Har det funnits luftfjädring till 945 original??

Love-My-Engine
18 februari 2015 · 84 Inlägg

Hej som liten mins jag min fars gamla 245 diesel som var sur trött och grinig. Men det hade Luftfjädring i bak dock utan nivåreglering. Man var tvungen att trycka på en knapp vi handbromsen eller något liknande för att fylla dem.
finns det något liknande till även en 945 eller att montera något liknande??

simlar
18 februari 2015 · 5 539 Inlägg

Ja nivåreglering har funnits som original-tillbehör till 900-serien.
Funnits både som manuell med knappar vid cigarettändaruttaget och som automatisk om jag inte minns fel.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
18 februari 2015 · 3 730 Inlägg

simlar skrev:
Ja nivåreglering har funnits som original-tillbehör till 900-serien.
Funnits både som manuell med knappar vid cigarettändaruttaget och som automatisk om jag inte minns fel.

Hi-jackers heter dessa som manuvreras med knappar under stereo. Nivåmat dämpare finns på senare versioner och är helt automatiskt. De senare använder ej luft

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Volvo_Mannen Volvoskadad
18 februari 2015 · 6 017 Inlägg

Luftfjädring är väl fel ord. Det är ju vanliga spiralfjädrar med stötdämpare med justerbart lufttryck. De fanns med halvautomatisk reglering med inbyggd kompressor som styrs med knapp och manometer. Artnr 1394564

Den automatiska nivåregleringen är hydraulisk och även där är det vanliga fjädrar också.

Jonas
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
18 februari 2015 · 3 730 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Luftfjädring är väl fel ord. Det är ju vanliga spiralfjädrar med stötdämpare med justerbart lufttryck. De fanns med halvautomatisk reglering med inbyggd kompressor som styrs med knapp och manometer. Artnr 1394564

Den automatiska nivåregleringen är hydraulisk och även där är det vanliga fjädrar också.

Sen finns ju även hardcoreversionen av Hi-jackers utan kompressor. Bara en manometer och en bilventil att pumpa på macken

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Love-My-Engine
18 februari 2015 · 84 Inlägg

tack för svaren. var sugen på att skaffa något liknande till min 945 ftt. då jag mins att det var otroligt bra vid tunga last!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang