Vem har rätt?

dieselkraft
30 mars 2015 · 58 Inlägg

Hej. Bytte bort min bil igår mot en annan och idag får jag sms av köparen att han är väldigt missnöjd och kräver bilen tillbaka.

Vi har båda skrivit kvitto på bilarna. I kvittorna står det Bilarna säljes i befintligt skick UTAN garantier.

Har är missnöjd då han tycker att det är för mycket lackskador och "rost" på min gamla.

Vem har rätt? bör jag vara orolig?cool

zleepy Trucker
30 mars 2015 · 1 393 Inlägg

Det borde han väl redan ha sett innan bytet, man inspekterar väl ett fordon innan man byter?

Du får hänvisa honom till att han haft rätt/tillfälle och undersöka fordonet innan, och bytt är bytt så säga..

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
it_mutt Avstängd
30 mars 2015 · 10 388 Inlägg

Spontant, utan att gå in på "rätt och fel" kan jag ju anse att det är något han borde noterat vid bytet.

Det är dock köplagen som gäller här, så i grund och botten krävs det att ångerrätt finns inskrivet i ett avtal mellan er, för att det ska gå att åberopa.

Då det inte går att åberopa fel som köparen "antas känt till" vid köpet, blir det som sagt lite svårt att hävda lackskador som grund för det.

Senast redigerat av it_mutt (30 mars 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
marcus80 Sir
30 mars 2015 · 935 Inlägg

Eller byt tillbaka så slipper du problem? Men som sagt, tittade han ens på bilen? Då borde han sett allting tycker man.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
dieselkraft
30 mars 2015 · 58 Inlägg

Personen var inte med vid byte utan skickade sin kompanjon för att byta bil med mej! denne person inspekterade inte bilen ett dugg utan körde bara iväg, värt att konstatera, bilen är 55 år gammal!

dieselkraft
30 mars 2015 · 58 Inlägg

vill även konstatera att på kvittot som personen i fråga skrivit på står det klart och tydligt, Befintligt skick INGA garantier!

it_mutt Avstängd
30 mars 2015 · 10 388 Inlägg

dieselkraft skrev:
vill även konstatera att på kvittot som personen i fråga skrivit på står det klart och tydligt, Befintligt skick INGA garantier!

Då är där inte heller någon bytesrätt. Spontant kan man då anse att han får ta detta med sin polare. Jag kan väl dock tycka att om man inte tittar själv på det man ska ha/byta sig till, så får man lite ta den risken, att man helt enkelt inte blir helt nöjd (du o jag har ju säkert inte samma uppfattning om "bra skick" exempelvis).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
dieselkraft
30 mars 2015 · 58 Inlägg

it_mutt skrev:

dieselkraft skrev:
vill även konstatera att på kvittot som personen i fråga skrivit på står det klart och tydligt, Befintligt skick INGA garantier!

Då är där inte heller någon bytesrätt. Spontant kan man då anse att han får ta detta med sin polare. Jag kan väl dock tycka att om man inte tittar själv på det man ska ha/byta sig till, så får man lite ta den risken, att man helt enkelt inte blir helt nöjd (du o jag har ju säkert inte samma uppfattning om "bra skick" exempelvis).

Precis, står inte heller i kvittot att bilen är i superskick! Bör inte känna mej orolig alltså?

it_mutt Avstängd
30 mars 2015 · 10 388 Inlägg

dieselkraft skrev:

it_mutt skrev:

dieselkraft skrev:
vill även konstatera att på kvittot som personen i fråga skrivit på står det klart och tydligt, Befintligt skick INGA garantier!

Då är där inte heller någon bytesrätt. Spontant kan man då anse att han får ta detta med sin polare. Jag kan väl dock tycka att om man inte tittar själv på det man ska ha/byta sig till, så får man lite ta den risken, att man helt enkelt inte blir helt nöjd (du o jag har ju säkert inte samma uppfattning om "bra skick" exempelvis).

Precis, står inte heller i kvittot att bilen är i superskick! Bör inte känna mej orolig alltså?

Jag anser inte det. Jag är visserligen inte advokat, men, "vill han göra något" får han helt enkelt dra det till Tingsrätten.

Det blir lite svårt, i mitt tycke, att åberopa kosmetiska fel, när man själv inte inspekterat varan. Detta bör spontant ligga på den som hämtat bilen, att h*n sen inte gjort det, ja, det är väl att göra sig själv (eller i detta fall; sin kompis) en otjänst.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
dieselkraft
30 mars 2015 · 58 Inlägg

it_mutt skrev:

dieselkraft skrev:

it_mutt skrev:

Då är där inte heller någon bytesrätt. Spontant kan man då anse att han får ta detta med sin polare. Jag kan väl dock tycka att om man inte tittar själv på det man ska ha/byta sig till, så får man lite ta den risken, att man helt enkelt inte blir helt nöjd (du o jag har ju säkert inte samma uppfattning om "bra skick" exempelvis).

Precis, står inte heller i kvittot att bilen är i superskick! Bör inte känna mej orolig alltså?

Jag anser inte det. Jag är visserligen inte advokat, men, "vill han göra något" får han helt enkelt dra det till Tingsrätten.

Det blir lite svårt, i mitt tycke, att åberopa kosmetiska fel, när man själv inte inspekterat varan. Detta bör spontant ligga på den som hämtat bilen, att h*n sen inte gjort det, ja, det är väl att göra sig själv (eller i detta fall; sin kompis) en otjänst.

Precis. får hoppas på det bästa. somsagt. han skulle vart på plats och inspekterat varan enligt mitt tycke!

it_mutt Avstängd
30 mars 2015 · 10 388 Inlägg

dieselkraft skrev:

it_mutt skrev:

dieselkraft skrev:

Precis, står inte heller i kvittot att bilen är i superskick! Bör inte känna mej orolig alltså?

Jag anser inte det. Jag är visserligen inte advokat, men, "vill han göra något" får han helt enkelt dra det till Tingsrätten.

Det blir lite svårt, i mitt tycke, att åberopa kosmetiska fel, när man själv inte inspekterat varan. Detta bör spontant ligga på den som hämtat bilen, att h*n sen inte gjort det, ja, det är väl att göra sig själv (eller i detta fall; sin kompis) en otjänst.

Precis. får hoppas på det bästa. somsagt. han skulle vart på plats och inspekterat varan enligt mitt tycke!

Jag hade nog helt enkelt påpekat detta. "Du/den du skickade hade all möjlighet i världen att gå igenom och kontrollera bilen bäst du/h*n ville, om du/h*n inte gör det, och sen inte är nöjd, är det något jag ska behöva ta ansvar för?".

Eller något liknande. Om jag hade varit i samma sits, så hade inte jag brytt mig. Speciellt inte om jag kände att jag hade "rent mjöl i påsen" s.a.s. .

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torsen
30 mars 2015 · 7 286 Inlägg

Ursäkta en nyfiken fråga, men bytte ni jämnt och vilket värde har/hade bilarna?roll

dieselkraft
30 mars 2015 · 58 Inlägg

torsen skrev:
Ursäkta en nyfiken fråga, men bytte ni jämnt och vilket värde har/hade bilarna?roll

min låg ute för 170. Vet ej exakt värde men hade bud på 145 efter 1 dag på blocket.
hans låg ute för 155.

Han fick 20 tusen kronor mellan!

_Thor_
30 mars 2015 · 512 Inlägg

dieselkraft skrev:
Har är missnöjd då han tycker att det är för mycket lackskador och "rost" på min gamla.

I fall där säljaren dolt fel eller underlåtit att informera köparen om kända fel kan köparen ha rätt till viss ersättning för reparationskostnader.

Lackskador och ev. rost är ju uppenbara fel som köparen ej kan komma tillbaka och klaga på.

Hamilton
30 mars 2015 · 8 868 Inlägg

Ni glömmer det viktigaste, köparen har köpt bilen osed och det är ju helt upp till honom. Att försöka häva köpet lär inte få framgång vid en tvist. Avsäger man sig undersökningsplikten gör man det även med reklamationsrätten.
Att en kompis tittat på spelar ingen roll.

Senast redigerat av Hamilton (30 mars 2015)

Fotograf på tierpidag.se
avse
30 mars 2015 · 169 Inlägg

Råkat ut för liknande när jag sålt bil förut.. Människan var svinjobbig och rätt obehaglig i några veckor. Men inte fan vill man ha tillbaka en bil som någon man inte har en aning om vem där är haft den. Så det är ju bara stå på dig, ännu enklare för dig eftersom han skickade någon annan.

torsen
31 mars 2015 · 7 286 Inlägg

O T - ursäkta.
För många år sedan extraknäckte jag på lördagar jag som säljare hos en begbilsfirma.
Sålde 2 bilar i femtusenkronorsklassen till olika köpare.
Båda blev missnöjda och kom tillbaka och ville byta - pengar tillbaka fick man inte enl köpekontrakt - men däremot byta bil.
Ovetandes om varandra bytte de bilar och lade en tusenlapp emellan var och blev nöjda.
Inte dumt för mig som jobbade på provision och hade betalt per genomförd bilaffär.
big_smile

torpis Forummoderator
31 mars 2015 · 10 576 Inlägg

Hamilton skrev:
Ni glömmer det viktigaste, köparen har köpt bilen osed och det är ju helt upp till honom.

App app app, det viktigaste dem glömt är rubriken.

TS får en chans att fixa till den.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Slash Saabifierad
31 mars 2015 · 2 026 Inlägg

torsen skrev:
O T - ursäkta.
För många år sedan extraknäckte jag på lördagar jag som säljare hos en begbilsfirma.
Sålde 2 bilar i femtusenkronorsklassen till olika köpare.
Båda blev missnöjda och kom tillbaka och ville byta - pengar tillbaka fick man inte enl köpekontrakt - men däremot byta bil.
Ovetandes om varandra bytte de bilar och lade en tusenlapp emellan var och blev nöjda.
Inte dumt för mig som jobbade på provision och hade betalt per genomförd bilaffär.
big_smile

Haha schysst big_smile

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang