Polo gti Kolvringar mm

mattiaaas
19 september 2014 · 164 Inlägg

1.
Renoverar motorn och skall kontrollera att kolvringarna är hela.
Undrar då hur man kollar spelet så att dom är hela?


2.
Släppte på överfallet till vevstake nr 1 och i samma veva så gick något med största sannolikhet sönder, Men kan inte hitta några synliga skador på varken kolv, stake eller motor.
Dom är drygt 1 centimeter långa något ovala samt räfflade på ena sidan.

OBS Se länk för bild.


http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … &saved


Väldigt tacksam för svar!

mattiaaas
19 september 2014 · 164 Inlägg

Ja det låter troligt, för det ramlade ner när överfallet togs av.
Skall kolla på det igen men vet inte vart infästning sitter, men borde gå att lokalisera.

Okej, är det från modell till modell eller hur vet man hur stort spel det får vara?

tekniknissen1
19 september 2014 · 866 Inlägg

Kan vara styrhylsa som inte glidet i och pressat ner förbi och gått mot bulten ? Saknas där inte en styr hylsa ?
Kolvringarna slits minst mitt i mot gapet så mäter du differensen precis bredvid gapet och mitt i mot gapet så får du lite hum hur mycket det har tagit på dom. mät även gapet som förra inlägget. Se till om du har dom av att dom hamnar åt rätt håll. Vänder du en använd ring blir det inget bra.

Nybergrobin
19 september 2014 · 2 382 Inlägg

köp nya ringar när du ändå kostar på!  Ingen ide att sätta dit gamla kolvringar då det kostar så lite att köpa nya smile

mattiaaas
19 september 2014 · 164 Inlägg

Jo jag vet men det blir 2k till (lite drygt) 500kr per kolv,  är redan uppe i 12k, men det är väl bara dumsnålt att inte byta dom..

mattiaaas
19 september 2014 · 164 Inlägg

Du får ursäkta min okunskap men vad är en styrhylsa?

Jag tänker ju att det måste vara något som håller ihop med överfallet eller något som sitter precis där, för dom trillade ner direkt när jag släppte på överfallet.
Men det som är konstigt är ju att man inte ser något varken där överfallet satt, på staken eller när man drar runt motorn utan stake och kolv.
Får ta mig till garaget och inspektera noggrannare.

Återkommer under helgen, trevlig fredag!

tekniknissen1
19 september 2014 · 866 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-9fc43e22e27b9cb77190055a6aca6f2a.jpg
Styrhylsa !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang