Vinterförvara en fin bil. HUR?

krakus
18 oktober 2014 · 360 Inlägg

Jag "testade" av dumhet en sak med min husvagn. Hade en värmare (2000w) invändigt i vintras som jag körde 1 gång i veckan i 10 timmar.
Idag är vagnen fördärvat. Med mögel på luckorna. Som inte går att tvätta bort! Tidigare hade jag bara torrbollar och ingen värme i denna. Den klarade sig perfekt i 5 år. Tur det är ingen ny husvagn.
Vad jag ångrar mig...
Det med att värma något då och då, tror jag inte på numera. Tält eller plyfa på taket är det bästa nog. Eller inget alls!
Det blev en dyr läxa för mig. Idag göms bilen i lånat garage. Med bilpresenning på och torrbollar i. Skulle den stå utanför (utomhus) blir det utan något allt. Och jag ska absolut INTE skotta hård snö från denna.
Lös snö, är ok att skotta. Hård, repar lacken. (Egen erfarenhet igen).

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 oktober 2014 · 14 077 Inlägg

krakus skrev:
Jag "testade" av dumhet en sak med min husvagn. Hade en värmare (2000w) invändigt i vintras som jag körde 1 gång i veckan i 10 timmar.
Idag är vagnen fördärvat. Med mögel på luckorna. Som inte går att tvätta bort! Tidigare hade jag bara torrbollar och ingen värme i denna. Den klarade sig perfekt i 5 år. Tur det är ingen ny husvagn.
Vad jag ångrar mig...
Det med att värma något då och då, tror jag inte på numera. Tält eller plyfa på taket är det bästa nog. Eller inget alls!
Det blev en dyr läxa för mig. Idag göms bilen i lånat garage. Med bilpresenning på och torrbollar i. Skulle den stå utanför (utomhus) blir det utan något allt. Och jag ska absolut INTE skotta hård snö från denna.
Lös snö, är ok att skotta. Hård, repar lacken. (Egen erfarenhet igen).

Var det inte en husvagn du pratade om???

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Vita_Vargen
18 oktober 2014 · 1 281 Inlägg

Vettemannen skrev:

krakus skrev:
Jag "testade" av dumhet en sak med min husvagn. Hade en värmare (2000w) invändigt i vintras som jag körde 1 gång i veckan i 10 timmar.
Idag är vagnen fördärvat. Med mögel på luckorna. Som inte går att tvätta bort! Tidigare hade jag bara torrbollar och ingen värme i denna. Den klarade sig perfekt i 5 år. Tur det är ingen ny husvagn.
Vad jag ångrar mig...
Det med att värma något då och då, tror jag inte på numera. Tält eller plyfa på taket är det bästa nog. Eller inget alls!
Det blev en dyr läxa för mig. Idag göms bilen i lånat garage. Med bilpresenning på och torrbollar i. Skulle den stå utanför (utomhus) blir det utan något allt. Och jag ska absolut INTE skotta hård snö från denna.
Lös snö, är ok att skotta. Hård, repar lacken. (Egen erfarenhet igen).

Var det inte en husvagn du pratade om???

/Benny

Tror han snackade om bilen i det senare skedet då han även snackade om bilpressening och lack smile

krakus
18 oktober 2014 · 360 Inlägg

Vita_Vargen

Både och. Husvagnen eller bilen... Det är samma sak. Man ska inte värma invändigt om man inte behöver. Det kan skapa perfekt klimat för mögel. Det är inget man vill ha i bilen. Varken på sätten eller övriga inredningen.

Mervolic Yawn...
18 oktober 2014 · 3 151 Inlägg

Nu talade vi i och för sig om att varmköra motorn, inte invändigt i bilen. Inredningen mår som bäst av en stadig temperatur, i ett torrt klimat. Att värma upp och kyla ner bildar från luftens fuktighet kondens som mögel trivs i.

krakus
19 oktober 2014 · 360 Inlägg

Mervolic

Menar du att det bästa är att varmköra motorn med AC på och öppna dörrar?
Det kan jag köpa. Men jobbigt kan det bli. Det tar en stund att komma upp 9 temp på tomgång.

Senast redigerat av krakus (19 oktober 2014)

Mervolic Yawn...
25 oktober 2014 · 3 151 Inlägg

krakus skrev:
Mervolic

Menar du att det bästa är att varmköra motorn med AC på och öppna dörrar?
Det kan jag köpa. Men jobbigt kan det bli. Det tar en stund att komma upp 9 temp på tomgång.

Jo, visst kan det ta ett tag. Men förslagsvis kan man ju också installera en motorvärmare (inte kupévärmare), för att snabba på processen.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 oktober 2014 · 14 077 Inlägg

krakus skrev:
Mervolic

Menar du att det bästa är att varmköra motorn med AC på och öppna dörrar?
Det kan jag köpa. Men jobbigt kan det bli. Det tar en stund att komma upp 9 temp på tomgång.

Vad är det??

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Funkiee Saab älskare!
25 oktober 2014 · 4 597 Inlägg

Kul att någon äntligen förstår hur man vinterförvarar något, dvs inte hålla på o starta upp o värma o fjolla sig

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Mervolic Yawn...
25 oktober 2014 · 3 151 Inlägg

Vettemannen skrev:

krakus skrev:
Mervolic

Menar du att det bästa är att varmköra motorn med AC på och öppna dörrar?
Det kan jag köpa. Men jobbigt kan det bli. Det tar en stund att komma upp 9 temp på tomgång.

Vad är det??

/Benny

Han träffade nog fel tangent, menade nog "i temp". Så tolkade jag det i alla fall.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 oktober 2014 · 14 077 Inlägg

Mervolic skrev:

Vettemannen skrev:

krakus skrev:
Mervolic

Menar du att det bästa är att varmköra motorn med AC på och öppna dörrar?
Det kan jag köpa. Men jobbigt kan det bli. Det tar en stund att komma upp 9 temp på tomgång.

Vad är det??

/Benny

Han träffade nog fel tangent, menade nog "i temp". Så tolkade jag det i alla fall.

Okay, så kan det vara.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Concretum
23 december 2014 · 67 Inlägg

Om man ska starta bilen är det väl bara sätta i motorvärmare tre timmar innan, och sen dra en säkring och låta startmotorn gå runt ett par varv för att få runt oljan, sen sätta i säkringen och starta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang