S60 t5 01 original till 400 häst

Funtimes
20 februari 2015 · 34 Inlägg

Hallå där! Tänkte höra med er där ute om någon har erfarenhet av volvos t5:or

Jag har läst mycket om trim till dessa motorer men alla verkar tycka olika,

min frågor till er; Jag har en som rubriken säger, s60 t5 01a Motorkod: B5234T3 Automat.

Vad ska göras för att få mellan 350-400 hästar och få bilen att hålla för detta?

Jag har hört att en bpu ska ge ca 350 häst, hur sant det nu är i praktiken har jag ingen aning om.

Jag är lite inne på att köpa en s60r men jag e rätt så förälskad i min nuvarande..

s60r med mappning ger 360 hästar +- DOCK brukar 4 hjuls driften pajja, det blir en dyr historia.
Det tradiga med t5an e ju att de flesta är fwd, och det snurrar rätt bra på hjulen redan som det är..

Vad är mest vettigt att göra nu?
Byta bil till en s60r eller rent av bara trimma upp min nuvarande t5a?

och om vi nu snackar t5, hur stora ingrepp är det som gäller för ett seriöst bygge, vad håller automatlådan för och vad slutar prislappen på ( ungefärligt )

Finns det andra roliga alternativ?

/mvh

spokenratt
21 februari 2015 · 3 860 Inlägg
Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
turbodeath
21 februari 2015 · 2 452 Inlägg

kolla med salle,han har ju kört med sin s60 han vet nog hur mycket som går att ta.

döden kommer tillbaka
perzy Snål gnällspik
21 februari 2015 · 402 Inlägg

Vad har du för budget? Det är dyrt att trimma moderna motorer, och jag vet att det är tråkigt men man bör nog ha en grov uppskattning hur mycket man vill lägga.

Volvo S80 2,9.
Funtimes
21 februari 2015 · 34 Inlägg

20,000 cirkus det är väl vad jag räknat med men antagligen blir det dubbelt så mycket. Dock är t5an väldigt trimvänlig räcker du mappar originalet så får du 280-320 sen behövs det större sprut bränsle pump IC oljekylare samt större turbo ( kkk 24 r turbon ) sägs hålla för 500 hästar med större Wategate

Baserat på den infon så har jag fått fram det priset sen ska man få set till att håll också, vart 600 hästar innan men byggt på en r motor som såldes separat

Blyfot_Racing
22 februari 2015 · 904 Inlägg

Allt beror ju på kan du byta till s60R så gör det roligare bil kan du inte hitta visst den är dyr i drift det förnekar jag inte. Bättre å spara automat lådan å bara köra steg tre.

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Tobzter
22 februari 2015 · 3 147 Inlägg

Funtimes skrev:
20,000 cirkus det är väl vad jag räknat med men antagligen blir det dubbelt så mycket. Dock är t5an väldigt trimvänlig räcker du mappar originalet så får du 280-320 sen behövs det större sprut bränsle pump IC oljekylare samt större turbo ( kkk 24 r turbon ) sägs hålla för 500 hästar med större Wategate

Baserat på den infon så har jag fått fram det priset sen ska man få set till att håll också, vart 600 hästar innan men byggt på en r motor som såldes separat

Är de inte facelift T5 motorerna från-05 som svarar riktigt bra på enbart bytte av programvara?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Blyfot_Racing
22 februari 2015 · 904 Inlägg

Det är 260hk t5 motorerna finns en doldis i motorprogrammet som är bättre :-)

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Funtimes
22 februari 2015 · 34 Inlägg

mappar man min så ger den 300-320 hästar och visst det duger rätt bra, men mycket vill ha mer, 250 hästar var ju jätte kul när man bytade från en 130 hästars ford mondeo 96:a men man vänjer ju sig haha..

Sen e vet jag att det beror helt på hur man ska bygga, bara ett schyst extraktorgrenrör går på närmare 10,000 liksom.. men original så e där inte jätte stor skillnad på r och t5:an, man vill ju lätt tro det med 50 hästar mer och 4hjuls drift.. men det skiljer nog inte mer än en halv sekund från 0-100

Blyfot_Racing
22 februari 2015 · 904 Inlägg

Ren är riktigt rolig på vintern med awd E85 program blir det runt 400hk

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Blyfot_Racing
22 februari 2015 · 904 Inlägg

Du behöver inte byta grenrör onödiga pengar bara

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Funtimes
23 februari 2015 · 34 Inlägg

det jag ev tänkt byta till är, Större intercooler, större turbo (vet inte vilken som är bäst för den efekten jag tänkt mig) fetare oljekylare större sprut samt bränslepump sen en mappning på det

kan ju tilläga att bilen inte är 100% original den har ju 3" från turbon med racekat

Senast redigerat av Funtimes (23 februari 2015)

Blyfot_Racing
23 februari 2015 · 904 Inlägg

Gör så här ring till tex autotech bsr å fråga va dom har för programvaror har dom inte färdiga program varor för det du byter till så står du inför två val antingen får du mappa kostar mellan 10-15tusen eller så får du bygga om igen.

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Funtimes
25 februari 2015 · 34 Inlägg

Ingen dum idé får lyfta luren o höra med dom! Om inte annat så har dom nog bra koll på vad man kan göra

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang