på vilken stereo man har, AS1, AS2 eller AS3?

Så här ser min huvudenhet ut (inte min bil):
http://i36.tinypic.com/2lkuv6h.jpg

Senast redigerat av Oddish (10 december 2008)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
10 december 2008 · 8 744 Inlägg

Nu är det ju så att Saab inte längre kallar sina ljudsystem för AS1/2/3, utan för Popular70, Premium150 och Prestige300, iaf i bilar av den årsmodell som vi har. Om det är så som du säger så har du en ICM1 (huvudenheten) med Premium150 (om du inte har 4 högtalare i hatthyllan, då har du Prestige300, vilket jag dock tvivlar på när du har ICM1an). Du har då även ett slutsteg under förarstolen samt en högtalare i mitten på instrumentbrädan.

Det är då relativt enkelt att bygga vidare på ljudet, om det är så att du har Prestige300 så är det bara att sno lite signal från dom stora högtalarna i hatthyllan (6x9") till din aktiva baslåda. Om det däremot är så som jag tror att det är, att du har Premium150 så tar du signalen till baslådan från dörrhögtalarna, eller alternativt från förstärkaren under förarstolen.


Lycka till med bygget och fråga på om det är nånting mer du undrar över!

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Oddish
11 december 2008 · 2 Inlägg

Tack Christoffer! Jag kollade idag och är säker på att jag har Premium 150. Det sitter två små högtalare i hatthyllan men hålen för 6x9 är tomma.

Jag gör nog så att jag tar signal från dörrhögtalaren (vänster sida har jag hört rekommenderas).

Ström får jag väl dra hela vägen från batteriet. Någon som vet om det finns ett lämpligt hål i torpedväggen att dra kabeln igenom? Man kanske kan gå via högersidan istället för där finns redan ett kupévärmaruttag. Några tips?

Hur blir det med remoten? Var får jag remote-signal?

Senast redigerat av Oddish (11 december 2008)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
12 december 2008 · 8 744 Inlägg

Oddish skrev:
Tack Christoffer! Jag kollade idag och är säker på att jag har Premium 150. Det sitter två små högtalare i hatthyllan men hålen för 6x9 är tomma.

Jag gör nog så att jag tar signal från dörrhögtalaren (vänster sida har jag hört rekommenderas).

Ström får jag väl dra hela vägen från batteriet. Någon som vet om det finns ett lämpligt hål i torpedväggen att dra kabeln igenom? Man kanske kan gå via högersidan istället för där finns redan ett kupévärmaruttag. Några tips?

Hur blir det med remoten? Var får jag remote-signal?

Inga problem, bara kul att kunna hjälpa till. smile Ja om det är så så har du garanterat Premium 150, om nu inte förra ägaren behöll 6x9" högtalarna då. wink

Om du bara ska ha signal till en baslåda så räcker det att ta signal från vänster dörrhögtalare ja. Jag själv körde dock på en annan lösning och lödde in en hög till lågnivå omvandlare direkt i AMP1an, funkar kalas och blev väldigt smidigt!

Strömkabel bör du dra från batteriet ja, jag drog den genom torpedväggen precis brevid kabeln för kupevärmareuttaget. Fick lov att borra upp ett hål där men det är inte särskillt svårt när man väl har väggen tom från mattor och skit. Se till så att du får en rejäl tätning mot kabeln bara, så att du inte nöter av den och inte häller får in vatten i kupén.

För remotesignal så finns det väl egentligen bara två vettiga alternativ. Alternativ ett är att ta från den nedersta vänstra säkringen i bakre säkringsboxen, men då kommer den bara vara aktiv när bilen är på. Alternativ två som jag själv kör med är att köpa en adapter från tex: MDS. Bara att koppla in den på + & -, samt nån av högtalarkablarna. Eller om du ändå ska ha en hög till lågnivå omvandlare för din baslåda så kan du köpa tex denna. Köpte själv en som ligger på posten och väntar nu, ska hem och testa den ikväll.


Lycka till med bygget nu, och fråga på om det är något mer du undrar över. smile

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
BrianL1992
8 juli 2014 · 33 Inlägg

hejsan, jag har saab 93 2006 kombi modellen, kan jag då ta signalen till min bas från originalbasen i reservhjulet som sitter under golvet i skuffen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang