Mercedes 190e 2,6 89 startar ej har inga idéer kvar!!

MissFishbone
12 februari 2015 · 2 Inlägg

Hej!
har en mercedes 190e 2,6 89a som inte vill starta längre. . . Jag fick igång den efter många om o män men sen stod den i en vecka o efter det vill den inte starta.
Från början så har jag bytt tändstift, rotor & fördelarlock, lött ihop bränslerelät. kollat OVP relä. Haft i insprutningsrengöring efter den första delen så starta den och gick bra men som sagt den stod i en vecka och det jag gjorde var att ha tillbaka luftfiltret en kåpa under ratten sen var den död!

Det jag har gjort nu är kollat reläer ännu engång men inget fel,bytt batteri , satt ström direkt från batteriet till tändningen ingen skillnad. Startar ej på startgas. kollat jorden. bytt styrenhet till insprutningen.kollat satt den får soppa genom att skruva bort Bränslerör , soppa pumpen fungerar med tanke på att jag hör den klart och tydligt det blir ingen skillnad vid kallt eller varm väder.(tänker på kallstartsventilen) Finns inget elbrott under ratten heller.
jag tror jag har fått med allt nu 😛

Jag har Slut på idéer! Jag fattar inte vad som har hänt så om någon kan ha den blekaste aning vore jag tacksam!

Stefan7neson
12 februari 2015 · 394 Inlägg

MissFishbone skrev:
Hej!
har en mercedes 190e 2,6 89a som inte vill starta längre. . . Jag fick igång den efter många om o män men sen stod den i en vecka o efter det vill den inte starta.
Från början så har jag bytt tändstift, rotor & fördelarlock, lött ihop bränslerelät. kollat OVP relä. Haft i insprutningsrengöring efter den första delen så starta den och gick bra men som sagt den stod i en vecka och det jag gjorde var att ha tillbaka luftfiltret en kåpa under ratten sen var den död!

Det jag har gjort nu är kollat reläer ännu engång men inget fel,bytt batteri , satt ström direkt från batteriet till tändningen ingen skillnad. Startar ej på startgas. kollat jorden. bytt styrenhet till insprutningen.kollat satt den får soppa genom att skruva bort Bränslerör , soppa pumpen fungerar med tanke på att jag hör den klart och tydligt det blir ingen skillnad vid kallt eller varm väder.(tänker på kallstartsventilen) Finns inget elbrott under ratten heller.
jag tror jag har fått med allt nu 😛

Jag har Slut på idéer! Jag fattar inte vad som har hänt så om någon kan ha den blekaste aning vore jag tacksam!

Hej.

Eftersom den inte startar på startgas verkar det som att du inte får nån gnista. Har du provat med annan tändspole?
Tändkabeln mellan fördelaren och tändspolen kan också vara dålig..

Med vänlig hälsning Stefan

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 februari 2015 · 17 611 Inlägg

Kolla gnista kan som ovan nämner vara bra.
Tändningslås brukar krångla. Men det verkar som du kopplat förbi detta som test... Inget gammalt larm i bilen?
Provat starta med gasen tryggt planterad i botten?

Känner igen problemet från en tidigare tråd, ska se om jag hittar den!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MissFishbone
19 mars 2015 · 2 Inlägg

Sent svar har haft full upp med allt och inget . . . Har provat med min tändspole och tändkabel i en annan merca dom funkade bra men fortfarande ingen skillnad sad  i min lilla merca startar iaf. Inte! Dock funderar jag på om det kan ha något med min varvtalsgivare att göra men har funderat på om det är inbyggt på något vänster i relät jag har lött kommer inte ihåg hur det där var . . . Så någon annan som vet kanske ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang