AKUT Sökes efter NYTT svänghjul S60

Zzoink
11 februari 2015 · 1 229 Inlägg

Malheus skrev:
Dubbelmassehjulet är ju tyngre än vanligt solid.. De skapar självsvängning och sänker förbrukningen på tomgång. Monterar du ett solitt svänghjul kan tomgången bli sämre och som tidigare nämnts dämpar dubbelmasse vibrationer.

Har ju riktigt tur skakar du sönder växellådan, med tanke på att ingen S60 har funnits med solitt (Säger säkert för mycket wink) så är inte växellådan designad för att klara av dessa vibrationer.

Köp beg eller kolla på Ebay.

förstår inte hur svänghjulet skulle ge sämre tomgång? förklara gärna mer hur det skulle kunna påverka det smile

xXSammy
11 februari 2015 · 6 578 Inlägg

Går ju åt mindre bränsle ifall motorn självsvänger, och mindre självsvängning kräver mer bränsle för att hålla motorn igång .. Visst kan motorstyrningen räta till tomgången men risken finns ju att det blir mysko.

Måste inte så, men det är en tanke jag har om dubbelmassesvänghjul iallafall!

De/Dem
viccoA
11 februari 2015 · 3 110 Inlägg

Zzoink skrev:

Malheus skrev:
Dubbelmassehjulet är ju tyngre än vanligt solid.. De skapar självsvängning och sänker förbrukningen på tomgång. Monterar du ett solitt svänghjul kan tomgången bli sämre och som tidigare nämnts dämpar dubbelmasse vibrationer.

Har ju riktigt tur skakar du sönder växellådan, med tanke på att ingen S60 har funnits med solitt (Säger säkert för mycket wink) så är inte växellådan designad för att klara av dessa vibrationer.

Köp beg eller kolla på Ebay.

förstår inte hur svänghjulet skulle ge sämre tomgång? förklara gärna mer hur det skulle kunna påverka det smile

Ett lättare svänghjul ger ojämn tomgång men något snabbare accleration då motorn inte behöver dra igång lika mycket rörlig massa.

Här finns lite mer kring hur man kan beräkna hur ett lättare svänghjul gör bilen acclerationssnabbare.

http://www.uucmotorwerks.com/flywheel/f … _calcs.pdf

Senast redigerat av viccoA (11 februari 2015)

Hermanssons_Garage
11 februari 2015 · 2 415 Inlägg

Malheus skrev:
Går ju åt mindre bränsle ifall motorn självsvänger, och mindre självsvängning kräver mer bränsle för att hålla motorn igång .. Visst kan motorstyrningen räta till tomgången men risken finns ju att det blir mysko.

Måste inte så, men det är en tanke jag har om dubbelmassesvänghjul iallafall!

Jag tror inte lådan kommer klaga något. och skulle den ge sig, så vet jag ju vrf. och då blir det ändringar igen. vill inte köpa ett för 10lax.

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
Hermanssons_Garage
11 februari 2015 · 2 415 Inlägg

Tryck_o_pys skrev:

Malheus skrev:
Går ju åt mindre bränsle ifall motorn självsvänger, och mindre självsvängning kräver mer bränsle för att hålla motorn igång .. Visst kan motorstyrningen räta till tomgången men risken finns ju att det blir mysko.

Måste inte så, men det är en tanke jag har om dubbelmassesvänghjul iallafall!

Jag tror inte lådan kommer klaga något. och skulle den ge sig, så vet jag ju vrf. och då blir det ändringar igen. vill inte köpa ett för 10lax.

samt jag lovar o återkomma med resultat när grejerna är monterade

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang