Golf mk3 -97 motorn dog vid gaspådrag, nu startar den inte alls

polyfiller
23 januari 2015 · 33 Inlägg

Körde till jobbet, märkte när jag nästan var framme att när jag gasade så dog motorn, släppte man på gasen så levde den igen. Gränsen gick ifrån död vid mer än 80% gas till typ död vid mer än 50% gas och slutligen til död vid någon gas över huvud taget och nu är motorn stendöd, detta under en träcka på kanske 100 meter.

Vad kan ha hänt? Har ni några felsökningstips?

polyfiller
23 januari 2015 · 33 Inlägg

1,8 liters bensinversionen, fick igång den nu efter att den fick "vila" en halvtimme. Gissar att det kommit is i bränsleslangen och kloggat igen. Ska slå på lite  k-röd och hoppas att det inte händer igen. smile

xXSammy
24 januari 2015 · 6 594 Inlägg

Om det finns är det inte dumt att byta bränslefilter!

Senast redigerat av Malheus (24 januari 2015)

De/Dem
polyfiller
2 februari 2015 · 33 Inlägg

Motorn har spunnit som en katt ända tills idag, då hände det igen, precis på avfarten ifrån motorvägen. Gick och köpte lite k-sprit och pytsade i, sedan startade den igen. Lite drygt att man inte kan "lita" på bilen, vad kan man göra om/när detta händer nästa gång för att felsöka och eventuellt avhjälpa felet?

Observationer:
Det verkar hända när det är omkring någon minusgrad ute.
Efter att bilen startade igen så gick den lite dåligt på tomgång, man kände motorn inte tände ibland, men den gick ändå runt så pass mycket att den inte stannade igen. Vid lite mera gas så gick motorn som "vanligt". Efter en stunds vila till så försvann problemet man kunde ana på tomgången.
Hade 3/4:s full tank. Har kört nästan en hel tank sedan jag fyllde på k-sprit förra gången.

Edit: lade till mina observationer.

Senast redigerat av polyfiller (2 februari 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang