Hjälp! Dålig motortemp och kupe värme i Renault Clio 16V

Guse_clio16v
9 december 2010 · 14 Inlägg

Min Clio 1,8 16V -93 kommer inte upp i motortemperatur utan mätaren går bara upp till första strecket på tempmätaren, efter en stund på motorväg så får jag upp motor tempen till "streck två" även dåligt med värme i kupen...

Har jag bilen på tomgång så kryper tempen upp för att sedan stanna strax över mitten innan el fläkten hoppar igång...

Har testat att bytt termostaten men problemet kvarstår.
Kan jag ha satt den fel, satte i alla fall "fjädern" på termostaten in mot motorn...


Tror ni termostaten jag köpt från Meca kan vara trasig??


Det finns inget läckage eller nå vatten i oljan eller liknande...


//Hoppas ni kan hjälpa mig !!

Senast redigerat av Guse_clio16v (13 december 2010)

norpan1
14 december 2010 · 1 043 Inlägg

Det kan vara termostaten som är sönder, prova med en annan.
När du står stilla och motorn är varm blir det värme i kupen då?

Bojjann
14 december 2010 · 474 Inlägg

Håller med föregående. Det händer ju faktiskt att bilfirmorna får saker som är trasig redan från fabrik..
Låter som ett klassiskt termostatfel.

Mvh

BMW E34 540 (1994)
Smoke
16 december 2010 · 692 Inlägg

Jag har samma fel på en renualt scenic ungefär, fast min temp går inte upp till över mitten. Utan då bilen får jobba väldigt hårt uppför en backe tex så går den upp till normal arbetstemp.

Står jag på tomgång så står den på "en kvarts" dvs ungefär 45 grader om man utgår att arbetstempen är på 90 grader.

Jag har bytt termostat men ingen skillnad.

droopy
23 januari 2015 · 1 Inlägg

Mät kylvatten temperaturen. skall vara 90 grader +- någon grad. är den ok, kolla tempgivaren och instrument.

Empa_86
24 januari 2015 · 3 Inlägg

Kan bli luft i systemet efter ett termostat byte. Har du provat känna på slangarna som går från motorn till värmepaketet om de är varma. Tror om jag inte minns fel att det ska finnas en slang som lite speciell ut med en skruv på. Den skruven är det meningenatt man ska öppna för att köra ut luften ur systemet när man gjort ett ingrepp tex termostat byte. Om du hittar skruven så öppna den medans motorn är igång så ska du se att det spottar ur sig luft. Men håll samtidigt koll på kylvätskenivån då de  kommer både luft och kylvätska när den öppnas. Men var försiktig då det blir väldigt varmt. Mem somsagt när de slutat spotta luft så stänger du skruven och så ska du se att  har fått värme i bilen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang