Köpråd opel calibra

joej
27 maj 2007 · 44 Inlägg

Hejsan!

har fått erbjudande att köpa 95as Opel Calibra, V6a, 170hk, 227nm
skattad och besiktigad utan anmärkning 13/4-07
Går 100% rent i motorn.
Rostskyddsbehandlad på firma

m.m

han skall ha 32000kr

Något att fundera på eller?

Kettunen
27 maj 2007 ·

Låter jäkligt bra i alla fall tongue
Kolla på besiktnings pappret på " Bra o veta punkter " så det inte är halva framvagnen m.m
Sen att Motorn går rent o fint. Inga missljud. Lyssna även efter missljud när bilen står på tomgång som sagt. Och hur lågnt har bilen gåtT?

joej
27 maj 2007 · 44 Inlägg

Kettunen skrev:
Låter jäkligt bra i alla fall tongue
Kolla på besiktnings pappret på " Bra o veta punkter " så det inte är halva framvagnen m.m
Sen att Motorn går rent o fint. Inga missljud. Lyssna även efter missljud när bilen står på tomgång som sagt. Och hur lågnt har bilen gåtT?

haha det är sant.
Bilen har gått 19 000 - 19 999 nånstans.

jag bor i Skellefteå och bilen finns i eskilstunatrakten, så 85mil känns lite långt för att bara åka ner och titta tongue

Kettunen
27 maj 2007 ·

Det låter bra gör det. Titta även om han har en servicebok som är ifylld så är det ännu bättre smile

joej
27 maj 2007 · 44 Inlägg

Kettunen skrev:
Det låter bra gör det. Titta även om han har en servicebok som är ifylld så är det ännu bättre smile

Den är importerad från tyskland -00, och har haft 2 ägare sedan dess. Tycker jag är lite ovanligt, har sett att många calibror har haft ca 5-10 ägare på några år bara.

Kettunen
27 maj 2007 ·

Hmm. Låter väldigt bra må ja säga i alla fall! smile
Det är nog värt även om det skulle vara en " Titt " wink
Kör hårt o pruta så mycket du kan tongue

joej
27 maj 2007 · 44 Inlägg

Kettunen skrev:
Hmm. Låter väldigt bra må ja säga i alla fall! smile
Det är nog värt även om det skulle vara en " Titt " wink
Kör hårt o pruta så mycket du kan tongue

så bra då big_smile

Ska höra mig om för om servicebok och om tidigare besiktningspapper är tillgängliga, samt kvitton på ev. reparationer.

joej
27 maj 2007 · 44 Inlägg

Kan kanske vara bra att veta om kamremmen är bytt!
Någon som vet hur länge en sådan brukar hålla på en 24v calibra?

Skulle inte vara så kul om den skulle gå sönder direkt efter köp tongue

pzymon egen företagare
27 maj 2007 · 630 Inlägg

enda köpråd jag kan ge är KÖP INTE.
sämre bil har jag aldrig ägt...
det var alltid något som gick sönder...

joej
27 maj 2007 · 44 Inlägg

pzymon skrev:
enda köpråd jag kan ge är KÖP INTE.
sämre bil har jag aldrig ägt...
det var alltid något som gick sönder...

Så om 1 bil är dålig så är alla?

Rangvald
28 maj 2007 · 182 Inlägg

Opel är kända (ökända? tongue) för att rosta. Titta NOGA efter allt som har med rost att göra på bilen!

En kompis har en Calibra V6, och det är en helgo bil att åka i. När han väl trycker på gasen så är det ganska bra stöff i den smile

ghiarocket
28 maj 2007 · 39 Inlägg

styr fullt åt båda hållen och kör sakta-smäller det så är drivkntarna slut
bromsa hårt - det ska inte pulsera eller dra åt nåt håll
handbromsen ska ta helt på 5:e hacket
se till att få starta motorn kall- slamrar det då - åk hem igen
automaten ska växla mjukt
automaten ska lägga i första växeln direkt när du lägger i d läget-tar det en stund - åk hem
den ska ju förstås också växla direkt mellan växelstegen - känns det som ett friläge mellan stegen - åk hem igen
äe alla glas hela
ac ska såklart fungera om det finns
kolla däcken -snedslitna eller slitna- snedslitna=fel i framvagnen
kolla även skicket på inredningen - är den väldigt sliten -pedalgummin-knappar-rattkransen -ser dom väldigt slitna ut finns det ju en risk att den gått 33000 mil...
skit i hur stor stereo som följer med - det är inte den som börjar kosta pengar när bilen pajar!
självklart så stänger du av den när du provkör!
kolla karosspassning-det ska vara lika stora glipor överallt på karossen mellan tex dörr-skärm dörr-huv etc
har den samma nyans på lacken?
ta med en magnet och känn här och där på karossen- fastnar den inte på ett ställe med plåt-åk hem - sätt en bit tejp el liknande på magneten
själklart tar du upp den på en billyft och kollar bromsrör-rost-framvagn-skivor-drivknutsdamasker-avgasrör-oljeläckage

dvs är det nåt skumt med motor/låda- åk hem
varje småfel i framvagnen kostar alltid detaljen +arbete+framvagnsinställning

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang