Fråga ang. oljebyte på vinterbil

Ingooo
3 april 2015 · 167 Inlägg

Evildan skrev:

Ingooo skrev:
Min första bil, en Volvo 360, körde jag dock 12000 mil med utan att byta olja eller filter på ☺. Fyllde på max 3 liter under en period på 5 år. Mkt bus, mkt korta körningar. Motorn gick jättefint när den skrotades pga att v-lådan havererade.

Numera byter jag minst med 1 års mellanrum. Tycker dock många är lite hysteriska med sina oljebyten. Moderna oljor håller ett tag om man kör som en vanlig Svensson...

Varför byter du årligen nu om det inte är något problem för motorns skick att köra 120000km utan oljebyte?

Försöker inte påstå att det är bra o köra 12k mil utan byte ☺ äldre o klokare nu kanske plus att när jag med nytt körkort köpte mig en 360 för 5000 med b200 i så brydde jag mig inte ett skit om bilen skulle rasa. Skulle snarare ursäkta mig att köpa nytt.. Blev efter ett tag mer en grej för mig att inte byta. Var hela tiden övertygad om att jag skulle köra sönder den och de gjorde jag till Slut fast de var vlådan som gav upp. V-lådan var fö tom på olja då den gav upp efter läckage vid ett "skogsrally" och en uppstickande sten. Men uppskattningsvis körde jag 1000 mil utan olja i v-lådan.

En modern bil skulle jag aldrig misshandla så det vore idiotiskt. Nä olja bytes med ett års mellanrum men de räcker för hur jag använder mina bilar.

cyberk2
3 april 2015 · 214 Inlägg

Tanken är väl att kondensvattnet ska koka bort ur oljan när motorn blir varm. Oljan ska ju bli snäppet över 100 grader om allt stämmer och motorn blir varmkörd. På lastbilarna så brukar oljetempen ligga runt 115-120 grader

perzy Snål gnällspik
3 april 2015 · 402 Inlägg

Vad jag vet så har ingen kunnat påvisa några frätskador inne i en motor för mig. Inget oljetråg har någonsin frätts igenom innifrån. Så därför behöver inte använd olja bytas för den sakens skull.
Oxidering av olja är heller inget problem, vilket visas av att oljan i manuella växellådor som är samma eller väldigt lika som motorolja aldrig behöver bytas även om bilen är 25 år.
Så att byta olja av rena åldersskäl är onödigt och miljöförstöring.

Volvo S80 2,9.
Evildan
3 april 2015 ·

perzy skrev:
Vad jag vet så har ingen kunnat påvisa några frätskador inne i en motor för mig. Inget oljetråg har någonsin frätts igenom innifrån. Så därför behöver inte använd olja bytas för den sakens skull.
Oxidering av olja är heller inget problem, vilket visas av att oljan i manuella växellådor som är samma eller väldigt lika som motorolja aldrig behöver bytas även om bilen är 25 år.
Så att byta olja av rena åldersskäl är onödigt och miljöförstöring.

Vore bra märkligt om någon har kunnat påvisat frätskador för dig utan att du kommer ihåg det.

Det står lite av intresse i den länken tidigare postad upp i tråden gällande oljans ålderspåverkan. Om det är ett bevis eller inte tillräckligt pålitligt för dig vet jag dock inte.

Det förekommer ingen förbränning i en växellåda med allt vad det innebär utav slaggprodukter så den liknelsen faller platt enligt mig.

Att inte byta olja är även det ur miljösynpunkt förkastligt då en sliten motorolja gör så att motorns detaljer blir otäta och på så vis släpper ut mer skadliga ämnen direkt i naturen istället för via återvinningscentralen där förbrukad olja lämnas.

Muttley
3 april 2015 ·

perzy skrev:
Vad jag vet så har ingen kunnat påvisa några frätskador inne i en motor för mig. Inget oljetråg har någonsin frätts igenom innifrån. Så därför behöver inte använd olja bytas för den sakens skull.
Oxidering av olja är heller inget problem, vilket visas av att oljan i manuella växellådor som är samma eller väldigt lika som motorolja aldrig behöver bytas även om bilen är 25 år.
Så att byta olja av rena åldersskäl är onödigt och miljöförstöring.

Fast nu ska oljan i växellådor ändå bytas.  Fastän de inte rekommenderas. Man är dumsnål om man inte byter någon gång på 25 år och chansar på det då de är en billig åtgärd.  Jag brukar själv byta på bilar jag köper om de gått över 20 tusen iallafall.

torsen
5 april 2015 · 7 285 Inlägg

Men hallå alla duktiga/kunniga/tyckare/gissare m fl.
Har jobbat med motorer i några decennier.
Ett litet exempel på hur oljor kan bete sig i en motor får man om man jämför olika bilars motorer med olika driftförhållanden.

Vid isärtagning av identiska motorer, MOPAR V8:or t ex, har jag funnit i taxibilar och andra bilar med liknande driftförhållanden har motorer som snurrat 20.000 till 50.000 mil varit helt utan kallslam runt lyftarna och i trågen.
Medans kortkörningsmotorer på 3000 mil kan få en betydande ansamling kallslam runt lyftarna och från några mm till uppemot 1 cm kallslam i tråget.

Annars är väl månskenstorparnas mindre traktorer de som är mest drabbade av kallslam. Kallstart och ut och ploga några minuter på morgonen. Samma sak på kvällen. Större delen av vinterhalvåret.

Dessa motorer med kallslam har fått det därför att motorerna inte blir uppvärmda så att kondens avgår utan i stället blir allt surare och surare.
Att det skulle orsaka frätskador/korrosion på t ex tråget tror jag inte.
Men däremot nedsätta livslängden på belastade lagerytor så som vevlager, ramlager, oljepump m m.

Jag är väl medveten om att jag skriver om äldre och amerikanska bilar.

Men även nyare bilar med kamkedjor, -sträckare och hydrauliska lyftare bör vara utsatta för angrepp från sura oljor, om de brukas på så sätt att motorerna aldrig blir genomvarma.

Här tror jag att luftkylda motorer har en fördel eftersom de i regel arbetar med högre temperatur och snabbare uppnår arbetstemperatur.

Att vara generös med oljebytena är jag övertygad om på sikt blir en bättre ekonomi och en bättre driftsäkerhet.

Själv har jag i stort sett bara hobbybilar som rullar lite. På dem byter jag olja minst en gång per år.

B t w så kan man aldrig se på en olja vilken kondition den har.
I en bensinmotor kan det ta ett par hundra mil innan oljan börjar mörkna.
Men på en diesel räcker det nästan med att starta motorn efter ett oljebyte för att kolla täthet vid filter och dräneringsplugg för att oljan ska vara färgad.

Eller hur?roll

smile

Power-krille
5 april 2015 · 672 Inlägg

Clear skrev:
Hejsan.
Tidigare när jag körde med min bil, en 740, året runt så bytte jag både olja och filter en gång per år. Nu när jag bara kör 6 månader med den, skulle ni säga att man borde byta varje år ändå? Eller kan jag ta vartannat?
När det väl görs, borde det göras innan eller efter jag ställer in den i garaget över sommaren?

Tack på förhand.

If driving conditions include:    Then the correct oil/oil filter change interval is:
Extended periods of idling and/or low-speed operation
Frequent short trips (less than 7 miles = 11 km)
Extended periods of driving in dusty and/or sandy areas
Trailer towing
Driving in mountainous areas
EVERY 5,000 miles= 8,000 km OR EVERY 6 MONTHS, WHICHEVER COMES FIRST

Primarily highway driving
Frequent trips of longer than 7 miles = 11 km
Normal driving
EVERY 10,000 miles = 16,000 km; 5,000 =8,000 KM* OR EVERY 12 MONTHS WHICHEVER COMES FIRST

detta är väl de oljekunskaper och motorkunskaper som fanns -92 och det finns ju ett helt sammelsurium av kunskaper hos (de lärde) i detta forum! och btw vadan denna hätska ton till olika erfarenheter och förståsigpåare, jag tycker personligen att moderatorerna skulle justera lite oftare.

"Väx inte upp! det är en fälla"
Oljedroppen Avstängd
7 april 2015 · 5 Inlägg

En rekommendation från en som jobbar med detta och tillhör den mörka sidan (säljer olja) ;-) är att man absolut ska följa tillverkarens för oljebyte varje år. Det finns ett antal faktorer som påverkar oljans kvalitet över tiden och olja är en färskvara!
Nyligen publcerade teknikens värld bilder på en TT som gårr 13.000 mil utan oljebyte - inte en vacker syn.
Hos oss rekommenderar vi oljebyte en gång om året eller vid 1500 mil även om rekommendationen från tillverkaren är 3000 mil, detta på grund av att man på senaste tiden fått in rapporter om motorhaverier pga igenkoksade motorer och detaljer, framförallt vad det gäller kedjesträckare.
Om man inte kör hårt och/eller bara kör långa sträckor kan man gå ner i kvalitet, men med tanke på hur lite det kostar i relation till vad en motor kostar - varför chansa?

/Dan
Oljedroppen.se

Senast redigerat av Oljedroppen (7 april 2015)

it_mutt Avstängd
7 april 2015 · 10 388 Inlägg

Oljedroppen skrev:
En rekommendation från en som jobbar med detta och tillhör den mörka sidan (säljer olja) ;-) är att man absolut ska följa tillverkarens för oljebyte varje år. Det finns ett antal faktorer som påverkar oljans kvalitet över tiden och olja är en färskvara!
Nyligen publcerade teknikens värld bilder på en TT som gårr 13.000 mil utan oljebyte - inte en vacker syn.
Hos oss rekommenderar vi oljebyte en gång om året eller vid 15.000 mil även om rekommendationen från tillverkaren är 3000 mil, detta på grund av att man på senaste tiden fått in rapporter om motorhaverier pga igenkoksade motorer och detaljer, framförallt vad det gäller kedjesträckare.
Om man inte kör hårt och/eller bara kör långa sträckor kan man gå ner i kvalitet, men med tanke på hur lite det kostar i relation till vad en motor kostar - varför chansa?

/Dan
Oljedroppen.se

Det hoppas jag inte ni gör wink (förstår givetvis att det blev en "0" för mycket)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Oljedroppen Avstängd
7 april 2015 · 5 Inlägg

Ha ha, ändrade det när jag såg vad jag skrivit... Skyller på påsktrötthet :-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang