Byte av temp givare Audi A4 1,8TS quattro 00 B5

mikael_86
28 november 2014 · 860 Inlägg

hej!!!
jag har en liten fråga...
skulle byta kylar vatten o glykol i min Audi a4 1,8TS b5 Quattro idag och även byta Temp givaren samtidigt...
tog bort sprinten och givaren och allt vatten tömdes ur... de va grymt lätt då de bara är en sprint som håller i givaren

men när ja satte dit allt samma sätt som ja tog bort det och sen fyller på med nytt vatten o så så rinner de bara rakt igenom???
såg inte att det satt någon packning när ja tog bort givaren utan den bara drog man ut ur där sprinten satt är det någon här som vet hur man ska göra så den inte ska läcka för den har funkat klockrent förut o inte läckt något alls..

mvh

BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
it_mutt Avstängd
28 november 2014 · 10 388 Inlägg

mikael_86 skrev:
hej!!!
jag har en liten fråga...
skulle byta kylar vatten o glykol i min Audi a4 1,8TS b5 Quattro idag och även byta Temp givaren samtidigt...
tog bort sprinten och givaren och allt vatten tömdes ur... de va grymt lätt då de bara är en sprint som håller i givaren

men när ja satte dit allt samma sätt som ja tog bort det och sen fyller på med nytt vatten o så så rinner de bara rakt igenom???
såg inte att det satt någon packning när ja tog bort givaren utan den bara drog man ut ur där sprinten satt är det någon här som vet hur man ska göra så den inte ska läcka för den har funkat klockrent förut o inte läckt något alls..

mvh

Det ska följa med en ny packning/o-ring till den nya tempgivaren.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mikael_86
28 november 2014 · 860 Inlägg

heheh ja jo men köpte den på biltema så de följde inte med nån ny packning och jag såg inte häller nån packning när ja tog bort givaren o tömde vattnet så hängde inte med på att de skulle va nån där ens. därför de började läcka vatten o så... men nu är de fixat...

Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
it_mutt Avstängd
28 november 2014 · 10 388 Inlägg

mikael_86 skrev:
heheh ja jo men köpte den på biltema så de följde inte med nån ny packning och jag såg inte häller nån packning när ja tog bort givaren o tömde vattnet så hängde inte med på att de skulle va nån där ens. därför de började läcka vatten o så... men nu är de fixat...

Har biltema börjat sälja den givaren? Se där ja (du pratar om tempgivaren som i "givaren i bakkant av motorn"?)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mikael_86
29 november 2014 · 860 Inlägg

nä ja pratar om den temp givaren som sitter fast på kylarens underkant....den kan man ta bort med ett klips bara...

Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
it_mutt Avstängd
29 november 2014 · 10 388 Inlägg

mikael_86 skrev:
nä ja pratar om den temp givaren som sitter fast på kylarens underkant....den kan man ta bort med ett klips bara...

Aha! Men det är väl då styrningen till fläkten?

Hmm...vilken motorkod har du? (jag blev nyfiken och måste kolla upp detta) smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mikael_86
29 november 2014 · 860 Inlägg

AJB motor lr va den heter något med AJ iaf... det sitter nån temp givare iaf längst ner i kylarens hörn på passagerar sidan... den sitter fast med en kil sprint som ja drog loss o då tömdes de ut massa vatten... sen om det va rätt sida lr ställe att tömma det på vet ja inte för ja har inte fått fylla på mer en 3 liter vatten efteråt och märkt något om att nått termostat öppnat sig lr så... vet inte direkt vart termostatet lr avtappningen sitter till kylaren så.. är mer insatt i volvos kylare då deras sitter längst ner på förar sidan innan kylar slangen en plugg med hål i man skruvar loss o tömmer allt via...

BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
it_mutt Avstängd
29 november 2014 · 10 388 Inlägg

Hmm, ja det kan nog stämma ja, sitter inte direkt i kylaren utan i slangen? (är väl inte så mycket gummi utan kanske t.o.m. plast där nere)

Det jag gjort när jag tömt systemet är helt enkelt att lossa båda kylarslangarna. Men nej, det får inte ut varenda droppe ur systemet

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mikael_86
29 november 2014 · 860 Inlägg

ja presis.... det sticker ut en liten bit från kylaren och på den så sitter kylar slangen fast i och man kan inte ta bort slangen från den då den sitter gjuten fast i plasten där temp givaren sitter i.... men hmm då kommer min fråga... hur fan ska man få ut allt vatten ur motorn??? tog bort sprinten som håller temp givaren och tömde ut vattnet där... startade motorn lite så vattenpumpen fick pumpa ut lite mer. sen satte ja tillbaka allt igen men ja fyllde ändå bara på med 3 liter vatten i kylar behållaren.... ska de inte typ vara 6liter lr något sånt??? vart sitter själva termostatet? och vilken värmegrad öppnar det ca???
på min bil sitter det bara kylar slangar på ena sidan av kylaren uppe och nere då det blir så jävla trångt sen i mitten...

Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
it_mutt Avstängd
29 november 2014 · 10 388 Inlägg

mikael_86 skrev:
ja presis.... det sticker ut en liten bit från kylaren och på den så sitter kylar slangen fast i och man kan inte ta bort slangen från den då den sitter gjuten fast i plasten där temp givaren sitter i.... men hmm då kommer min fråga... hur fan ska man få ut allt vatten ur motorn??? tog bort sprinten som håller temp givaren och tömde ut vattnet där... startade motorn lite så vattenpumpen fick pumpa ut lite mer. sen satte ja tillbaka allt igen men ja fyllde ändå bara på med 3 liter vatten i kylar behållaren.... ska de inte typ vara 6liter lr något sånt??? vart sitter själva termostatet? och vilken värmegrad öppnar det ca???
på min bil sitter det bara kylar slangar på ena sidan av kylaren uppe och nere då det blir så jävla trångt sen i mitten...

Säker på det? Vill bestämt ha för mig att den ska gå att ta loss. Sitter isf ett metallclips in mot kylaren och se får man börja rucka och dra. Dock får man vara försiktig, det är ju plast och det är mer än en person som spräckt plastdelen på kylaren (så jag rekommenderar inte den metoden).

Vet inte vilken vattenpump du har; är den driven av en "egen" rem (dvs inte av kamremmen) så har den en plastvinkel på "undersidan" där det sitter en tjock slang. Plastdelen sitter i sin tur med två eller tre bultar. Lossar man den kommer man åt termostatet.

Det öppnar väl vid...92 eller 87 eller liknande

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mikael_86
29 november 2014 · 860 Inlägg

okej.... men hur är lättast att byta kyl vatten då nu inför vintern då??? typ köra bilen ordentligt varm 2-3 mil sen dra termostatet igen som igår o tömma det så o bara starta motorn lite lätt.. tömms allt då tro??? lr hur gör man lättast?? för de va lätt o dra den temp givaren iaf..

Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
it_mutt Avstängd
29 november 2014 · 10 388 Inlägg

mikael_86 skrev:
okej.... men hur är lättast att byta kyl vatten då nu inför vintern då??? typ köra bilen ordentligt varm 2-3 mil sen dra termostatet igen som igår o tömma det så o bara starta motorn lite lätt.. tömms allt då tro??? lr hur gör man lättast?? för de va lätt o dra den temp givaren iaf..

Jag skulle;

Bort med locket på expansionskärlet, öppna så långt ner på kylaren som möjligt (vid den tempgivaren ex.vis) och sen lossa vid vattenpumpen och tömma ut det hållet.

Det finns säkert något smidigare sätt, men det är så jag har och hade gjort iaf

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mikael_86
29 november 2014 · 860 Inlägg

okej hehhee.... men sen är de väll bar a o göra som på volvo va att man fyller på kyl vatten tills de blir fullt o sen startar motorn o kör den tills termpstatet öppnat sig igen o då fylla på resten som behövs??? audin är lite mer avanserad en va volvon va tongue

Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
it_mutt Avstängd
29 november 2014 · 10 388 Inlägg

mikael_86 skrev:
okej hehhee.... men sen är de väll bar a o göra som på volvo va att man fyller på kyl vatten tills de blir fullt o sen startar motorn o kör den tills termpstatet öppnat sig igen o då fylla på resten som behövs??? audin är lite mer avanserad en va volvon va tongue

Det är en bra början ja. Kolla om du har ett litet hål på ena slangen till värmepaketet (går in nedanför framrutan). Isf lossa den, dra ut tills slangen kommer utanför röret, och lufta det hållet.

Ett annat beprövat audi"knep" är att ställa sig med nosen uppåt i en brant backe

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang