Segstartad (6-12 sekunder) Volvo 850 Turbo! Startmotor?

Erikzxz
5 december 2014 · 218 Inlägg

Hej! Jag har en 854 Turbo från 1995 där det sitter en B5234T3 motor i. Mer info kan fås om ni går in på bilen som finns här bara garaget! smile

Problemet som jag nu måste en gång för alla få ordning på är mina irriterande startproblem, fått ett ganska bra humm hur det beter sig och när det krånglar och ej.

Problemet är så:

Står bilen i flertal timmar eller t.ex. över natten så den är helt kall så måste jag nöta 6-12 sekunder på starten, känns som den stått t.ex. 4 timmar så kanske det går på 6 sekunder, medans 7-8 kanske 7-8 sekunder så verkar ha lite med hur långt den stått.

Den har alltid startat direkt de gånger den puttats igång, knappt behövts mycket fart alls har det känts som.

Står den dock en kortare stund, mindre än ett par timmar så startar den markant mycket snabbare, efter t.ex. ett besök på affären så startar den nästan helt normalt.

Sen märkte jag idag också när jag starta den med öppen dörr så typ gick belysningen i samma takt som startmotorn ungefär som den drar åt sig all ström (en stor del kan man tänka sig att startmotorn tar men jag har led i bilen och de drar ju nästan 0?) Provade då med ett helt nytt batteri utav kompisen utan skillnad.

Jag fick tips om att backventilen på pumpen kan va kass så jag skulle prova vrida om nyckeln några gånger och låta pumpen gå, så provade att vrida runt 10 gånger men utan någon skillnad. Så tror inte det skulle vara problemet, dessutom hade jag en 740 där soppa hade svårt att komma fram vid start och det märktes ju med bluddrande osv och denna går helt normalt när den väljer att hoppa igång.

Utöver det har alla tänddelar inkl. spolen bytts, kollat efter läckage osv.

Min tanke är då startmotorn, att den drar för mycket ström så spolen inte får något eller liknande (borde den starta lättare då vid varm om det är problemet?) Eller eventuellt soppapumpen som är kass men inte lika säker på den faktiskt?

Uppskattar all hjälp jag får!

MVH

Senast redigerat av Erikzxz (5 december 2014)

xXSammy
6 december 2014 · 6 583 Inlägg

Ta bort spridarna och se om någon läcker.

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang