Varför dör bilen vid montering utav dump?

Blackseven
24 maj 2007 · 91 Inlägg

Som ämnet säger, så har jag monterat en dump ventil från speedparts som heter D1560.
Min bil är en saab 9-3  -01. Men till frågan, varför dör nästan bilen (dör helt ibland) när jag gasar lite granna och sedan släpper på gasen. Den liksom harklar sig. Har ingen aning om varför den gör på dette visset, detta inträffade efter att jag monterade dumpventilen.

Tacksam för alla svar 
MVH Alex.

_JoCCeV TVT Member
25 maj 2007 · 377 Inlägg

Jag är ingen expert... men kan det inte ha med LMM att göra ( Luft Massa mätare ) , vet iallafall att bilar med LMM inte går som dom ska om man monterar en öppen dumpventil... eftersom att den inte får samma luft som mätts upp...

AeroMalm BMW fantast
25 maj 2007 · 1 172 Inlägg

det kan vara lmm som pajat... det funkar itne med sån när man har lmm... har själv en likadan.. den satt på när jag köpte min och motorlampan lös... där står visserligen att den ska funka till din, men kan avra den som spökar endå... till min funkade det inte, men där står också att det inte ska funka till aero... följ upp det genom att felsöka, för jag har precis lagt ut min sån till salu... vill inte sälja nåt som inte fungerar... kolla på STCS forum om där är nåt om det...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
Sorling
25 maj 2007 · 207 Inlägg

du måste nog ha återcirkulerande..

Timkarlsson
25 maj 2007 · 79 Inlägg

Den symtomen hade jag ett tag på min bil. Då var det att dumpventilen inte stängde riktigt så att den sög luft genom tratten pga att fjädern var för lätt. Nu har jag varken en saab eller den dumpventilen men kolla när du står på tomgång om det är en glipa under kolven på den sidan tratten sitter på som den kan suga luft genom eller om den håller stängt! Du kan även prova att gasa lite på spjället och se hur dumpventilen beter sig då.

AeroMalm BMW fantast
25 maj 2007 · 1 172 Inlägg

Badass skrev:
Den symtomen hade jag ett tag på min bil. Då var det att dumpventilen inte stängde riktigt så att den sög luft genom tratten pga att fjädern var för lätt. Nu har jag varken en saab eller den dumpventilen men kolla när du står på tomgång om det är en glipa under kolven på den sidan tratten sitter på som den kan suga luft genom eller om den håller stängt! Du kan även prova att gasa lite på spjället och se hur dumpventilen beter sig då.

kanske hjälper och justera den som han menar... som sagt.. den ska ju fungera på alla med Tronic7 förutom aero... så tetsa att justera den så kanske det blir bättre... blir det itne bättre hur du än justerar så på med orginal...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
Blackseven
25 maj 2007 · 91 Inlägg

Sorling: Jo jag har återsirkulerande.

Jag provade långt in på natten igårkväll att justera den, den går lite bättre nu.
Men jag tackar för alla svaren=)
Mvh Alex.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang