Peugeot 605 Årsmodell-96: Kopplingspedalen vibrerar

Skillerns
1 december 2014 · 101 Inlägg

Hejsan!

Då jag har skaffat mig ett jobb en bit ifrån där jag bor så har jag börjat använda föräldrarnas (inte längre använda) bil. Dock så är det då ett problem på den som jag gärna skulle vilja göra något åt innan det händer något.

PS: Aldrig mekat med bilar förut, bara crossar/mopeder etc men min bror kan en del så det löser sig nog när man får lite hjälp.

Problemet är det att kopplingspedalen vibrerar extremt mycket, kvittar vilka varv motorn ligger på eller vilken växel så vibrerar den väldigt mycket, ibland kan den komma i ett läge då det sker mindre vibrationer men oftast ligger det på väldigt höga vibrationer. Håller jag ner den bara så jag nuddar den med foten försvinner det inte utan det vibrerar fortfarande lika mycket, dock lägre såklart.

Någon som har någon idé?`Något som kan vara löst? Är det lätt att åtgärda?

Tack för allt! smile

Skillerns
4 december 2014 · 101 Inlägg

Ingen som vet något?

zzr94092
4 december 2014 · 4 412 Inlägg

vajer eller hydraliskt till slavcylindern?

Skillerns
7 december 2014 · 101 Inlägg

Hydralik

zzr94092
8 december 2014 · 4 412 Inlägg

då har jag inget vettigt svar till dig för tillfället..saknas någon returfjäder vid kopplingsarmen? så att urtrampningslagret ligger o "studsar" emot tryckplattan?  det enda jag kan tänka mig,,har aldrig mekat en en pegutt så jag vet inte hur det ser ut på en sån...

Skillerns
8 december 2014 · 101 Inlägg

Okej tack ändå! Om det hade varit vajer, vad kunde det vara då? bara att spänna? För det var min far som antog att det var hydraulik.

zzr94092
8 december 2014 · 4 412 Inlägg

nä,tänkte mest på en returfjäder på kopplingsarmen,så att urtrampningslagret inte ligger o studsar mot tryckplattan,,alltså fjädern drar ifrån kopplingsarmen..men som sagt har aldrig skruvat med en Pegutt så jag vet inte hur det ser ut..

Muckluck
8 december 2014 · 248 Inlägg

Svänghjul lamell tryckplatta eller urtrampningslager skulle gissa på att något av det har gett upp hoppet:/

zzr94092
9 december 2014 · 4 412 Inlägg

TS skriver ju att om han så bara nuddar/lägger foten på pedalen så slutar det att vibrera.

Skillerns
9 december 2014 · 101 Inlägg

zzr94092 skrev:
nä,tänkte mest på en returfjäder på kopplingsarmen,så att urtrampningslagret inte ligger o studsar mot tryckplattan,,alltså fjädern drar ifrån kopplingsarmen..men som sagt har aldrig skruvat med en Pegutt så jag vet inte hur det ser ut..

Muckluck skrev:
Svänghjul lamell tryckplatta eller urtrampningslager skulle gissa på att något av det har gett upp hoppet:/

Okej tack för svaren! Är det svårt att komma åt och byta det ifall de skulle vara det som ligger bakom de kraftiga vibrationerna?

zzr94092
10 december 2014 · 4 412 Inlägg

nu vet jag inte hur en Pegutt ser ut under,men att få dit en returfjäder ska väl funka,jag tvivlar på att så tunga saker som svänghjul,tryckplatta skulle orsaka det här,iom,att du bara nuddar pedalen så blir det bra,,,,låter det något konstigt när du har pedalen i botten? skorrande,skärande,skrammel ljud?

Skillerns
10 december 2014 · 101 Inlägg

zzr94092 skrev:
nu vet jag inte hur en Pegutt ser ut under,men att få dit en returfjäder ska väl funka,jag tvivlar på att så tunga saker som svänghjul,tryckplatta skulle orsaka det här,iom,att du bara nuddar pedalen så blir det bra,,,,låter det något konstigt när du har pedalen i botten? skorrande,skärande,skrammel ljud?

Nej när jag håller foten på den så slutar det inte vibrerar, vibrationerna blir bara lägre och mörkare då själva pedalen inte slår på någonting. När jag trycker dne i botten för att växla m.m så slutar vibrationerna just under den tiden.

zzr94092
10 december 2014 · 4 412 Inlägg

ok,då faller väl min idè om en returfjäder

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang