Köpråd - Rolig bil runt 150 000

BornZombie
20 januari 2015 · 193 Inlägg

Om du nu tittar på Audi S3 Golf R, varför inte ta en titt på Seat Leon Cupra R som är bra mycket billigare, ruskigt roliga bilar att köra, ja du får inte samma "status" som med en Audi eller VW, men är status ingenting man bryr sig om så är det en kanon bil för väldigt lite pengar.

Den här t.ex. samma mil som Golfen du tittade på, dock mer än 50k billigare.

http://www.blocket.se/kalmar/SEAT_Leon_ … =3&w=3

Eller kanske en med bara 1800mil på mätaren samt 20k billigare.

http://www.blocket.se/varmland/SEAT_Leo … =3&w=3

Senast redigerat av BornZombie (20 januari 2015)

Volvo V90 D5 AWD Inscription "Polestar Wannabe" (2017)
scalare
20 januari 2015 · 25 Inlägg

535 E60 kanske om du behöver 5 platser?

OnlineEvil
20 januari 2015 · 146 Inlägg

BornZombie skrev:
Om du nu tittar på Audi S3 Golf R, varför inte ta en titt på Seat Leon Cupra R som är bra mycket billigare, ruskigt roliga bilar att köra, ja du får inte samma "status" som med en Audi eller VW, men är status ingenting man bryr sig om så är det en kanon bil för väldigt lite pengar.

Den här t.ex. samma mil som Golfen du tittade på, dock mer än 50k billigare.

http://www.blocket.se/kalmar/SEAT_Leon_ … =3&w=3

Eller kanske en med bara 1800mil på mätaren samt 20k billigare.

http://www.blocket.se/varmland/SEAT_Leo … =3&w=3

Bör tilläggas att cupran bara är framhjulsdrivet

JoacimW Ung&Dum
20 januari 2015 · 430 Inlägg

OnlineEvil skrev:

BornZombie skrev:
Om du nu tittar på Audi S3 Golf R, varför inte ta en titt på Seat Leon Cupra R som är bra mycket billigare, ruskigt roliga bilar att köra, ja du får inte samma "status" som med en Audi eller VW, men är status ingenting man bryr sig om så är det en kanon bil för väldigt lite pengar.

Den här t.ex. samma mil som Golfen du tittade på, dock mer än 50k billigare.

http://www.blocket.se/kalmar/SEAT_Leon_ … =3&w=3

Eller kanske en med bara 1800mil på mätaren samt 20k billigare.

http://www.blocket.se/varmland/SEAT_Leo … =3&w=3

Bör tilläggas att cupran bara är framhjulsdrivet

Vad är det för skillnad på sciroccon och r32an ?

In hoc signo vinces
OnlineEvil
20 januari 2015 · 146 Inlägg

CurvaN skrev:

OnlineEvil skrev:

BornZombie skrev:
Om du nu tittar på Audi S3 Golf R, varför inte ta en titt på Seat Leon Cupra R som är bra mycket billigare, ruskigt roliga bilar att köra, ja du får inte samma "status" som med en Audi eller VW, men är status ingenting man bryr sig om så är det en kanon bil för väldigt lite pengar.

Den här t.ex. samma mil som Golfen du tittade på, dock mer än 50k billigare.

http://www.blocket.se/kalmar/SEAT_Leon_ … =3&w=3

Eller kanske en med bara 1800mil på mätaren samt 20k billigare.

http://www.blocket.se/varmland/SEAT_Leo … =3&w=3

Bör tilläggas att cupran bara är framhjulsdrivet

Vad är det för skillnad på sciroccon och r32an ?

R32an = 3.2L VR6 på 250hk och 4krafs från haldex
Sciroccon = samma motor som golf R fast framhjulsdrift

Provkörde en scirocco R innan jag köpte golf Ren valde bort sciroccon pga av framhjulsdriften

JoacimW Ung&Dum
20 januari 2015 · 430 Inlägg

OnlineEvil skrev:

CurvaN skrev:

OnlineEvil skrev:

Bör tilläggas att cupran bara är framhjulsdrivet

Vad är det för skillnad på sciroccon och r32an ?

R32an = 3.2L VR6 på 250hk och 4krafs från haldex
Sciroccon = samma motor som golf R fast framhjulsdrift

Provkörde en scirocco R innan jag köpte golf Ren valde bort sciroccon pga av framhjulsdriften

okej

In hoc signo vinces
chakalaka
21 januari 2015 · 8 Inlägg

badhero skrev:

chakalaka skrev:
Jag är sugen på att skaffa ny bil nu mot våren och har börjat leta lite. Jag har tittat en del på BMW 335i e92, den verkar täcka det mesta jag är ute efter. Det enda jag är lite fundersam på är att den bara har 4 säten, och jag har ibland fullsatt i 5-sitsare. Vad finns det för likvärdiga bilar som jag borde titta på? Vad bör man tänka särskilt på?

Var i samma situation som dig, gick med 335i with no regrets!
Med bara en chip får du nästan 400hk, blandad förbrukning 0.9l, försäkring inte överdrivet dyr heller.
Finns ju e90 335i (sedan), de har 5 sits o även kombi.
Annars AMG kan du hitta, men då ska det kosta o äga, s4 går inte o pendla med heller.

Pendla gör jag med jobbets bil, min bil blir nöjeskörning, till o från affären och på semester. Hur är därmed diffen på din bil? Har du e-lsd?

OnlineEvil skrev:
åk och känn och kläm på golf R:en köpte nyligen en själv. Väldigt välbyggd liten raket, går alltid att trimma satan också. Dock känns inte det miltalet något lockande kanske bara jag som är kräsen]

toksepe skrev:
Rs4 b5? borde ju kännas lockande? smile

Golf R ska jag ta o kolla på, just den där kände jag också har gått lite långt.
Rs4 har alldeles för höga ägarkostnader för att det ska vara värt att skaffa en sån.

Inlägget blev lite fel, alla quote fuckar upp min telefon

OnlineEvil
21 januari 2015 · 146 Inlägg

chakalaka skrev:

badhero skrev:

chakalaka skrev:
Jag är sugen på att skaffa ny bil nu mot våren och har börjat leta lite. Jag har tittat en del på BMW 335i e92, den verkar täcka det mesta jag är ute efter. Det enda jag är lite fundersam på är att den bara har 4 säten, och jag har ibland fullsatt i 5-sitsare. Vad finns det för likvärdiga bilar som jag borde titta på? Vad bör man tänka särskilt på?

Var i samma situation som dig, gick med 335i with no regrets!
Med bara en chip får du nästan 400hk, blandad förbrukning 0.9l, försäkring inte överdrivet dyr heller.
Finns ju e90 335i (sedan), de har 5 sits o även kombi.
Annars AMG kan du hitta, men då ska det kosta o äga, s4 går inte o pendla med heller.

Pendla gör jag med jobbets bil, min bil blir nöjeskörning, till o från affären och på semester. Hur är därmed diffen på din bil? Har du e-lsd?

OnlineEvil skrev:
åk och känn och kläm på golf R:en köpte nyligen en själv. Väldigt välbyggd liten raket, går alltid att trimma satan också. Dock känns inte det miltalet något lockande kanske bara jag som är kräsen]

toksepe skrev:
Rs4 b5? borde ju kännas lockande? smile

Golf R ska jag ta o kolla på, just den där kände jag också har gått lite långt.
Rs4 har alldeles för höga ägarkostnader för att det ska vara värt att skaffa en sån.

Inlägget blev lite fel, alla quote fuckar upp min telefon

Tror du kommer bli helt såld! Dock spricker din budget på 150k då en lågmiilare går på lätt över 200k. Min har bara gått 3900 mil smile

Evildan
21 januari 2015 ·

Rymligare, tystare, ovanligare än en 335. wink


http://www.blocket.se/orebro/Lexus_GS45 … 12&w=3

chakalaka
22 januari 2015 · 8 Inlägg

OnlineEvil skrev:
Tror du kommer bli helt såld! Dock spricker din budget på 150k då en lågmiilare går på lätt över 200k. Min har bara gått 3900 mil smile

Kan ev. gå upp till typ 180 men där börjar det kännas att det är i överkant. Får se hur jag känner senare om jag inte hittar något jag gillar, är ju sjukt svårt att bestämma sig. Har börjat kika lite på F-150 också, lite annorlunda big_smile

Evildan skrev:
Rymligare, tystare, ovanligare än en 335. wink


http://www.blocket.se/orebro/Lexus_GS45 … 12&w=3

Med risk för att låta gnällig men också gubbigare, tråkigare och fulare. Det är säkert jättebra bil men det fina med 335 är att dom är så lättrimmade. Skaffar jag en lexus så bli det nog isåfall en IS F, den är lite mer i min smak, dock är dom lite dyrare smile

badhero
23 januari 2015 · 92 Inlägg

steifan skrev:

badhero skrev:

chakalaka skrev:
Jag är sugen på att skaffa ny bil nu mot våren och har börjat leta lite. Jag har tittat en del på BMW 335i e92, den verkar täcka det mesta jag är ute efter. Det enda jag är lite fundersam på är att den bara har 4 säten, och jag har ibland fullsatt i 5-sitsare. Vad finns det för likvärdiga bilar som jag borde titta på? Vad bör man tänka särskilt på?

Var i samma situation som dig, gick med 335i with no regrets!
Med bara en chip får du nästan 400hk, blandad förbrukning 0.9l, försäkring inte överdrivet dyr heller.
Finns ju e90 335i (sedan), de har 5 sits o även kombi.
Annars AMG kan du hitta, men då ska det kosta o äga, s4 går inte o pendla med heller.

0,9 blandat? Är 335 en miljöbil eller?  Själv kör jag 325i och ligger på 1,4 liter/mil blandad hårdkörning sommartid wink

Hade 325a innan 335a, kan säga att min förbrukning på 335a minskades med minst 1l (antagligen pga jag behöver inte gassa lika mycket för o komma upp i fart wink)
0.9 blandad är helt möjligt, provat själv, dock så var det rätt tråkigt wink
Min dator visade 1.05 ner jag kollade sist, då kör jag 40% stan 60% landsväg samt oftast håller regler (som en vanlig person, inte som en tant).

335a är varmt rekommenderad, du får en super snabb bil med komfort samt ekonomi, med chip+fmic+downpipes får du runt 450 hästar samt 550 vrid (handlar du smart då kan du komma undan med 10k samt kanske 3k installation på en mindre företag), fixar du methanol burken samt chargepipe då kan du lika gärna strunta i en lambo (5k till?), tänk bara på att allt kraft går endast på en hjul (pga förbannade open diff), du kan alltid byta diff till LSD\torsen, de kostar runt 15k, jobbet varierar på års modell, 06or samt tidiga 07a är inga problem o byta diff på - bolt on, med de andra blir det krångel - minst 10 timmars arbete på en helt ok verkstad.

Senast redigerat av badhero (23 januari 2015)

BMW 335i "Ultimate driving machine" (2007)
badhero
23 januari 2015 · 92 Inlägg

Evildan skrev:
Rymligare, tystare, ovanligare än en 335. wink


http://www.blocket.se/orebro/Lexus_GS45 … 12&w=3

Glöm inte tråkigare, tråkigare o mycket tråkigare!

Senast redigerat av badhero (23 januari 2015)

BMW 335i "Ultimate driving machine" (2007)
chakalaka
17 februari 2015 · 8 Inlägg

Nu har jag äntligen hittat en vettig 335i som jag ska kolla på nu på fredag. Vad bör jag kolla extra på och vad ska man tänka på?

badhero
18 februari 2015 · 92 Inlägg

chakalaka skrev:
Nu har jag äntligen hittat en vettig 335i som jag ska kolla på nu på fredag. Vad bör jag kolla extra på och vad ska man tänka på?

Hållbara bilar, men det finns 2 saker som man ska akta sig för - HPFP failure och wastegate rattle.
HPFP i de flesta bilar som gått mer än 6000 mil redan bytt.
Wastegate kan du kolla upp på enkel sätt. Varva bilen på tomgång, om konstig tickande ljud kommer från motor vi låga varv (mellan 1500-2500) då är det körd, snart kommer turbobyte. (Jag har vid 3000 varv, enl. bmw det är vanligt och påvärkar inte körning, kan fixas med updates eller jb4.)

Senast redigerat av badhero (18 februari 2015)

BMW 335i "Ultimate driving machine" (2007)
JoacimW Ung&Dum
18 februari 2015 · 430 Inlägg

har också kollat på en 335i istället för cayennen men ett måste är paddlar på ratten , m paket , bruna skinnet och taklucka

In hoc signo vinces
chakalaka
18 februari 2015 · 8 Inlägg

badhero skrev:

chakalaka skrev:
Nu har jag äntligen hittat en vettig 335i som jag ska kolla på nu på fredag. Vad bör jag kolla extra på och vad ska man tänka på?

Hållbara bilar, men det finns 2 saker som man ska akta sig för - HPFP failure och wastegate rattle.
HPFP i de flesta bilar som gått mer än 6000 mil redan bytt.
Wastegate kan du kolla upp på enkel sätt. Varva bilen på tomgång, om konstig tickande ljud kommer från motor vi låga varv (mellan 1500-2500) då är det körd, snart kommer turbobyte. (Jag har vid 3000 varv, enl. bmw det är vanligt och påvärkar inte körning, kan fixas med updates eller jb4.)

Bilen jag ska kolla på har procees V5 i, så wastegate rattle är inget problem. Bränslepumpen ska jag fråga om, tack för tipset smile
Bilen har gått drygt 1500 mil trimmad, är det något jag borde vara orolig för då?

CurvaN skrev:
har också kollat på en 335i istället för cayennen men ett måste är paddlar på ratten , m paket , bruna skinnet och taklucka

Glöm inte stora ljudpaketet och komfortpaketet smile

badhero
19 februari 2015 · 92 Inlägg

chakalaka skrev:

badhero skrev:

chakalaka skrev:
Nu har jag äntligen hittat en vettig 335i som jag ska kolla på nu på fredag. Vad bör jag kolla extra på och vad ska man tänka på?

Hållbara bilar, men det finns 2 saker som man ska akta sig för - HPFP failure och wastegate rattle.
HPFP i de flesta bilar som gått mer än 6000 mil redan bytt.
Wastegate kan du kolla upp på enkel sätt. Varva bilen på tomgång, om konstig tickande ljud kommer från motor vi låga varv (mellan 1500-2500) då är det körd, snart kommer turbobyte. (Jag har vid 3000 varv, enl. bmw det är vanligt och påvärkar inte körning, kan fixas med updates eller jb4.)

Bilen jag ska kolla på har procees V5 i, så wastegate rattle är inget problem. Bränslepumpen ska jag fråga om, tack för tipset smile
Bilen har gått drygt 1500 mil trimmad, är det något jag borde vara orolig för då?

CurvaN skrev:
har också kollat på en 335i istället för cayennen men ett måste är paddlar på ratten , m paket , bruna skinnet och taklucka

Glöm inte stora ljudpaketet och komfortpaketet smile

iDrive och diverse el-grejer kan krångla, men så länge man inte original freak o kör inte till BMW för att byta lampan då klarar man sig med hyfsat låga rep. kostnader. Motor+låda tål en del och är nästan odödliga, westegate o hpfp är den ända som kan krångla +dyrt.
Ett tips vid eventuell köp - byt IC, original IC är värdelös.
Du behöver inte slösa 1000 dollars för en ny IC som är inte så jätte store än original, kolla på sånt istället (om du inte räd o modifiera stötfångaren lite)
http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=426942
Då får du runt 30-40 hästar till wink

Senast redigerat av badhero (19 februari 2015)

BMW 335i "Ultimate driving machine" (2007)
Evildan
19 februari 2015 ·

badhero skrev:

Evildan skrev:
Rymligare, tystare, ovanligare än en 335. wink


http://www.blocket.se/orebro/Lexus_GS45 … 12&w=3

Glöm inte tråkigare, tråkigare o mycket tråkigare!

Löjlig kommentar då det är helt subjektivt.

Är alltså helt individuellt från betraktarens sida att avgöra.

Senast redigerat av Evildan (19 februari 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang