Problem vid luftning Ford Sierra

KARIPRKL
14 oktober 2007 · 4 Inlägg

Hej!

har renoverat huvudbromscylindern på sierran och jag lyckas inte få bort luften ur systemet.
Jag har försökt luftat flera gånger men bromsen bara sjunker till botten, jag får upp ett tryck som försvinner efter några sekunder och bromsen tar knappt. är det något speciellt man lär göra för att lufta på en sierra eller ska man behöva köpa sig 10l bromsolja och lufta i flera timmar? Om det är någon som har erfarenthet av detta så skulle ett svar inte sitta fel. mvh

vette461
14 oktober 2007 · 12 Inlägg

Låter tyvärr som att du har läckage inne i huvud cylindern.

Varför inte provpumpa upptrycket på en på skroten och
håller den trycket köp den för nån hundring?

Germax
15 oktober 2007 · 12 086 Inlägg

Om du får upp ett tryck som försvinner läcker huvudcykindern. Du missa nog något när du satte ihop den. Jag har renoverat huvudcylindern på min första Sierra och om jag minns rätt va de en bricka som skulle va åt ett visst håll, lr hur de va. Jag trodde de skulle gå ändå men icke, plockade ihop som de va o sen funka de.

Hena du cylinderloppet när du bytte packningar? Om de är dåligt kan de gå sönder direkt igen. Dessutom om du lufta med pumpa pumpa, släppa nippel osv så trampar man ner pedalen i botten där de kan va extra dåligt i cylinderloppet då man i vanliga fall aldrig kommer så långt ner.

Bara plocka ner skiten igen o kolla så allt ser fint ut.

KARIPRKL
15 oktober 2007 · 4 Inlägg

jag har tagit ner den yttligare en gång och kollat så allt sitter rätt, och det gör det vad jag vet iaf. men ska ner och köpa mig mer bromsolja och försöka lufta igen satt om det inte fungerar då så blir det nog åka till skroten och hämta en ny bromscylinder.

Men jag tackar för svaren!

sardonic6sic6
20 november 2014 · 14 Inlägg

hmm rätt gammal tråd men endå.
Ford sierra -91

har liknande problem. får lite tryck när bilen är avstängd men försvinner helt när bilen startas.
Jag har bytt huvudcylinder och hjulcylindrarna. (helt nya saker allt) jag har inte renoverat utan bytt ut huvudcylindern.

har luftat med klocka och manuellt hur mycket som helst.
kan inte se något lekars på rör eller slangar. försvinner inge vätska ur burken heller.

någon idé nån??

Ford Sierra 2.0L -91
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang