Volvo 740 87 GLE B230E Drar 4L milen

DZA89
16 februari 2015 · 467 Inlägg

Tja har en 740 gle (har gått 28900) som jag alltid tyckt dragit mycket bränsle men jag har inte bryt mig om det. men nu tänkte jag att jag skulle kola bara för skoj skull så jag tankade full så när tankmätaren stod på halv tank så hade jag kört ca 15 mil så han drar cirka 4 liter milen. och han rycket väldigt mycket vitt kal som varm. när den är varm står tomgången på 2000rpm. stänger jag av bilen när den är var väntar 5 min kanske då finns dit ingen tomgång alls fören jag har kört ganska långt med den. och äntrar jag kupé fläkts blåset från fram rutan till någon annan går varvet på bilen ner typ 500rpm någon som har förslag smile bilens avgas värden går inte igenom bes utan att tanka etanol

Senast redigerat av Daniel_89_Boy (16 februari 2015)

Mack Forum- och sitemoderator
16 februari 2015 · 26 176 Inlägg

Har du gjort någon form av service på fordonet i fråga?
Eller någon form av felsökning?

Kollat så kamremmen står rätt till att börja med?
Bälgen sitter som den ska under insuget?
Sprayat startgas för att kolla att det inte är nåt läckage nånstans?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
DZA89
16 februari 2015 · 467 Inlägg

Mack skrev:
Har du gjort någon form av service på fordonet i fråga?
Eller någon form av felsökning?

Kollat så kamremmen står rätt till att börja med?
Bälgen sitter som den ska under insuget?
Sprayat startgas för att kolla att det inte är nåt läckage nånstans?

Jag gjorde en service för ca 1 år sen byte tändstift, kablar, rotor, fördelar lock, olja o filter. men han var så redan då. jag kan inte säga att jag felsökt spec mycket då jag strunt i att  man får tanka mycket. och bilen stod typ 3 år innan jag började använda den. innan det gick den som den skulle. jag har för mig jag provade start gas men inte säker så det kan jag kolla igen.

DZA89
16 februari 2015 · 467 Inlägg

provade att spruta start gas över allt vid insuget ingen reaktion. men sprutar jag med start gasen på spridare 2 o 3typ tär slangen går in i muttern så går bilen sämre

Mack Forum- och sitemoderator
16 februari 2015 · 26 176 Inlägg

Daniel_89_Boy skrev:
provade att spruta start gas över allt vid insuget ingen reaktion. men sprutar jag med start gasen på spridare 2 o 3typ tär slangen går in i muttern så går bilen sämre

Då låter det ju som att du har det otätt där då kanske.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
DZA89
16 februari 2015 · 467 Inlägg

Mack skrev:

Daniel_89_Boy skrev:
provade att spruta start gas över allt vid insuget ingen reaktion. men sprutar jag med start gasen på spridare 2 o 3typ tär slangen går in i muttern så går bilen sämre

Då låter det ju som att du har det otätt där då kanske.

ja det värkar så men borde den inte öka i varv?

Henkix
16 februari 2015 · 6 737 Inlägg

sitter det ac i den?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
DZA89
16 februari 2015 · 467 Inlägg

Henkix skrev:
sitter det ac i den?

aa det gör det

Henkix
16 februari 2015 · 6 737 Inlägg

Daniel_89_Boy skrev:

Henkix skrev:
sitter det ac i den?

aa det gör det

kan det hända att varvtalet ökar även när du sätter reglaget på någon utav snöflingorna? smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
avse
16 februari 2015 · 169 Inlägg

Om du kör 15 mil på halvtank och vi antar att tanken är på 60 liter, så får jag det till att den drar 2 liter per mil. Men lär ju vara något vakuum läckage. Noga på de att det inte tas tjuvluft någonstans.

Tampongpunkarn
17 februari 2015 · 786 Inlägg

insugspackning,vakuumslangar, spridartätningarna, Kolla det.

på en Kompis 7:A Var de Spridartätningarna, Tomgång åt helvetet å när de blev bytta sänktes b-förbrukningen radikalt.

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
DZA89
17 februari 2015 · 467 Inlägg

Henkix skrev:

Daniel_89_Boy skrev:

Henkix skrev:
sitter det ac i den?

aa det gör det

kan det hända att varvtalet ökar även när du sätter reglaget på någon utav snöflingorna? smile

hmm det vet jag inte men ac kompressorn har jag tagit bort och kondensatorn eller vad det heter

DZA89
17 februari 2015 · 467 Inlägg

avse skrev:
Om du kör 15 mil på halvtank och vi antar att tanken är på 60 liter, så får jag det till att den drar 2 liter per mil. Men lär ju vara något vakuum läckage. Noga på de att det inte tas tjuvluft någonstans.

haha oj tänkte vist lite fel när jag räknade ut det tänkte 60/15 :$ ja det borde det ju vara någon stans

DZA89
17 februari 2015 · 467 Inlägg

Volvo240Driver skrev:
insugspackning,vakuumslangar, spridartätningarna, Kolla det.

på en Kompis 7:A Var de Spridartätningarna, Tomgång åt helvetet å när de blev bytta sänktes b-förbrukningen radikalt.

får kolla lite annars får det vara till i sommar då jag ska byta till 531 topp.

Tampongpunkarn
17 februari 2015 · 786 Inlägg

Daniel_89_Boy skrev:

Volvo240Driver skrev:
insugspackning,vakuumslangar, spridartätningarna, Kolla det.

på en Kompis 7:A Var de Spridartätningarna, Tomgång åt helvetet å när de blev bytta sänktes b-förbrukningen radikalt.

får kolla lite annars får det vara till i sommar då jag ska byta till 531 topp.

Tror ej toppen gör så mye, Dock skulle jag Konventrerat till F maskin, eller slängt över en b230f med desamma. wink

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
Henkix
17 februari 2015 · 6 737 Inlägg

Daniel_89_Boy skrev:

Henkix skrev:

Daniel_89_Boy skrev:

aa det gör det

kan det hända att varvtalet ökar även när du sätter reglaget på någon utav snöflingorna? smile

hmm det vet jag inte men ac kompressorn har jag tagit bort och kondensatorn eller vad det heter

aha okej. är förmodligen ett vakuum läckage du har.
Spjället till luften till framrutan styrs av en vakuumbälg som i sin tur får vakuum via motorns insug. så förmodligen har du ett läckage antingen i bälgen eller i slangen till bälgen smile

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
DZA89
21 februari 2015 · 467 Inlägg

Volvo240Driver skrev:

Daniel_89_Boy skrev:

Volvo240Driver skrev:
insugspackning,vakuumslangar, spridartätningarna, Kolla det.

på en Kompis 7:A Var de Spridartätningarna, Tomgång åt helvetet å när de blev bytta sänktes b-förbrukningen radikalt.

får kolla lite annars får det vara till i sommar då jag ska byta till 531 topp.

Tror ej toppen gör så mye, Dock skulle jag Konventrerat till F maskin, eller slängt över en b230f med desamma. wink

inte bara 531 (planad 2mm) toppen jag ska sätta dit vx3 kam och estraktor med. varför sätta i en motor på 115hk när min har 130hk? original?

DZA89
21 februari 2015 · 467 Inlägg

Henkix skrev:

Daniel_89_Boy skrev:

Henkix skrev:

kan det hända att varvtalet ökar även när du sätter reglaget på någon utav snöflingorna? smile

hmm det vet jag inte men ac kompressorn har jag tagit bort och kondensatorn eller vad det heter

aha okej. är förmodligen ett vakuum läckage du har.
Spjället till luften till framrutan styrs av en vakuumbälg som i sin tur får vakuum via motorns insug. så förmodligen har du ett läckage antingen i bälgen eller i slangen till bälgen smile

mvh

jag får ta o kolla alla vakuum slangar smile

Evildan
21 februari 2015 ·

Hur har du mätt förbrukningen?
Kört en sträcka och jämfört med bränslemätaren?

Tankat fullt, kört en längre verifierad sträcka, tankat fullt igen och räknat körd sträcka delat med fyllnadsmängden?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang