FAN! Växellådsras på SAAB OG900 i16 -90. Vilka lådor passar?

twin_cam Smålänning
19 maj 2007 · 7 877 Inlägg

Ett lager eller nåt har skurit i min växellåda. En släkting har en liggande, som sitter på en 8v motor från 87-88 nånting. Kan den passa?

Bilen är en saab 900i 16 valve från 1990.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
twin_cam Smålänning
19 maj 2007 · 7 877 Inlägg

Har kollat runt lite, och sett att 16 ventilaren inte har en trågpackning, medans 8 ventilaren har det. Jag tror det passar ändå, men är det i så fall olika block? Jag tycker det verkar så i alla fall...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Germax
20 maj 2007 · 12 086 Inlägg

Ovanligt att en låda på en og900 pajjar smile
Jag skulle bli förvånad om det är olika lådor på 16 resp. 8 vent.
Iannat fall så finns det väl en del från båda sorterna på skroten, borde ju inte va svårt o hitta.

peegee Forummoderator
20 maj 2007 · 2 924 Inlägg

Då är det dax att köpa en förstärkt låda!
Originallådorna håller inte så räkna med en "Deja Vu" om du lagar originallådan! (meningslöst)

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
MrTurbo Better than God \o/
20 maj 2007 · 1 882 Inlägg

ha ha..

Hum, om jag säger jag bytt 10 lådor på og900 så ljuger jag nog inte. Skit lådor, men det tar bara en dag att byta dem iofs.

Alla lådor från saab 90 / 99 / 900 passar. Sedan finns det olika utväxling i dem och 4 / 5 vxl. Jag körde med 4vxl för de håller bättre, dock bör man byta utväxlingen då.  I ditt fall gäller det nog bara att få tag på en så ny 5-vxl låda som möjligt.

Spana på www.saab4fun.com  för en massa bilder på våra lådbyten.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
twin_cam Smålänning
20 maj 2007 · 7 877 Inlägg

Tack MrTurbo, såna svar vill man ha. Visste väll att jag kunde lita på er. wink
Så jag kan lungt ta den lådan och sätta i min då. Är ju trots allt lite jobb, så det vore lite surt om den inte passade...


peegee skrev:
Då är det dax att köpa en förstärkt låda!
Originallådorna håller inte så räkna med en "Deja Vu" om du lagar originallådan! (meningslöst)

Jo, men en förstärkt låda kostar mer än 3 ggr så mycket som jag gav för bilen, plus att jag får en ny låda av en släkting. Men den är från 88 och sitter på en 8v, därav frågan.

Vet att lådorna är skräp. Anledningen till att den rasat är antagligen att jag i vintras belastade den hårt innan den var varm.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Kristian_L
20 maj 2007 · 1 893 Inlägg

Här hittar du det mesta info om Saab. Jag fick själv massor med bra feedback där när jag letade info om vilka drivaxlar som kan passa till min F40 låda. (Ursprungligen framtagen av Saab, min F40 sprängkåpa passar dock Pontiac G6, som råkar ha samma bultmönster som motorn i min Fiero. wink )

http://forum.saabturboclub.com/index.php

Lycka till. smile

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang