Mattsvart dekal

saabxtreme
19 april 2007 · 3 Inlägg

Jag undrar om någon har testat eller har någon åsikt om att ha en mattsvart dekal på en svart bil?

I matt fall gäller det en mattsvart gripen dekal från dekaltrim.

Hur är det med vaxning av områden med dekalkanter, blir det fult?

Jonni
19 april 2007 · 1 256 Inlägg

Om du gör så att du vaxar med ett riktigt bra Vax innan du monterar dekalerna så behöver du inte tänka på det, Finns många olika sorter, bästa är att hitta nån sorts lackförsegling, leta gärna efter ett flerkomponentsmedel..

Lahega
Autoglym
Hagmans
mm..

Finns hur mkt som helst.. bara o leta!
Det borde hålla hela sommaren om du har ett bra vax.

Räkna oxå med att du kommer att ha nyansskillnader efteråt (där dekalerna har suttit) om bilen är svart och om det inte är bra kvalité på dekalerna!

Har en polare som håller på med stripning/montering av dekaler och han säger att är det riktigt bra kvalité så skall det inte bli någon större nyansskillnad

Mvh Jonni

Senast redigerat av Jonni (19 april 2007)

saabxtreme
19 april 2007 · 3 Inlägg

Jonni skrev:
Om du gör så att du vaxar med ett riktigt bra Vax innan du monterar dekalerna så behöver du inte tänka på det, Finns många olika sorter, bästa är att hitta nån sorts lackförsegling, leta gärna efter ett flerkomponentsmedel..

Lahega
Autoglym
Hagmans
mm..

Finns hur mkt som helst.. bara o leta!
Det borde hålla hela sommaren om du har ett bra vax.

Räkna oxå med att du kommer att ha nyansskillnader efteråt (där dekalerna har suttit) om bilen är svart och om det inte är bra kvalité på dekalerna!

Har en polare som håller på med stripning/montering av dekaler och han säger att är det riktigt bra kvalité så skall det inte bli någon större nyansskillnad

Mvh Jonni

Okej, jag trodde man var tvungen att rengöra med liknande t-röd för att dekalen skulle fästa ordentligt.

Men annars kan man ju strunta i att vaxa i närheten av dekalerna.

Sedan de där med nyansskillnader. Blir det inte sådana ändå beroende på att solen bleker  lacken och att lacken blir då mörkare under dekalerna.

Jag hade planerat att sätta dit dem och låta dem sitta där ett antal år, sålänge de är fräscha, men de kanske inte är nån bra ide?

makarof
20 april 2007 · 174 Inlägg

SNYGGT MED dekaler ,, eller bro på hurudana..  klart de blir nyans skillnader, men de e ju bara att måla om hela bilen sen 8),, jag fundera just igår på mattsvarta dekaler, riktigt snyggttror jag vet bara inte ennu färgen på egen bil men mattsvart dekal nere bak på sidokjolarna ska de no bli en mattsvart GT/R dekal tongue

LADA Turbo-Vaz:en Turbo ryssen
Pälle
21 april 2007 · 121 Inlägg

Jag skulle INTE ha vax kvar där dekalen monteras, inte om den ska sitta permanent. På jobbet tvättar vi alla bilar med isopropanolsprit (finns i färghandeln) innan vi monterar dekaler. Något som ställs som krav från bla. 3M för garanti på tex. Polis-, brand-, och sjukvårdbilar.
Vaxa du ändå mot dekalen, använd ett tunnflytande vax som lämnar minimalt med rester så blir det bra (Sonax eller lahega använder jag).
Nyansskillnader beror på att lacken bleknar, inte på dekalkvalitén. Brukar gå att polera till riktigt snygg om dekalerna inte suttit för många år.

_fillan_ med lem
21 april 2007 · 1 925 Inlägg

eller så kan man lägga ett lager klarlack över smile då blir det inga stora kanter utan dom blir mer rundade:)

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
saabxtreme
21 april 2007 · 3 Inlägg

Pälle skrev:
Jag skulle INTE ha vax kvar där dekalen monteras, inte om den ska sitta permanent. På jobbet tvättar vi alla bilar med isopropanolsprit (finns i färghandeln) innan vi monterar dekaler. Något som ställs som krav från bla. 3M för garanti på tex. Polis-, brand-, och sjukvårdbilar.
Vaxa du ändå mot dekalen, använd ett tunnflytande vax som lämnar minimalt med rester så blir det bra (Sonax eller lahega använder jag).
Nyansskillnader beror på att lacken bleknar, inte på dekalkvalitén. Brukar gå att polera till riktigt snygg om dekalerna inte suttit för många år.

okej, jag tar någon snabbavdunstande vätska och rengör med. Sedan som du säger kan man ju använda något tunnt hårdvax eller liknande i närheten av dekalerna.

Problemet med blekning löser jag nog enklast genom att ta bort dem efter ett par år, minns ju hur svårt det var att polera bort blekningskanterna efter saab märket bak, som hade suttit i 10 år.

Klarlack vill jag inte använda, isf kan man lika gärna lackera om hela skärmen och använda paintbrush. Anledningen att man har dekaler är ju för att de ska vara enkelt. Dessutom vill jag att dekalerna skall hålla sig matta.

På tal om ingenting,  taxibilar brukar ju ofta vara gula, är det vanligt att de använder en plastfilm för att kunna sälja bilen i fint skick?

Tack för tipsen!

Pälle
22 april 2007 · 121 Inlägg

saabxtreme skrev:
På tal om ingenting,  taxibilar brukar ju ofta vara gula, är det vanligt att de använder en plastfilm för att kunna sälja bilen i fint skick?

Tack för tipsen!

Börjar bli mer och mer vanligt i Sverige ja, i Tyskland är i princip alla taxibilar folierade. Kan ju även bero på att det inte får vara i vilken färg som helst heller!
Dhls gula dragbilar och släp är också nästan alla folierade.
Det finns speciella folier som brukar kallas för just taxifolie, ruskigt trevlig att jobba med. Går att applicera, utan veck, runt nästan vilken form som helst  big_smile

/Pelle

corre
27 maj 2007 · 8 Inlägg

Pälle skrev:
Jag skulle INTE ha vax kvar där dekalen monteras, inte om den ska sitta permanent. På jobbet tvättar vi alla bilar med isopropanolsprit (finns i färghandeln) innan vi monterar dekaler. Något som ställs som krav från bla. 3M för garanti på tex. Polis-, brand-, och sjukvårdbilar.
Vaxa du ändå mot dekalen, använd ett tunnflytande vax som lämnar minimalt med rester så blir det bra (Sonax eller lahega använder jag).
Nyansskillnader beror på att lacken bleknar, inte på dekalkvalitén. Brukar gå att polera till riktigt snygg om dekalerna inte suttit för många år.

vad använder man för saker för att polera bort de vita nyans-skillnaderna ?

nilbri ST
27 maj 2007 · 121 Inlägg

Gör en lackbehandling så slipper du vaxa:lol:

90 på 50-väg
http://bubblare.se/movie/ronny_och_ragge4/
Så vaknade jag - så var den dan förstörd
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang