V70 beter sig konstigt efter oljebyte

Nukelas
12 april 2015 · 3 Inlägg

jag har en Volvo v70 -98 2.4T AUT

efter att jag i helgen bytt olja och filter hände något, för det första när jag skulle rulla ut ur garaget så tog det som tid från det att jag slog i backen till att bilen verkligen började rulla ut (har inte varit problem tidigare)
iaf jag kommer ut ur garaget och ska köra fram, samma sak (från stillastående tills det att bilen börjar rulla) först så bolmar det blå rök och det känns som jag tappat massor med motoreffekt, efter en stunds rullande börjar det knacka från motorn , vilket jag tror är för att oljan inte trängt igenom överallt ordentligt, missljudet slutar efter ett tag röken försvinner vartefter jag kör, problemet som kvarstår är att det känns som om det tar tid från stillastående till att växeln hoppar i eller som att den inte ger någon kraft även om man varvar motorn (till slut så slår det i och all kraft kommer samtidigt. noterade även att när jag ligger i 40km/h så varvar den lite konstigt (fastän man håller en jämn gas) kopplade in OBD läsaren och fick felkoden p1237. googlade och verkar vara magnetventilen det är fel på. har beställt en sån från skroten.

Ja jag har bytt oljan på korrekt sätt med rätt sorts olja (5.5L) som mekonomen rekomenderat, den tidigare oljan tror jag inte är bytt på VÄLDIGT länge.
märkte även en liten pöl under oljetråget (läckage) så misstänker att den nya olja löst upp en del gammal olja som kletat igen.

är det någon som känner igen sig ?

Marlboroman
12 april 2015 · 8 234 Inlägg

Har du kollat nivån på oljan, eller slog du bara i 5,5 liter rakt av?

Och du är säker på att oljan du hällde ut kom från motorn och inte växellådan?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Nukelas
12 april 2015 · 3 Inlägg

jag är 99% säker att jag tagit rätt olja, jag tappade ur , och fyllde på, men för säkerhets skulle ska jag gå ner och kolla oljenivå på växel lådan. men fortfarande så har jag felkoden p1237

jaka54
12 april 2015 · 5 828 Inlägg

Hej!
Bytte du motorolja/ filter eller bytte du växellådsolja?

Meaganeowner
12 april 2015 · 2 250 Inlägg

Och vad tappade du ur? Vart fyllde du?

Exempelvis så lär ju motorn gå knepigt och förmodligen blåryka om du häller i 5 liter utan att tappa ur tappa ur det som var tidigare, men byter filter.. Kan du möjligtvis tappat ur växellådsolja?

Detta har hänt förr...

Senast redigerat av Meaganeowner (12 april 2015)

Meaganeowner
14 april 2015 · 2 250 Inlägg

Vad hade hänt?

Ronnielund
14 april 2015 · 28 Inlägg

Låter som att han tappat ur växellådsoljan och fyllt på motorolja! o.O = 10l olja i motorn och lite olja kvar i växellådan!!

Porsche 944 "Gemballa" (1985)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
14 april 2015 · 3 730 Inlägg

Hade isf växellådsoljan samma färg som använd motorolja så var det nog läge för byte. Bara att hoppas på att det inte ställde till med några skador i motor eller låda.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang