Bypass-system för laddluft Golf G60 Hjälp!

VidarFunkquist
8 oktober 2014 · 3 Inlägg

Hej! Har en Golf G60 med utbytt kompressor till en Eaton scrollkompressor. Har funderat fram och tillbaka på att på något sätt kunna åka med högt laddtryck på högre varv/fullt spjäll, men samtidigt kunna ligga på vakuum/lägre laddtryck vid lägre varv och tomgångskörning. Har då tänkt ut en idé om att plugga/bygga bort returluftröret som sitter original och konstruera ett bypasspjäll innan kompressorn som är öppet vid låga varv och leder luften förbi kompressorn och direkt in i insuget. Spjället ska sedan stängas helt vid högre varv och sedan öppna mer och mer igen när man varvar ner så att varken kompressorn eller motorn tar skada.

Någon som har konstruerat ett sådant som har tips och idéer om hur jag lättast ska gå till väga? Elektroniskt spjäll? Mekaniskt spjäll? Wastegate från en turbo? etc. alla tips är välkomna!

Tack på förhand!

baumii
8 oktober 2014 · 98 Inlägg

Låter kostsamt att få det att lira ihop och till vilken fördel kan jag inte riktigt hänga med på? Gissar att du inte har fullt ladd på kompressorn om du bara vardagskör eller?

VidarFunkquist
8 oktober 2014 · 3 Inlägg

Kompressorn laddar 0.7 bar som mest. Rätta mig om jag har fel men är det inte så att det mekaniska returspjället som sitter original även är något öppet vid fullt gasspjäll? Om jag bara pluggar igen returröret helt och hållet och åker med konstant laddtryck även på tomgång så tar väl både motor och kompressor skada eftersom dem båda komponenterna konstant får jobba mot tryck? Eller?

jonTe
9 oktober 2014 · 5 710 Inlägg

Fattar inte heller....
Systemet är ju uppbyggt så att du skall ha lägre tryck på kompressorn på låga varv och att den laddar mer på höga.
Va det inte det du ville?

MVH Jonas
..............
VidarFunkquist
9 oktober 2014 · 3 Inlägg

Vad jag har läst mig till så pumpar en Eaton m45 mer luft per var än vad en G-lader som sitter original gör. Har för mig att jag får 0.7 bar (maximalt laddtryck just nu) vid ca 4000 varv, sedan laddar den inte mer när jag varvar mera. Upplever att jag kan få ut maximalt laddtryck fortare dvs vid lägre varv och att jag får en snabbare respons än vanligt om jag bygger om spjället på det här viset. Plus att jag ändå slipper ligga på laddtryck vid tomgång/dellast. Eller har jag fel?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang