Saab 9.3 1.9TDI -08 Problem...

bambrullan
15 januari 2015 · 25 Inlägg

Som rubriken lyder har jag en saab, använde den senast för en vecka sedan, inga fel alls, gick hur bra som helst... ställer bort den cirka 7-8 dagar (köldknäpp -20 nästan hela tiden)...

Nu ska jag flytta den och då när jag vrider nyckeln och ska glöda då varnar den på, Antispinn samt Antisladd ur funktion. och när jag vrider ett hack till på nyckeln då händer ingenting, den drar inte ens runt motorn...

Har bytt till ett helt nytt batterie samt batteriet i nyckeln.

Blir väldigt fundersam då den gick då jag ställde bort den och orörd i flera dagar sen uppstår problem?

Glödlampan lyser inte ens när jag virder på nyckeln.. har en OBD läsare billigare variant som man har till telefonen som funkar klockrent på de bilar jag läst av... den hittar bilen, dock inga felkoder...

Så jag tänkte sista utvägen innan den åker in på verkstad är att höra efter här ifall nån har nått tips som jag kan prova själv..

NOT - Bensinmätaren åkte till en början upp till den nivån som jag ungefärligt har i tanken och sedan ner efter 5 sekunder. Men nu efter några försök att starta så går den inte ens upp.

/Patrik

xXSammy
15 januari 2015 · 6 594 Inlägg

Automat? Måste du koppla eller trycka på bromsen för att den ska starta? (I vanliga fall)

Om sådan ovan skulle jag kolla att det kommer spänning, canbus och jord finns på ABS styrdonet.

De/Dem
bambrullan
18 januari 2015 · 25 Inlägg

Har nu haft en som varit hit med en dator.

Han får kontakt med _allt_ utom motorstyrenhet. där får han ingen kontakt, ECU eller ECM vad det nu kallades...

Han gissade på den boxen, sitter tydligen nån på passagerarsidan mellan skärmen och insidan där nånstans vid fötterna....

Men tänkte kolla om det är någon som haft liknande fel?

Jo måste hålla på bromsen för att den ska starta.

xXSammy
18 januari 2015 · 6 594 Inlägg

Kan även vara kablaget till boxen, gäller att mäta där först så man inte kostar på ett styrdon i onödan.

De/Dem
bambrullan
20 januari 2015 · 25 Inlägg

Har du nån aning om var det sitter? styrdonet alltså..

Golf_TurboDiesel
20 januari 2015 · 72 Inlägg

Sitter innanför innerskärmen höger fram (passagerarsidan) i framkant.

Linma
24 januari 2015 · 2 Inlägg

Avtagbart drag Saab 9-3.
Skulle sätta fast dragkroken och nyckeln gick av i låset. Någon ide om hur jag gör, går det att laga eller måste jag köpa nytt drag?

Golf_TurboDiesel
24 januari 2015 · 72 Inlägg

Har du ett original drag så finns det nya låscylindrar komplett med nycklar att köpa.

Linma
24 januari 2015 · 2 Inlägg

Tack☺️👍

mafjuh
5 februari 2015 · 2 Inlägg

Har en 9-5a. Liknande problem fast de står bromsljus ur funktion. Dock funkar den ibland och ibland funkar den inte alls. Ibland funkar den efter ett tag

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang