Kära gorg:are!
Jag vill berätta en liten historia här.
För ungefär 2 år sedan köpte jag min Seat Leon, som fungerade hur bra som helst. Den var nästan fullutrustad (taklucka, färddator och farthållare fattades), men jag ville ha farthållare också! Så jag beställde tid hos Audi i Malmö (som har hand om Seat också), och några veckor senare lämnade jag in bilen. När jag fick tillbaka den senare samma eftermiddag så var farthållaren isatt, men direkt märkte jag att ljusvredet (där man ställer om från halvljus till parkeringsljus och tänder dimljus fram och dimljus bak genom att dra ut vredet 1 resp. 2 snäpp) inte funkade som det skulle. Det gick inte att tända dimljusen och själva vredet satt längre "in" i panelen än vanligt. In till dom igen, dom påstod att det inte var deras fel (vilket det var), men rättade till det ändå.
Servicar har alltid gjorts på Audi i Malmö. Varje gång har det varit arrogant personal som verkar ha attityden att Seat-kunder inte är lika mycket värda som Audi-kunder. Skulle om möjligt kunna vara att jag var ungdom (under 25) också. Arroganta var dom iallafall. Dock är mina pengar lika mycket värda som tjänstebilsgubbens.
Jag har under min tid lämnat bilen där 2 gånger för service.
Förra året gick bilen inte genom besiktningen pga att bilen bromsade ojämnt. Jag stack in till Audi i Malmö med mitt nya protokoll från SBP och frågade vad de skulle ta för att fixa det. De sa att det kunde de inte avgöra utan jag var tvungen att lämna in bilen för att det skulle göra felsökning. Kostnad: X antal hundralappar bara för felsökningen och utöver det arbete och delar. Tack och adjö, sa jag och åkte vidare till en "Ärlige Bert"-gubbe som direkt sa vad det var för fel och fixade för en femhundring.
För några månader sen tändes motorelektroniklampan och jag åkte in på Audi och kollade vad det var. De sa att det kunde vara en massa olika fel, så jag lämnade in den till min vanliga bilverkstad som jag anlitade till mina tidigare bilar. De kunde i sin tur inte riktigt hitta felet, men släckte lampan så att jag fick tillbaka bilen, kunde besiktiga och slippa se lampjäveln. Dock tändes den varje gång efter en 5-6 dagar igen. Jag tror att de släckte den 2 gånger totalt. Till slut lämnade min bilverkstad vidare bilen till VW i Malmö (annan anläggning än Audi) som i sin tur hittade felet och fixade det. Tydligen var det en avstängningsventil till turbon som hade kärvat. Kostnad: 2800:-.
Jag hade bilen i 4-5 dagar och sedan tändes lampan igen. Förbannad så inihelvete åkte jag till VW igen och bad dom titta på det. Detta visade sig dock vara stört omöjligt, för dom hade ju absoluuuuut inte gjort nåt fel. Dom ville inte ens ta in bilen för att kolla felkoden. Däremot kunde den arroganta nissen boka in en tid till mig 10 dagar senare!
Fuck that, tänkte jag, fixa fram en verkstadschef till mig istället! Det är samma fel, för mig som kund, som uppstår efter 4-5 dagar och det är tamejfan eran jävla skyldighet att iallafall kontrollera om det är ert fel eller inte!
Verkstadschefen, som var betydligt mer tillmötesgående än sin underordnade fixade så att bilen togs in på en gång. Den här gången var det luftmassemätaren (lmm) som det var fel på tydligen. Jäääävligt konstigt tyckte jag att det felet med lmm inte hade varit där tidigare. Jag har haft bilen i 2 år utan några som helst problem, lampan tänds och de byter en ventil i motorn, och 4 dagar senare skulle det alltså ha uppstått ett nytt fel? Hur stor e sannolikheten liksom? Jag misstänker starkt att dom inte har fixat ett skit på bilen den första gången, jag menar, det va ju samma resultat som när "min" bilverkstad bara släckte lampan utan åtgärd.
De fixade dock till det "nya" felet till en NY kostnad av 2700:-.
Nu efteråt går bilen något ojämnt (när man kör med jämn gas i låg hastighet känner man hur bilen tappar kraft, sen får kraft igen i tiondels-intervaller). Avgassystemet låter dessutom konstigt, låter som att det börjar gå hål i det eller något (det kan ju vara naturliga ålderstecken också, men det är lustigt att jag inte reagerade över det förrän dagen efter att jag hade fått tillbaka bilen från dem)
Dessutom så upptäckte jag för någon dag sedan att varningstonen som kom innan när man har ljuset tänt med stängd motor och öppen förardörr (ett irriterande pipande som påminner en om att man ska släcka ljuset) inte längre hörs. För min del spelar just det där inte längre så jävla stor roll, men DOM ska inte stänga av sån skit utan att fråga mig som ägare först.
Dock nu ikväll var bilen utlånad till farsan och när han hämtade mig blev jag riktigt förbannad! Nu visar det sig nämligen att när man vrider ljusvredet från 0:an till parkeringsljus eller halvljus så tänds dimljusen fram automatiskt. De ska inte tändas förrän man drar ut vredet ett hack (som jag beskrev ovan), men det gör de alltså nu. (kostnad 7-800 om polisen tar en med halv- och dimljus tända samtidigt).
Nu har jag haft bilen i ca 1½ vecka utan att lampan har tänts igen, jag väntar dock varje dag på att den ska tändas.
På måndag ska jag in med bilen igen och begära att dom ska fixa till ljusvredet!
Jag har tre lösningar på det hela.
1.) Det är ena jävla imbeciller som jobbar inom VAG-koncernen (verkstäderna iaf) här nere i Malmö och inte kan fixa fel, och dessutom inte heller kan återställa bilarna i det skick de fick dem.
2.) De lurar medvetet sina kunder att felen är lagade och om liknande fel dyker upp igen så skyller de på någonting annat för att tjäna ännu mer pengar.
3.) De gör ovanstående och dessutom saboterar kunders bilar för att öka chansen att de kommer tillbaka för att laga "felen" och tjänar ännu mer pengar på dem.
Jag kommer ALDRIG mer att köpa vare sig Audi, VW, Seat eller Skoda. För den jävla servicen som det företaget (VAG) har, den kan dom ta och stoppa upp där dom är som högst när dom plockar jordgubbar!
Fråga till er kära gorg:are:
Vad hade ni gjort i min situation?
Borde jag kunna begära skadestånd för att jag behöver åka dit där var och varannan vecka för att fixa fel som de inte "upptäcker" eller kanske rent av bara skiter i att fixa?
Plus? Expressen? ARN? Konsumentombudsman?
Någon som har en lika "trevlig" erfarenhet av det här företaget som jag har?
MVH Mattias
Sa du att jag sa nåt som du inte sa att jag sa?