Till ägare av Ford Fiesta ST

Zyndrof
23 maj 2007 · 16 Inlägg

Hej!

Jag letar just nu ny bil och stötte på Ford Fiesta ST som ser riktigt fräsch ut till bra pris, helt okej motor och tillbehör dessutom. Jag vill helt enkelt veta allt om bilen så ber därför er som äger eller har provkört en sådan bil vad ni tycker om den, om ni upplever något problem eller om det är något som ni inte är nöjda med. Jag vill naturligtvis också höra vad som är absolut bäst med denna bil. smile

Tack på förhand!

Xaos kaptenXaos
23 maj 2007 · 136 Inlägg

Jag har inte haft något problem med min även om det har varit en demobil så den har ju inte dirket varit lugnt körd big_smile det är gött att lägga i 2 ans växel och trycka gasen i bött heheh. En sak bara en sexväxlad låda hade inte varit helt fel till den bilen man vill gärna lägga i en växel till men Jag tycker att du ska slå till big_smile du kommer att bli nöjd big_smile

Audi A4 Avant 1.8tsq "Våga Vägra Kolfiber" (2004)
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
23 maj 2007 · 2 009 Inlägg

JAg har varit toppen nöjd med min.
Ok ingen BMW kvalite på den eller komfort för den delen.
Men en sjukt rolig bil att köra och riktigt billig är den oxå.
Att den sen är snygg är ju inget minus smile

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Pitzon
23 maj 2007 · 202 Inlägg

Fiestan är störtrolig att köra. Självklart ingen raket rakt fram men chassiet känns kalas. Alla som testat min bil kommer tillbaka med ett leende på läpparna. Kört lite mot kompisar med civic-vti:s och VR6:or och den står sig bra, så helt slö är den ju inte. BMtech här ovan bestämde sig nog den dagen jag körde ifrån honom i hans civic-vti smile

2.0L 150 Hk, Helt ny med A/C och 17" för cirka 150.000 kr, inget som kan tävla där på den punkten när det gäller skoj/krona om man vill ha en helt ny bil.

Körde Polo-Gti-00 innan (1.6 125Hk ) och i jämförelse med den känns Fiestan som rena raketen. Jämförde givetvis en hel del med nya Polo-Gti:n men håll i dig nu, det skiljer 70.000 kr ungefär i nypris. Självklart lite roligare kanske med 1.8T motorn i polon men prisskillnaden är ju sjuk. Seat har ju någon ny FR modell också men den gillar jag inte alls designen på. annars kanske ett bra val det med. Sen har vi Skoda Fabia RS som säkert är ett smartare val om man skall ha en "pendlarbil" men jag gillar inte riktigt designen på den heller. Men sådant är ju personligt och alla har ju olika smak.

Jag är störtnöjd med bilen men jag visste också vad jag köpte. Den är lite hård och ljudisoleringen kunde ju varit lite bättre. Dock inget jag stör mig på alls sålänge man har orginal avgas m.m men byter man sånt så får man nog ha öronproppar sen. Men så är det ju i de flesta bilar. Kan ju inte riktigt rekomendera bilen till någon som pendlar mkt långsträckor, man saknar en 6:e växel lite om man kör mkt motorväg, varvar lite mkt annars och den drar minst soppa runt 90-100. Så då hittar man nog ett smartare val för man brukar ju vilja ligga och "luffa på" i en 120-140 normalt sett på motorvägen.

Den känns ju lite "billig" på vissa punkter men är överlag mkt bra. Det är ju inte en BMW för 500.000 som jag brukar säga så jag tar gärna någon grej eller skavank med tanke på vad den kostar  Jag "nöjeskör" egentligen mest och enda gången man lider lite är ju på kullerstenen i stan.

Skall inte sitta och säga att jag har världens bästa bil men jag har en sjukt prisvärd "Busbil" som splitter ny kostar lika mkt som en gammal "värsting" utan garantier m.m Själv kör jag max 1000 mil om året så jag kommer att ha maskinskadeförsäkring till år 2014 ( 8år eller 10.000 mil ) så vad som än händer så betalar man bara sin självrisk och får en hyrbil och köra medans den lagas. Bara o se glad ut helt enkelt 

Försäkringen är billig med. Första halvåret gav jag 600 kr för helförsäkring genom Ford ( en prova på försäkring alla som köper en ny Ford får ) och nu ger jag 230 kr/mån för helförsäkring med extra allt. Kommer ju bli lite mer sen när vagnskadegarantin går ut men den verkar ligga bra till prismässigt iaf.

Motorn i ST:n är lite strypt på avgassidan. Det var tydligen tänkt att den skulle ha mer effekt från början men de ströp den till 150 hk eftersom UK är deras största marknad. Hade den hamnat över 150 så hade den blivit ruskigt dyr att försäkra. Detta är iaf vad jag läst och hört men det skall väl tas med en nypa salt.

Många byter skarven mellan grenrör/avgas ( Flexi-pipe ) samt avgassystem och luftfilter m.m Lite mappning på det så verkar det som de flesta får ut runt 180 Hk om vi skall tro våra engelska vänner. Så det är nog inte så svårt att få lite mer klös i den heller.

Oj, det blev långt

Senast redigerat av Pitzon (23 maj 2007)

Man nog att våga köra en tjejbil :)
Zyndrof
23 maj 2007 · 16 Inlägg

Tack för era synpunkter, det känns bra att höra lite från mer personliga källor då bilreportrar verkar ta i lite väl mycket i sina recensioner.

Fler synpunkter är försåts fortfarande mycket välkomna smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang