Varning för VW/Audi i Malmö!

kalleman00
26 maj 2007 · 140 Inlägg

Kära gorg:are!

Jag vill berätta en liten historia här.
För ungefär 2 år sedan köpte jag min Seat Leon, som fungerade hur bra som helst. Den var nästan fullutrustad (taklucka, färddator och farthållare fattades), men jag ville ha farthållare också! Så jag beställde tid hos Audi i Malmö (som har hand om Seat också), och några veckor senare lämnade jag in bilen. När jag fick tillbaka den senare samma eftermiddag så var farthållaren isatt, men direkt märkte jag att ljusvredet (där man ställer om från halvljus till parkeringsljus och tänder dimljus fram och dimljus bak genom att dra ut vredet 1 resp. 2 snäpp) inte funkade som det skulle. Det gick inte att tända dimljusen och själva vredet satt längre "in" i panelen än vanligt. In till dom igen, dom påstod att det inte var deras fel (vilket det var), men rättade till det ändå.
Servicar har alltid gjorts på Audi i Malmö. Varje gång har det varit arrogant personal som verkar ha attityden att Seat-kunder inte är lika mycket värda som Audi-kunder. Skulle om möjligt kunna vara att jag var ungdom (under 25) också. Arroganta var dom iallafall. Dock är mina pengar lika mycket värda som tjänstebilsgubbens.
Jag har under min tid lämnat bilen där 2 gånger för service.

Förra året gick bilen inte genom besiktningen pga att bilen bromsade ojämnt. Jag stack in till Audi i Malmö med mitt nya protokoll från SBP och frågade vad de skulle ta för att fixa det. De sa att det kunde de inte avgöra utan jag var tvungen att lämna in bilen för att det skulle göra felsökning. Kostnad: X antal hundralappar bara för felsökningen och utöver det arbete och delar. Tack och adjö, sa jag och åkte vidare till en "Ärlige Bert"-gubbe som direkt sa vad det var för fel och fixade för en femhundring.

För några månader sen tändes motorelektroniklampan och jag åkte in på Audi och kollade vad det var. De sa att det kunde vara en massa olika fel, så jag lämnade in den till min vanliga bilverkstad som jag anlitade till mina tidigare bilar. De kunde i sin tur inte riktigt hitta felet, men släckte lampan så att jag fick tillbaka bilen, kunde besiktiga och slippa se lampjäveln. Dock tändes den varje gång efter en 5-6 dagar igen. Jag tror att de släckte den 2 gånger totalt. Till slut lämnade min bilverkstad vidare bilen till VW i Malmö (annan anläggning än Audi) som i sin tur hittade felet och fixade det. Tydligen var det en avstängningsventil till turbon som hade kärvat. Kostnad: 2800:-.
Jag hade bilen i 4-5 dagar och sedan tändes lampan igen. Förbannad så inihelvete åkte jag till VW igen och bad dom titta på det. Detta visade sig dock vara stört omöjligt, för dom hade ju absoluuuuut inte gjort nåt fel. Dom ville inte ens ta in bilen för att kolla felkoden. Däremot kunde den arroganta nissen boka in en tid till mig 10 dagar senare!
Fuck that, tänkte jag, fixa fram en verkstadschef till mig istället! Det är samma fel, för mig som kund, som uppstår efter 4-5 dagar och det är tamejfan eran jävla skyldighet att iallafall kontrollera om det är ert fel eller inte!
Verkstadschefen, som var betydligt mer tillmötesgående än sin underordnade fixade så att bilen togs in på en gång. Den här gången var det luftmassemätaren (lmm) som det var fel på tydligen. Jäääävligt konstigt tyckte jag att det felet med lmm inte hade varit där tidigare. Jag har haft bilen i 2 år utan några som helst problem, lampan tänds och de byter en ventil i motorn, och 4 dagar senare skulle det alltså ha uppstått ett nytt fel? Hur stor e sannolikheten liksom? Jag misstänker starkt att dom inte har fixat ett skit på bilen den första gången, jag menar, det va ju samma resultat som när "min" bilverkstad bara släckte lampan utan åtgärd.
De fixade dock till det "nya" felet till en NY kostnad av 2700:-.
Nu efteråt går bilen något ojämnt (när man kör med jämn gas i låg hastighet känner man hur bilen tappar kraft, sen får kraft igen i tiondels-intervaller). Avgassystemet låter dessutom konstigt, låter som att det börjar gå hål i det eller något (det kan ju vara naturliga ålderstecken också, men det är lustigt att jag inte reagerade över det förrän dagen efter att jag hade fått tillbaka bilen från dem)
Dessutom så upptäckte jag för någon dag sedan att varningstonen som kom innan när man har ljuset tänt med stängd motor och öppen förardörr (ett irriterande pipande som påminner en om att man ska släcka ljuset) inte längre hörs. För min del spelar just det där inte längre så jävla stor roll, men DOM ska inte stänga av sån skit utan att fråga mig som ägare först.
Dock nu ikväll var bilen utlånad till farsan och när han hämtade mig blev jag riktigt förbannad! Nu visar det sig nämligen att när man vrider ljusvredet från 0:an till parkeringsljus eller halvljus så tänds dimljusen fram automatiskt. De ska inte tändas förrän man drar ut vredet ett hack (som jag beskrev ovan), men det gör de alltså nu. (kostnad 7-800 om polisen tar en med halv- och dimljus tända samtidigt).
Nu har jag haft bilen i ca 1½ vecka utan att lampan har tänts igen, jag väntar dock varje dag på att den ska tändas.
På måndag ska jag in med bilen igen och begära att dom ska fixa till ljusvredet!

Jag har tre lösningar på det hela.
1.) Det är ena jävla imbeciller som jobbar inom VAG-koncernen (verkstäderna iaf) här nere i Malmö och inte kan fixa fel, och dessutom inte heller kan återställa bilarna i det skick de fick dem.
2.) De lurar medvetet sina kunder att felen är lagade och om liknande fel dyker upp igen så skyller de på någonting annat för att tjäna ännu mer pengar.
3.) De gör ovanstående och dessutom saboterar kunders bilar för att öka chansen att de kommer tillbaka för att laga "felen" och tjänar ännu mer pengar på dem.

Jag kommer ALDRIG mer att köpa vare sig Audi, VW, Seat eller Skoda. För den jävla servicen som det företaget (VAG) har, den kan dom ta och stoppa upp där dom är som högst när dom plockar jordgubbar!

Fråga till er kära gorg:are:
Vad hade ni gjort i min situation?
Borde jag kunna begära skadestånd för att jag behöver åka dit där var och varannan vecka för att fixa fel som de inte "upptäcker" eller kanske rent av bara skiter i att fixa?
Plus? Expressen? ARN? Konsumentombudsman?
Någon som har en lika "trevlig" erfarenhet av det här företaget som jag har?

MVH Mattias

Sa du att jag sa nåt som du inte sa att jag sa?
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
26 maj 2007 · 938 Inlägg

Kanske nåt för Sverker på PLUS eller Robert Aschberg på Insider tongue  Då kanske de börjar hända grejjer, inte kul när sånt där visas i tv för hela svenska folket big_smile

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
ktmracing
26 maj 2007 · 184 Inlägg

säg att du vill se dom utbytta delarna om du inte fått det och ett papper med felkoder där står de vad som är fel. har praktik på hedins lastbilsverksta och de borde va någorlunda lika när de gäller dator

Audi Freak :)
laika
26 maj 2007 · 410 Inlägg

TobbeE_87 skrev:
Kanske nåt för Sverker på PLUS eller Robert Aschberg på Insider tongue  Då kanske de börjar hända grejjer, inte kul när sånt där visas i tv för hela svenska folket big_smile

Drömma kan man ju alltid men det kommer tyvär inte hända ett jävla skit. De fick ju så jävla mycket skit på VW för att dom hade skitverkstäder i nått aschberg program och likförbannat så fortsätter dom med skiten. Dom är stenkorkade på deras verkstäder och fortsätter med det. Enda skillnaden i Götet är att Audi nu flyttat ut från VW huset och så vitt jag vet så är dom något bättre än tidigare men VW som har hand om skoda o seat är fortfarande dumma i huvet.

Skoda Fabia (2000)
laika
26 maj 2007 · 410 Inlägg

kalleman00 skrev:
Kära gorg:are!

Fråga till er kära gorg:are:
Vad hade ni gjort i min situation?
Borde jag kunna begära skadestånd för att jag behöver åka dit där var och varannan vecka för att fixa fel som de inte "upptäcker" eller kanske rent av bara skiter i att fixa?
Plus? Expressen? ARN? Konsumentombudsman?
Någon som har en lika "trevlig" erfarenhet av det här företaget som jag har?

MVH Mattias

Hade jag vart i din sits hade dom aldrig fått se mina pengar igen. om du nu lämnar in bilen för att få det fixat så gå inte därifrån fören du har pratat hål med personal och chefer. Hota om att du tar kontakt med tidningar osv. Det brukar bli lite mer fart på dom om man tjatar som in i helvete.
När du lämnade in andra gången för att fixa samma fel så borde du fanimej inte gett dom pengarna tokvägra dom kan inte göra så jävla mycket mer än acceptera eller behålla din bil men då förlorar dom pengar på att ha din bil ståendes hos sig.

Vad gäller erfarenheter av sån skit så är VW jävligt kända för att vara riktigt jävla dåliga i götet. Dom övertaxerar varenda jävla gång, ibland nån hundring men ibland så lägger dom på typ 110% på priset utan att ringa och fråga. Råkade ut för det när jag skulle lämna in en bil för kodning av nyckel när dom misslyckades så koda dom istället om immobilzern och betsällde nya nycklar skulle kosta typ 500 landa på 1500 när dom var klara utan att ringa kund. Far min hämta ut bilen och betala men nästa dag var jag där och röt åt dom så lova dom rabbatt för nästa arbete/service på bilen för att dom gjort fel. Men VW kommer aldirg mer få se den bilen. Far hade en audi 100 som han köpte i 91 som han också råka ut för nått liknande så det är inget nytt att dom gör så här. Jag fattar inte att VW i tyskland inte klagar på svenska vw dom kan ju omöjligt bete sig så här i Tyskland.

Mitt tips är att du under INGA omständigheter lämnar in din bil till VW igen för dom är riktiga jävla skojare. Det är som att skriva ett kontrakt med djävulen själv. Du vet aldrig vad det kommer kosta och om dom fixar det.

Skoda Fabia (2000)
NFC-racing
26 maj 2007 · 63 Inlägg

Har man dålig erfarenhet av en verkstad så skit i den då.....du sa att du fick bromsarna fixade av en hempulare....det finns folk som kan sin sak...dom kanske kan Audi bättre...mer osäker på de undermärken dom har därav det arroganta beteendet.....Har besökt några Volvobutiker.....som tur har jag fått bästa servicen i den på hemorten....
Hade en 740 förut.....då hade jag som du....vart fel på lamdasonden.....bytte den...
men eftersom det hde varit kortis i den så pajade luftmassemätaren med.....
Dagens bilar har känslig elektronik.....tänds en varningslampa ta den på allvar...kan bli onödigt dyrt annars...följdfel.....

Konsten att ha roligt för små pengar....*L*
NFC-racing
26 maj 2007 · 63 Inlägg

Har man dålig erfarenhet av en verkstad så skit i den då.....du sa att du fick bromsarna fixade av en hempulare....det finns folk som kan sin sak...dom kanske kan Audi bättre...mer osäker på de undermärken dom har därav det arroganta beteendet.....Har besökt några Volvobutiker.....som tur har jag fått bästa servicen i den på hemorten....
Hade en 740 förut.....då hade jag som du....vart fel på lamdasonden.....bytte den...
men eftersom det hde varit kortis i den så pajade luftmassemätaren med.....
Dagens bilar har känslig elektronik.....tänds en varningslampa ta den på allvar...kan bli onödigt dyrt annars...följdfel.....

Konsten att ha roligt för små pengar....*L*
Skaune
26 maj 2007 ·

haha ja audi/VAG i malmö.... verkar inte vara allt för bra! hör bara skit därifrån hela tiden! om o om igen! bojkotta skiten istället! för dom pengarna du lagt ut kunde du istället köpt en Heynes handbok till din bilen o gjort skiten bättre själv! (250:-) Att dom ska ta en felsökning för o fixa dina bromsar när dom ser svart på vitt på ditt bes.protokoll att dom tar ojämt??? Enda anledningen till o lämmna till märkes verkstad är andrahandsvärdet, en bil som servats på märkesverkstad, blir nog lättare såld än om den servats på "Roffes bilfix" hela livet. tyvärr men så e det, vissa märkesverkstäder e skit, men av dom privata finns det oxå otroligt mycket skojjeri!

kalleman00
28 maj 2007 · 140 Inlägg

laika skrev:

TobbeE_87 skrev:
Kanske nåt för Sverker på PLUS eller Robert Aschberg på Insider tongue  Då kanske de börjar hända grejjer, inte kul när sånt där visas i tv för hela svenska folket big_smile

Drömma kan man ju alltid men det kommer tyvär inte hända ett jävla skit. De fick ju så jävla mycket skit på VW för att dom hade skitverkstäder i nått aschberg program och likförbannat så fortsätter dom med skiten. Dom är stenkorkade på deras verkstäder och fortsätter med det. Enda skillnaden i Götet är att Audi nu flyttat ut från VW huset och så vitt jag vet så är dom något bättre än tidigare men VW som har hand om skoda o seat är fortfarande dumma i huvet.

Jo, jag känner igen det. Samma sak här nere. Seat har slutat anlita Audi till service och valt VW. Det är bättre där, men dock inte bra.

Sa du att jag sa nåt som du inte sa att jag sa?
kalleman00
28 maj 2007 · 140 Inlägg

laika skrev:
Hade jag vart i din sits hade dom aldrig fått se mina pengar igen. om du nu lämnar in bilen för att få det fixat så gå inte därifrån fören du har pratat hål med personal och chefer. Hota om att du tar kontakt med tidningar osv. Det brukar bli lite mer fart på dom om man tjatar som in i helvete.
När du lämnade in andra gången för att fixa samma fel så borde du fanimej inte gett dom pengarna tokvägra dom kan inte göra så jävla mycket mer än acceptera eller behålla din bil men då förlorar dom pengar på att ha din bil ståendes hos sig.

Vad gäller erfarenheter av sån skit så är VW jävligt kända för att vara riktigt jävla dåliga i götet. Dom övertaxerar varenda jävla gång, ibland nån hundring men ibland så lägger dom på typ 110% på priset utan att ringa och fråga. Råkade ut för det när jag skulle lämna in en bil för kodning av nyckel när dom misslyckades så koda dom istället om immobilzern och betsällde nya nycklar skulle kosta typ 500 landa på 1500 när dom var klara utan att ringa kund. Far min hämta ut bilen och betala men nästa dag var jag där och röt åt dom så lova dom rabbatt för nästa arbete/service på bilen för att dom gjort fel. Men VW kommer aldirg mer få se den bilen. Far hade en audi 100 som han köpte i 91 som han också råka ut för nått liknande så det är inget nytt att dom gör så här. Jag fattar inte att VW i tyskland inte klagar på svenska vw dom kan ju omöjligt bete sig så här i Tyskland.

Mitt tips är att du under INGA omständigheter lämnar in din bil till VW igen för dom är riktiga jävla skojare. Det är som att skriva ett kontrakt med djävulen själv. Du vet aldrig vad det kommer kosta och om dom fixar det.

Jo, det där med överpris känner jag igen. Har som sagt lämnat min bil på service där 2 gånger och ena gången kostade det i runda slängar 2500:-. Året efter kostade SAMMA saker 3200:-. Hur faaaan kan priset öka med 700 spänn på ett år?
Och det där med att VW i Tyskland borde ställa krav håller jag fullständigt med om, men det är väl antagligen ingen som berättar det för dom och även om det är det så skiter dom kanske bara i vilket..? hmm

Sa du att jag sa nåt som du inte sa att jag sa?
kalleman00
28 maj 2007 · 140 Inlägg

clio_blue skrev:
För det första, kör inte till orginalverkstäder... andra verkstäder är lika bra...  de på audi och vW har plockat bort grejer från din bil som de själv behövde. Har hört talas om sånt. Fallet är så om det var audi vid ikea eller vw.

Yes, det e dom 2 vid IKEA som det handlar om.

Sa du att jag sa nåt som du inte sa att jag sa?
kalleman00
28 maj 2007 · 140 Inlägg

Axor skrev:
haha ja audi/VAG i malmö.... verkar inte vara allt för bra! hör bara skit därifrån hela tiden! om o om igen! bojkotta skiten istället! för dom pengarna du lagt ut kunde du istället köpt en Heynes handbok till din bilen o gjort skiten bättre själv! (250:-) Att dom ska ta en felsökning för o fixa dina bromsar när dom ser svart på vitt på ditt bes.protokoll att dom tar ojämt??? Enda anledningen till o lämmna till märkes verkstad är andrahandsvärdet, en bil som servats på märkesverkstad, blir nog lättare såld än om den servats på "Roffes bilfix" hela livet. tyvärr men så e det, vissa märkesverkstäder e skit, men av dom privata finns det oxå otroligt mycket skojjeri!

Jo, "av skadan blir man vis, men inte rik" som min gamla mormor brukar säga.
Det där me besiktningsprotokollet tyckte jag var helsjukt! Om Ärlige Allan direkt kan säga vad som e fel, borde inte Audi kunna det då också, som pillar med skiten hela dagarna?
Just av anledningen att jag tror att andrahandsvärdet blev bättre, har jag lämnat in den på märkesverkstad. Men nu med facit i hand har jag förlorat mer på det sättet. Låt säga att man lämnar sin bil på märkesverkstad i 5 år, det lär kosta MINST 5000 mer i servicekostnader. Och jag kan aldrig tänka mig att bilden blir 5000 mindre värd för att det inte står Audi eller VW på stämpeln.

Sa du att jag sa nåt som du inte sa att jag sa?
kalleman00
28 maj 2007 · 140 Inlägg

Såja, del 2 i historien här då.
Var på VW imorse och kollade upp vad det var som var fel.
Jag frågade om det kunde ha nåt samband med deras arbete, varpå dom försvarade sig med värsta historien om att dom inte hade vatt där och pillat.
Så sa jag nåt i stil med att det va konstigt att alla felen dök upp direkt efter att man hade haft bilen inlämnad hos dom.
Då vände dom och blev genast ganska otrevliga.
Summan av kardemumman blev iaf att dom inte lagade det (vilket jag sen besöket på Audi vet att det inte kostar särskilt mycket. 2 minuters arbete och antagligen ingen materialkostnad), men erbjöd mig att lämna in bilen där så att dom kunde fixa det. Kostnad: 600 spänn + material.
Tack och adjö sa jag, åkte direkt till Seat (där jag blev väl bemött) och frågade vad jag skulle få i inbyte.

Sa du att jag sa nåt som du inte sa att jag sa?
laika
28 maj 2007 · 410 Inlägg

kalleman00 skrev:
Jo, det där med överpris känner jag igen. Har som sagt lämnat min bil på service där 2 gånger och ena gången kostade det i runda slängar 2500:-. Året efter kostade SAMMA saker 3200:-. Hur faaaan kan priset öka med 700 spänn på ett år?
Och det där med att VW i Tyskland borde ställa krav håller jag fullständigt med om, men det är väl antagligen ingen som berättar det för dom och även om det är det så skiter dom kanske bara i vilket..? hmm

Dom bra roliga på VW man vet aldrig vad dom hittar på. Sen att tyska VW inte skulle veta om det har jag svårt att tro på. Jag menar när Mercedes fick reda på att deras A-klass välte i ett svenskt bilprogram var dom jävligt snabba med att försöka hota. Om nu Aschberg gör ett TV program om hur dåliga VW i Sverige är så måste tyskarna ha fått reda på det. Men det verkar som att VW kommer undan med det i Sverige det kommer ju ändå folk till dom. Förstår mig inte på folk som vill ha en full servicebok från dom. Tycker fan det är större nackdel än fördel.

Sen så har jag hört den mest korkade ursäkten nånsin från VW i göteborg. Snubben påstod att dom var så stor organisation i göteborg att det därför var svårt att kommunicera med varandra över avdelningarna. Jag menar det är en bilförsäljnings avd. reservdelar och verkstad i samma jävla hus hur svårt kan det vara att kommunicera. Företaget har ju max 100 anställda, tänk om andra storföretag körde med den ursäkten typ Volvo eller SKF då skulle ju fan aldrig nått bli producerat i Sverige.

Skoda Fabia (2000)
AeroMalm BMW fantast
28 maj 2007 · 1 172 Inlägg

menar du vag eller audi... för det är helt olika verkstäder i malmö... själv tycker jag det är riktigt bra i malmö... fick själv jobb där förra sommaren, men tackade nej, har 2 kompisar som arbetar där nu, och den ena är bilelektriker och felsökare... dom jobbar bra och är mycket kunniga,och komemr direkt från skolan och är alltså inga "rävar" som vill ha mer pengar.. det är iståfall cheferna och kundmottagarna som det är fel på...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 maj 2007 · 13 744 Inlägg

problemet med dessa märkesverkstäder oavsätt märke
är att det pressas så hårt ovanifrån att det inte finns utrymme för minsta felsökning utan
i med datorn och felet som står den delen byter dom utan att titta vidare på det hela
så dom kan byta 20delar helt i onödan bara för att det pressas tidsmässigt
varje enhet har dom en viss tidsrymd att hålla sig inom och derför testar dom aldrig utan byter och debiterar kostnaden till kunden
och dom skiter blanka fan i om dom tappar en kund hit eller dit
för dom är endå fullbokade

ang bromsarna måste jag dock hålla med deras inställnig ojämna bromsar kan vara exakt vad som helst allt från att det räcker med att byta belägg och putsa bort lite skit
till att byta bromsskivor klossar och ok

det är bättre att gynna dom hedliga små företagarna som är rädda om sina kunder
blir både billigare och bättre

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang