Hur mäter man ABS givare med ohm mätare?

Jonaslatt
11 januari 2015 · 324 Inlägg

Jag håller på att hjälpa en bekant med sin audi.

Och jag tänkte kolla om alla abs givare är hela. Jag har läst mig till att de går att mäta med ohm. Men hur gör man det?

Men ohm mätaren har olika tal 20x200x2000 mmm Vad ska den stå på? när jag tex ställer den på 200 så visar den ju ett värde ändå om jag inte ens har kopplat emot kablarna.

Vore tacksam om någon förklarar hur man gör detta.

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
Canom
12 januari 2015 · 27 Inlägg

Tjena! Nu är jag inte väldigt insatt i detta själv, och därmed innebär detta en stor risk att jag blir dumförklarad hehe big_smile

Till saken: Om du plockar av kablarna till givaren, och därefter mäter motståndet över givaren, med din lägsta inställning på multimetern (har du ingen, köp på biltema för 150 spänn eller så). Kan denna inte mäta dessa (eventuellt låga resistanser, har ingen aning) så sätt multimetern på pipfunktionen(?) Den piper ifall kretsen är sluten, och jag antar att du letar efter brott eller dylikt? På vissa multimetrar får du även upp ett värde på skärmen när du "piper kretsen".

Hoppas jag var till hjälp, och lycka till! MVh

it_mutt Avstängd
12 januari 2015 · 10 388 Inlägg

psycho skrev:
Jag håller på att hjälpa en bekant med sin audi.

Och jag tänkte kolla om alla abs givare är hela. Jag har läst mig till att de går att mäta med ohm. Men hur gör man det?

Men ohm mätaren har olika tal 20x200x2000 mmm Vad ska den stå på? när jag tex ställer den på 200 så visar den ju ett värde ändå om jag inte ens har kopplat emot kablarna.

Vore tacksam om någon förklarar hur man gör detta.

Hissa upp bilen

Av med hjulet

Plugga loss kabeln  givaren

Ställ in multimetern på "2000 Ω"

Sätt stiften på anslutningarna (på givarsidan då givetvis) och se till att de inte nuddar varandra

Snurra på navet, och kolla vad du får för värde på multimetern.

Detta kommer givetvis att växla. Men, du ser ju vilka värden det växlar mellan. Bör vara något liknande på alla fyra, minimum "samma" parvis (bak/fram) (Skulle väl spontant säga runt 17-1800, men där är utrymme för variation)

Underlättar om man är två, då det kan vara knixigt att hålla "rätt" och snurra samtidigt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
zzr94092
12 januari 2015 · 4 407 Inlägg

jag skulle vilja säga c:a 1200 ohm. Om man ska snurra på hjulet så får man väl mäta volt? eller har jag fel där?

it_mutt Avstängd
12 januari 2015 · 10 388 Inlägg

zzr94092 skrev:
jag skulle vilja säga c:a 1200 ohm. Om man ska snurra på hjulet så får man väl mäta volt? eller har jag fel där?

Nej, ohm.

- - Edit - -

För att göra det så lätt som möjligt för sig helt enkelt ^^

Värdet ska vara 8-1800ohm (enligt Bentley) för att accepteras. Det viktiga är då, igen, att alla ligger inom samma "område"

Senast redigerat av it_mutt (12 januari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
zzr94092
12 januari 2015 · 4 407 Inlägg

ok,snurrar du inte på hjulet eller en lös givare så c:a 1200ohm.

it_mutt Avstängd
12 januari 2015 · 10 388 Inlägg

zzr94092 skrev:
ok,snurrar du inte på hjulet eller en lös givare så c:a 1200ohm.

Ja, fast därav att du måste snurra på det.

Du kan montera nya givare och få det fel iaf, TROTS att givarna är hela (och så även kablar osv). Sitter givaren för, låt säga, långt ifrån, kommer den ge ett annorlunda värde än övriga, och abslampan tänds (eller ja; kan tändas). Detta trots att den är "inom gränsen". Värdet kommer ju givetvis ändras när man snurrar på hjulet/navet/skivan.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang