Tänkte hämta en -00 Mercedes E 270 cdi så skriv gärna vad jag ska tänka på att kolla när jag köper den!

Henrik-N
14 maj 2013 · 450 Inlägg

caromania skrev:
Men Rq, du slipper ju betala? Har vi sett detta förr?

TS får självklart köra och köpa vilken bil han vill. Men det är faktiskt han som ska betala kalaset. Vi ska väl då berätta att vissa fel på den bilen kan kosta 20-30k att laga och att de till och med inte alltid kan laga den i Sverige utan måste transportera den till Tyskland?

Min väns taxi kördes endast av honom, mest mellan Stockholm och Arlanda. Han kör väldigt gubbigt och bryter aldrig mot hastighetsbegränsningen. Han servade bilen enligt avtal på Philipsons i Akalla, ett av de största MB-haken i Stockholm.

Sedan kan jag tycka att i snitt 5-6kr per mil i reparationer är ganska saftigt. Det låter ju nästan som en engelsk 50tals-vagn, samma reparationskostnad som bränslekostnad? Min Honda Accord rullar 2500mil per år och den har jag kostat på totalt ca 3000kr (ett tillfälle) i reparationer på nu totalt 7500mil. Det är ungefär 40 öre per mil. Och de 3000 störde mig rejält då det inte borde hänt.

Just det, min vän har gjort sig av med sin 270cdi. Han kör numera en Volvo XC70 D5. Den är inte lika bekväm men kostar inte i närheten av vad MBn kostat att köra. Och då har ändå motorn rasat en gång på Volvon. Haha, trots det har den alltså kostat mindre än Mercan att äga. Lustigt. Fast det är klart. Han har nog haft en fruktansvärd otur. Så mitt tips: ladda VISA-kortet. Det kanske behövs?

håller med utan att ha ägt en utav dessa själv så är de inte svårt att se och uppleva vilket skit detta märke är. dyrt, rost och problematiska fel. taskig verkstad etc. har vänner som ägt merca och aldrig mer säger dem.

de finns absolut ingen stjärn status över detta märke mer än stjärnan i fronten.

kan lätt säg att vid den årsmodellen får man mer bil om man köper v70. och andra märken som i merca förarnas ögon är budget.

Dalatwizt
14 maj 2013 · 3 Inlägg

Merca kan vara det nya slit&släng istället för 740-240

Volvo 244 GL "Raggarvolvon" (1979)
mb_pucken
14 maj 2013 · 5 088 Inlägg

min far hade ett tag en w210 kombi som vid köpet rullat 65000 mil med full historik och inte en enda dyr reparation i förhållande till milen. 90% slitdelar och 4 spridare vid 40k mil. såldes senare till min farbror som ännu kör den trots närmare 90k mil på mätaren och går kanonbra. han har dock fått byta spridare igen samt 2 framskärmar. ingen rost alls i övrigt.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 maj 2013 · 17 552 Inlägg

Min E300D bara rullar på. Fast jag blev rätt nöjd över att komma över en w210 med den "gamla sugspisen" och den gamla automatlådan. Jag är -eller har varit- stort fan av MB. De rostar & har elfel som nämnts.

https://www1.garaget.org/archive/90/89434/322378/322378-3070545.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
15 maj 2013 · 5 088 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Min E300D bara rullar på. Fast jag blev rätt nöjd över att komma över en w210 med den "gamla sugspisen" och den gamla automatlådan. Jag är -eller har varit- stort fan av MB. De rostar & har elfel som nämnts.

http://www1.garaget.org/archive/90/89434/322378/322378-3070545.jpg

säga vad man vill om cdi motorerna med dom gamla riktiga motorerna är bättre. därför man åker 250dt med radpump.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
RaggarVargen
9 april 2015 · 210 Inlägg

Hej har en kompis som har en w210 , han har bytt batteri och kört med digital mätare och bilen laddar 14,4 volt. endå är bilen död på morgonen. det är något som drar ut batteriet på ca 10 timmar.


Nu till frågan... vad är det vanligaste elfelet på denna modellen som drar tjuv ström

Drive It Like You Stole It!
Raggar Vargen
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 april 2015 · 17 552 Inlägg

RaggarVargen skrev:
Hej har en kompis som har en w210 , han har bytt batteri och kört med digital mätare och bilen laddar 14,4 volt. endå är bilen död på morgonen. det är något som drar ut batteriet på ca 10 timmar.


Nu till frågan... vad är det vanligaste elfelet på denna modellen som drar tjuv ström


Blev lite fel här. Tråden är rejält gammal. Gör gärna en ny tråd i "Generell motorteknik" så får du bäst svar.
Låser denna så folk inte lägger tid i onödan.

Mvh HS

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang