HJÄLP! Slutsteg "Knutsson RB2250 280watt". Vill koppla ihop slutsteget med en baslåda!

Tyke_M
12 november 2014 · 29 Inlägg

Hej! Jag fick nyligen ett gammalt slutsteg av min morbror, men jag förstår mig inte på det.. Det jag vill göra är att koppla en baslåda till mitt slutsteg i min bil. Någon som har kunskap av detta?

Eftersom jag inte har någon manual kan jag inte skriva så mycket om slutsteget.

Tack på förhand!

fadret
13 november 2014 · 1 125 Inlägg
Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Tyke_M
18 november 2014 · 29 Inlägg

Den där informationen hjälpte inte mig så mycket.. Men tack ändå

Jockk3
18 november 2014 · 1 426 Inlägg

vad för baslåda?

Jkardefelt
18 november 2014 · 121 Inlägg

vad exakt är det du inte förstår? Hur många kanaler har steget?

plusmatning: Batteri -> säkring -> steg
Jord: Slutsteg -> chassi
Remote: (Brukar vara blå/blåvit kabel bakom stereon) Stereo -> steg
Signalkablar: stereo -> steg

Sedan ska + och - från basen kopplas in på slutstegets + och -

Senast redigerat av Jkardefelt (18 november 2014)

Lonefox Bad music kills good sound
19 november 2014 · 7 241 Inlägg

Om tråden fadret länkade till inte hjälpte så hjälper inget eftersom ALL info du behöver står där.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Tyke_M
23 november 2014 · 29 Inlägg

Lonefox skrev:
Om tråden fadret länkade till inte hjälpte så hjälper inget eftersom ALL info du behöver står där.

Väldigt konstigt att det inte hjälpte mig då

Tyke_M
7 december 2014 · 29 Inlägg

Tänkte koppla en bas till slutsteget som jag nämnt högre upp. Någon som vet hur många Watt RMS basen inte får överstiga för att fungera tillsammans med slutsteget?

Tack på förhand!

Drönirettab
8 december 2014 · 21 761 Inlägg

Det är inte riktigt rätt att säga "basen får inte överstiga xxx watt RMS", men om man förenklar det hela så brukar det funka tillräckligt bra om basen tål lika mycket eller lite mindre watt RMS än vad steget kan ge ut vid just den impedansen som basen har.

Gäller det ett slutsteg med flera kanaler och att man vill bryggkoppla steget så är det den bryggkopplade effekten (vid den impedans som basen har) som man utgår ifrån.

Nu verkar det vara svårt att hitta uppgifter om ditt steg, men står det "280W" så lär det troligen vara maxeffekten och inte RMS-effekten. En gissning dock. smile

Tyke_M
8 december 2014 · 29 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det är inte riktigt rätt att säga "basen får inte överstiga xxx watt RMS", men om man förenklar det hela så brukar det funka tillräckligt bra om basen tål lika mycket eller lite mindre watt RMS än vad steget kan ge ut vid just den impedansen som basen har.

Gäller det ett slutsteg med flera kanaler och att man vill bryggkoppla steget så är det den bryggkopplade effekten (vid den impedans som basen har) som man utgår ifrån.

Nu verkar det vara svårt att hitta uppgifter om ditt steg, men står det "280W" så lär det troligen vara maxeffekten och inte RMS-effekten. En gissning dock. smile

Tack för svaret!

Så då bör jag ha en bas med maxeffekten 280 watt? Det är synd att jag inte vet hur många RMS steget har.. Men räcker det med att jag köper en bas som inte överstiger 280 watt i maxeffekt?

Drönirettab
8 december 2014 · 21 761 Inlägg

Maxeffekten är inget du behöver tänka på, det är RMS-effekten som är intressant. Min egen gissning är att steget kanske ger ut totalt 140-150 WRMS (2x70-75 WRMS vid 2 Ohm) om man bryggkopplar en bas som har 4 Ohms impedans, men eftersom jag inte vet något om steget så får man ta påståendet med en nypa salt.

Köper du en bas som har 4 Ohms impedans och tål 100-150 WRMS så bör steget kunna driva på tillräckligt bra utan att basen riskerar att gå sönder, fast du får ju vara beredd på att det inte blir något "megabastryck". smile

Tänker du köpa en färdig baslåda eller köpa enbart baselement och bygga låda själv?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang