Köpråd Dieselbil(Helst automat)

Rallykungen Lastbilschaufför
12 oktober 2014 · 125 Inlägg

Hej. Snart är det dags för bilbyte och ska köpa mig en ny bil. Då undrar jag vilket märke och modell som är bäst.

Har 12 mil till jobb tur och retur 5 dagar i veckan så diesel är ETT KRAV.

HELST även automat, men manuell går bra det med. Den ska vara billig i drift, helst inte gått mer än MAX 20000 mil.

Fördelar och nackdelar med bilen? Vanliga uppkommande fel?

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Evildan
12 oktober 2014 ·

Vad har du för budget?
Varför är diesel ett krav då det finns alternativ som förbrukar mindre bränsle och har lägre fordonsskatt vilket gör dom bilarna till ett mer ekonomiskt val?
Liten bil, stor bil, kombi, sedan, dragkrok, utrustning?

-matte En Medlem
12 oktober 2014 · 405 Inlägg

Vilken budget har du då? Ska det vara en 240 med båtmotor diesel eller en fabriksny Model s?

Rallykungen Lastbilschaufför
12 oktober 2014 · 125 Inlägg

Evildan skrev:
Vad har du för budget?
Varför är diesel ett krav då det finns alternativ som förbrukar mindre bränsle och har lägre fordonsskatt vilket gör dom bilarna till ett mer ekonomiskt val?
Liten bil, stor bil, kombi, sedan, dragkrok, utrustning?

En diesel därför att jag kan tanka på åkeriet och därför tanka billigare. Etanol är billigast, men dricker dubbelt så mycket som bensinaren. Elbil är inte ett alternativ för dom orkar fan inte över Hallandsåsen och gasbil är dyr som in i helvete. Tänkt mig en mindre bil, typ en Audi A3 eller en Volkswagen Caddy. Dragkrok är ett plus men inte ett krav.

Budget i nuläget max 30 lax

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Rallykungen Lastbilschaufför
12 oktober 2014 · 125 Inlägg

-matte skrev:
Vilken budget har du då? Ska det vara en 240 med båtmotor diesel eller en fabriksny Model s?

Max 30 lax. Nyare bil, absolut inte äldre än en 02

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
-matte En Medlem
12 oktober 2014 · 405 Inlägg

För max 30k så kan det bli svårt. Du kommer ju också enbart få en "dyr" diesel med hög skatt på närmare 5-6k eftersom de fick partikelfilter först 2005.

Söker du efter en diesel på blocket för max 30k, max 20k mil och från 2002 och uppåt så kommer det endast upp fyra exemplar i hela landet. En polo, en transporter, en caddy och en familjebuss VW Touran.

En sökning på Bensinare ger dock över 2300 träffar satt jag skulle rikta in mig på dem ganska omgående, annars har du helt enkelt inte råd.

Fimp3n Random
12 oktober 2014 · 480 Inlägg

Blir svårt att hitta en diesel med automat med dina krav. Hade ungefär samma krav som du för 2 år sen. Slutade med att jag skippade automat kravet och tog en Golf 4:a TDI och körde den i 2 år. Funkade galant. Men vägen jag pendlade var 95% landsväg. Så spelade inte så stor roll att det var en manuell.

Evildan
13 oktober 2014 ·

Rallykungen skrev:

Evildan skrev:
Vad har du för budget?
Varför är diesel ett krav då det finns alternativ som förbrukar mindre bränsle och har lägre fordonsskatt vilket gör dom bilarna till ett mer ekonomiskt val?
Liten bil, stor bil, kombi, sedan, dragkrok, utrustning?

En diesel därför att jag kan tanka på åkeriet och därför tanka billigare. Etanol är billigast, men dricker dubbelt så mycket som bensinaren. Elbil är inte ett alternativ för dom orkar fan inte över Hallandsåsen och gasbil är dyr som in i helvete. Tänkt mig en mindre bil, typ en Audi A3 eller en Volkswagen Caddy. Dragkrok är ett plus men inte ett krav.

Budget i nuläget max 30 lax

Då har du givetvis stor fördel med att åka dieseldrivet jämfört med oss andra som fyller på macken.

Elbilar klarar utan problem Hallandsåsen i laglig hastighet.

Jag är inte sådär överförtjust i Caddyskåpen och hade sneglat år Kangoo, Berlingo, Partner istället, bättre komfort med väldigt trevliga oljebrännare.

Rallykungen Lastbilschaufför
14 oktober 2014 · 125 Inlägg

Automat är som sagt inget krav. Men diesel är ett krav. En billig dielsel under 30 lax är alltså inte att tänka på?

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Mervolic Yawn...
14 oktober 2014 · 3 151 Inlägg

Min A6 är rätt schysst. Man åker bekvämt, konstant fyrhjulsdrift och gott om utrymme. Spelar inte så stor roll om du drar en tung släpvagn eller om du skiter innan du hoppar in i bilen, den drar runt 0,7 till 0,8 L/mil ändå. Dock är ju årsskatten rätt saftig, ca 2500 kr tre gånger per år (= 7500 kr per år ungefär).

Köpte den för 19,000 kr, dock hade den gått över 30,000 mil då.

Senast redigerat av Mervolic (14 oktober 2014)

Rallykungen Lastbilschaufför
5 november 2014 · 125 Inlägg

Mervolic skrev:
Min A6 är rätt schysst. Man åker bekvämt, konstant fyrhjulsdrift och gott om utrymme. Spelar inte så stor roll om du drar en tung släpvagn eller om du skiter innan du hoppar in i bilen, den drar runt 0,7 till 0,8 L/mil ändå. Dock är ju årsskatten rätt saftig, ca 2500 kr tre gånger per år (= 7500 kr per år ungefär).

Köpte den för 19,000 kr, dock hade den gått över 30,000 mil då.

Rätt okej. Går ju att lastbilsregga den

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Nybergrobin
5 november 2014 · 2 381 Inlägg

Köpte själv en golf 4 tdi nyligen o är skitnöjd med den :-) 0,44 långkörning o 0,48 blandat uppmätt med tripp o pumpen på macken :-) skatten på 5100 tjänar man igen ganska fort...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang