Vinterdäck 2014!?

Cupra_
14 september 2014 ·

Hej!

Det är lite tidigt och än vill man inte riktigt att sommaren ska vara slut, men snart är ju hösten här vare sig vi vill eller inte.

Min V70 behöver nya vinterdäck då jag inte har några alls just nu.
Men vad ska man köpa för några?
Det är ju alltid en balans mellan pris och kvalitet.
Det jag vet är att jag ska ha dubbdäck i dimensionen 205/60/16. Ev 205/55.

På Bmwn har jag Hankook Winter i-pike W419 som jag köpte förra vintern.  De kostar ca 1000kr däcket och kom på 4e plats av 10 i ett däcktest jag läste. Jag var också riktigt nöjd med dem, så de är ett alternativ.

Annars funderar jag på de lite dyrare märkena som Nokian, Gislaved och goodyear. Men då är det ju lite andra priser.

Nokian hakkapaliitta 7/8, Goodyear UG ice arctic, Gislaved NF 100 är väl kandidaterna utöver Hankook. Någon som prövat Hankook OCH de andra som kan jämföra?  Jag har tidigare haft Hakkapaliitta 5 och var imponerad av dem, men hakka 7 tyckte jag inte lika bra om riktigt..

Cupra_
16 september 2014 ·

Tänkte bara uppdatera lite för er som kanske inte sett min blogg.

Till volvon köpte jag till slut Nokian Hakkapaliitta 7. Detta då bilen oftast körs normalt till vardags och även långresor. Jag ville således ha riktigt bra däck, men tyckte hakka 8 var lite väl dyra. Som jag skrev ovan så har jag kört hakka 7 förr, men upplevde de som något ostabila. Någon med liknande erfarenheter? Då satt de i och för sig på en liten Skoda Fabia, så det kanske blir annat på en tyngre bil.. Fästet var det dock inget fel på.

På bmwn kommer jag köra Hankook Winter i-pike RS W419, som jag köpte förra året. De fungerade långt över förväntan och speciellt till det priset. Den bilen körs hårdare än Volvon och leks mer med, så då duger dem. Vill inte "leka sönder" svindyra däck.. Dock har de hållt över förväntan också, så de kan jag starkt rekommendera som budgetalternativ! Lite coolt med torx-formade dubbar också tongue

Senast redigerat av Deception (16 september 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang