Volvo 940 gl 92, katalysator glöder, samt startar ej?

EENN
21 mars 2015 · 29 Inlägg

volvo 940 som ej startar.
Sista körning slutade med en motor lampa samt katlysatorn glöde såpass att underrednings massan började ryka in i cuipen. Sen dess har den ej startat

Har kollat*
Så motorn står rätt

Bränsle tillförsel

Gnista från samtliga stift, gul gnista? Vet alla eviga diskutioner om färg osv

Kollat så katten inte är igensatt till och med lossat den

Svänghjuls givare, rengjort men dock lite osäker om den kan strula eller inte tidare ägare har varit på och tejpa massa kladd samt så känns det som en kabel inne i givaren glappar lite

Har dragit ur lmm kontakt men ingen skillnad

Kollat rotor samt fördelare

Bytt tändkablar, soppa filter sen innan.
Har säkert glömt något mer..

Tänkte jag skulle göra ett komptest sånfort som möjligt, men sen undrar jag om det kanske kan var tändmodul eller tändspolen som är dåliga? Den ger gnista men inte tillräckligt?

Någon annan här som haft liknade problem som skulle vilja ge nått tips så vore jag mycket tacksam/ Eric

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
21 mars 2015 · 3 730 Inlägg

Spontant känns det som problem med tändning. Gnistan är blå när allt lirar. Spole rotor och lock kan du testa att byta

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Nybergrobin
21 mars 2015 · 2 385 Inlägg

Om katten glöder så är det något ordentligt fel... smile  Kollat kamremmen?

EENN
21 mars 2015 · 29 Inlägg

DiwraZ skrev:
Spontant känns det som problem med tändning. Gnistan är blå när allt lirar. Spole rotor och lock kan du testa att byta

Har inte bytt nått av de för jag har gnista, men tycker den borde tända till allafall?

EENN
21 mars 2015 · 29 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Om katten glöder så är det något ordentligt fel... smile  Kollat kamremmen?

Yes, har kollat så motor står rätt vid 1öd

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
21 mars 2015 · 3 730 Inlägg

EricNordin skrev:

DiwraZ skrev:
Spontant känns det som problem med tändning. Gnistan är blå när allt lirar. Spole rotor och lock kan du testa att byta

Har inte bytt nått av de för jag har gnista, men tycker den borde tända till allafall?

Å andra sidan förklarar det inte att ditt avgas blir så varmt. Är dina stift vita eller gyllenbruna? Allså där gnista kommer...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
EENN
21 mars 2015 · 29 Inlägg

DiwraZ skrev:

EricNordin skrev:

DiwraZ skrev:
Spontant känns det som problem med tändning. Gnistan är blå när allt lirar. Spole rotor och lock kan du testa att byta

Har inte bytt nått av de för jag har gnista, men tycker den borde tända till allafall?

Å andra sidan förklarar det inte att ditt avgas blir så varmt. Är dina stift vita eller gyllenbruna? Allså där gnista kommer...

Jo gnista kommer dom, stiften är nästan svarta så får ju för tog mycket soppa, det kan inte vara att spridare läcker igen?

EENN
21 mars 2015 · 29 Inlägg

EricNordin skrev:

DiwraZ skrev:

EricNordin skrev:

Har inte bytt nått av de för jag har gnista, men tycker den borde tända till allafall?

Å andra sidan förklarar det inte att ditt avgas blir så varmt. Är dina stift vita eller gyllenbruna? Allså där gnista kommer...

Jo gnista kommer dom, stiften är nästan svarta så får ju för tog mycket soppa, det kan inte vara att spridare läcker igen?

Igenom*

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang