Volvo 740 1989 bensinmätare knäpp.

Volvofantasten Blivande lastbilsmekaniker
11 augusti 2014 · 174 Inlägg

Tjenare alla.

Jag vet att denna fråga har varit uppe förut dock hittar inget som besvarar mitt.

Tankmätaren går upp typ några millimeter varje gång du vrider på tändningen. så den är inte helt i botten.
Var idag och plockade lite grejor ifrån en kompis 740 -90 och tog mätarhuset.
samma med det...
men dock ibland så går mätaren upp till det som ungefär är i. stanna där och sen sjunka och stiga. sen typ 10L mer osv. och ibland så går den upp när du gasar och sjunker när du släpper gasen.
Vad kan det vara?
Har varit och kollat jord bak( om det var rätt) och det var bra.
vad kan det vara??

Volvo 740 "Maja gräddnos" (1989)
KolGruvan
11 augusti 2014 · 1 450 Inlägg

ungefär samma problem på min 740. även om värdena visar ok på armaturen så kan den va skrot ändå, på min ohm mätte ja armaturen och den visade okej.köpte en ny armatur på volvo då funka mätaren BÄTTRE men inte bra, då kan va både instrument o armaturen.  har hört att man kan ta jord kabeln från armaturen och hålla den direkt mot jord (i karossen) då ska mätaren visa full tank och på så vis se om instrumentet funkar

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Volvofantasten Blivande lastbilsmekaniker
11 augusti 2014 · 174 Inlägg

xVolvo240x skrev:
ungefär samma problem på min 740. även om värdena visar ok på armaturen så kan den va skrot ändå, på min ohm mätte ja armaturen och den visade okej.köpte en ny armatur på volvo då funka mätaren BÄTTRE men inte bra, då kan va både instrument o armaturen.  har hört att man kan ta jord kabeln från armaturen och hålla den direkt mot jord (i karossen) då ska mätaren visa full tank och på så vis se om instrumentet funkar

men den är ju redan mot jord? men ska kolla det. Är det lödande kontakter på dessa`?

Volvo 740 "Maja gräddnos" (1989)
KolGruvan
12 augusti 2014 · 1 450 Inlägg

Volvofantasten skrev:

xVolvo240x skrev:
ungefär samma problem på min 740. även om värdena visar ok på armaturen så kan den va skrot ändå, på min ohm mätte ja armaturen och den visade okej.köpte en ny armatur på volvo då funka mätaren BÄTTRE men inte bra, då kan va både instrument o armaturen.  har hört att man kan ta jord kabeln från armaturen och hålla den direkt mot jord (i karossen) då ska mätaren visa full tank och på så vis se om instrumentet funkar

men den är ju redan mot jord? men ska kolla det. Är det lödande kontakter på dessa`?

är den där flottören längst ner får den ingen jord. ju mer jord de finns ju mer bränsle visar det att man har. de e de som justeras inne i den flottören när den åker upp o ner.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Volvofantasten Blivande lastbilsmekaniker
12 augusti 2014 · 174 Inlägg

xVolvo240x skrev:

Volvofantasten skrev:

xVolvo240x skrev:
ungefär samma problem på min 740. även om värdena visar ok på armaturen så kan den va skrot ändå, på min ohm mätte ja armaturen och den visade okej.köpte en ny armatur på volvo då funka mätaren BÄTTRE men inte bra, då kan va både instrument o armaturen.  har hört att man kan ta jord kabeln från armaturen och hålla den direkt mot jord (i karossen) då ska mätaren visa full tank och på så vis se om instrumentet funkar

men den är ju redan mot jord? men ska kolla det. Är det lödande kontakter på dessa`?

är den där flottören längst ner får den ingen jord. ju mer jord de finns ju mer bränsle visar det att man har. de e de som justeras inne i den flottören när den åker upp o ner.

Ok, vart sitter den jorden?

Volvo 740 "Maja gräddnos" (1989)
KolGruvan
12 augusti 2014 · 1 450 Inlägg

Volvofantasten skrev:

xVolvo240x skrev:

Volvofantasten skrev:

men den är ju redan mot jord? men ska kolla det. Är det lödande kontakter på dessa`?

är den där flottören längst ner får den ingen jord. ju mer jord de finns ju mer bränsle visar det att man har. de e de som justeras inne i den flottören när den åker upp o ner.

Ok, vart sitter den jorden?

kan säkert vara olika beroende på års. men på min -90 sitter den under mattan i bagagen. men de e kabeln INNAN armaturer du ska jorda direkt. de sitter ett kontaktstycke i bagagen vid vänster bakskärm med 3 eller 4 kablar

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Volvofantasten Blivande lastbilsmekaniker
12 augusti 2014 · 174 Inlägg

Tjenare

Var ute i bilen och kolla , när jag tex vrider ljusreglaget så går mätaren ner! Den steg sakta sakta sakta upp med tändningen igång!

Va kan det vara då! Han visar runt 10L och det stämmer ungefär !

Jordfel?

Volvo 740 "Maja gräddnos" (1989)
zemet
12 augusti 2014 · 4 047 Inlägg

Det är volvosjukan. Alla 740 har i princip trasig tankmätare. Oftast är det armaturen som är trasig. Enligt mig är det bara skita i tankmätaren och köra efter trippmätaren istället.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
KolGruvan
12 augusti 2014 · 1 450 Inlägg

om man inte är sugen på att köpa nya grejer.
tankarmatur ca 2800:- på volvo
enbart bränslemätaren ca 2000:- på volvo
nytt kretskort ca 2000:- på volvo.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang