Har en Volvo 850 GLT där drivaxeln på vänster sida har hoppat ur drivknuten. I mina ögon så är varken drivaxeln eller drivknuten trasig, det verkar som att drivaxeln helt enkelt har släppt från drivknuten på nått konstigt sätt.
Jag tänkte beställa ett drivknut-kit från Skruvat.se den 25e när pengar ramlar in, men innan dess så vill jag demontera skiten så när väl drivknuten kommer så är det bara o montera den. Min bilmeck kunskaper är extremt låga, så jag har bara tagit av hjulet änsålänge :p
Vad behöver jag lossa på för att kunna byta drivknut? Den stora muttern i mitten av hjulnavet vet jag, men behöver jag ta loss bromsoket också, samt det understa staget som sitter under drivknuten?
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Den tråden handlade mer om Vad som har hänt med drivaxeln än om hur man demonterar den. Behöver en steg för steg guide för en riktig idiot. Jag vill inte riskera o lossa på något jag inte bör.
Hej! Har visserligen ingen Volvo utan en Audi 100 men skulle tro att det ser ganska lika ut på de flesta framhjulsdrivna bilar. Har bytt damask två gånger på min -89:a. senast för ett och ett halvt år sedan. Du lossar den stora hjulbulten och trycker ut drivknuten (Du lossar bara lite grand på bulten och knackar till med en stor hammare på bultskallen så lossar drivknuten och du kan skruva ut bulten helt). Bromsok och spindelled behövs inte tas bort.
Sen lossa drivknuten från växellådan. den sitter med 8-10 torxskruvar på Audi 100.Antagligen likadant på Volvo.
När du fått loss hela drivaxeln från växellådan så gör rent drivknuten i ett kärl med lacknafta, blås sedan rent med tryckluft och fetta in drivknuten med drivknutsfett (Finns på bl,a Biltema).
På Audi 100 är det så att drivknuten sitter fast på axeln med en segerring och segerringen måste sättas på axeln först och drivknuten skjuts sedan över segerringen. Detta är lite bökigt och man bör därför sätta fast drivaxeln i ett kraftigt skruvstäd så att man kan knacka dit drivknuten försiktigt på axeln med kopparhammare eller liknande.
Jag skulle tro att Volvo har en likadan lösning på hur drivknuten sitter fast som jag beskrivit när det gäller Audi 100. Så orsaken till att din drivknut delat sig beror antagligen på att du förlorat segerringen som håller axeln fast inne i drivknuten.
jaka54 skrev: Hej! Har visserligen ingen Volvo utan en Audi 100 men skulle tro att det ser ganska lika ut på de flesta framhjulsdrivna bilar. Har bytt damask två gånger på min -89:a. senast för ett och ett halvt år sedan. Du lossar den stora hjulbulten och trycker ut drivknuten (Du lossar bara lite grand på bulten och knackar till med en stor hammare på bultskallen så lossar drivknuten och du kan skruva ut bulten helt).Bromsok och spindelled behövs inte tas bort.
Sen lossa drivknuten från växellådan. den sitter med 8-10 torxskruvar på Audi 100.Antagligen likadant på Volvo.
När du fått loss hela drivaxeln från växellådan så gör rent drivkuten i ett kärl med lacknafta, blås sedan rent med tryckluft och fetta in drivknuten med drivknutsfett (Finns på bl,a Biltema).
På Audi 100 är det så att drivknuten sitter fast på axeln med en segerring och segerringen måste sättas på axeln först och drivknuten skjuts sedan över segerringen. Detta är lite bökigt och man bör därför sätta fast drivaxeln i ett kraftigt skruvstäd så att man kan knacka dit drivknuten försiktigt på axeln med kopparhammare eller liknande.
Jag skulle tro att Volvo har en likadan lösning på hur drivknuten sitter fast som jag beskrivit när det gäller Audi 100. Så orsaken till att din drivknut delat sig beror antagligen på att du förlorat segerringen som håller axeln fast inne i drivknuten.
Tack för ett grymt bra svar, detaljerat o bra! Men då är det som jag har trott alltså. Ba o lossa på den stoooora muttern o sen knacka ur drivknuten. Beställer en drivknut från Skruvat.se på Måndag
jaka54 skrev: Hej! Har visserligen ingen Volvo utan en Audi 100 men skulle tro att det ser ganska lika ut på de flesta framhjulsdrivna bilar. Har bytt damask två gånger på min -89:a. senast för ett och ett halvt år sedan. Du lossar den stora hjulbulten och trycker ut drivknuten (Du lossar bara lite grand på bulten och knackar till med en stor hammare på bultskallen så lossar drivknuten och du kan skruva ut bulten helt).Bromsok och spindelled behövs inte tas bort.
Sen lossa drivknuten från växellådan. den sitter med 8-10 torxskruvar på Audi 100.Antagligen likadant på Volvo.
När du fått loss hela drivaxeln från växellådan så gör rent drivkuten i ett kärl med lacknafta, blås sedan rent med tryckluft och fetta in drivknuten med drivknutsfett (Finns på bl,a Biltema).
På Audi 100 är det så att drivknuten sitter fast på axeln med en segerring och segerringen måste sättas på axeln först och drivknuten skjuts sedan över segerringen. Detta är lite bökigt och man bör därför sätta fast drivaxeln i ett kraftigt skruvstäd så att man kan knacka dit drivknuten försiktigt på axeln med kopparhammare eller liknande.
Jag skulle tro att Volvo har en likadan lösning på hur drivknuten sitter fast som jag beskrivit när det gäller Audi 100. Så orsaken till att din drivknut delat sig beror antagligen på att du förlorat segerringen som håller axeln fast inne i drivknuten.
På volvo så sitter det inga skruv inne vid växellådan, axeln är instoppad i växellådan, bara att ta ett spett och bända lite så kommer axeln (och oljan) fint ut. man lossar länkarmen inne vid subframen och viker ut hela paketet. Precis som jag skrivit i din andra tråd.
Vet inte varför knuten hoppat isär då mig veterligen inte ska va möjligt då axeln sitter i lådan och navet sitter där det sitter.
Såg nu att ca 20% av drivknutens sidomur har gått av, därför den hoppar av. Jag fick in drivaxeln lite iallafall o så kunde jag köra 2 varv runt huset innan den hoppa av igen :p