Byta från mineralolja till helsyntet (Volvo 240)

Wheel_Spin
2 maj 2015 · 245 Inlägg

Tjena, vill bara fråga er här om jag har förstått det hela rätt.

Om jag har en rekommenderad viskositet på 15-40W, så behöver jag ju inte hålla mig till denna, bara jag uppnår kravet? T.ex. kan jag lika väl ha en olja som är 10-60W, ellerhur? Den uppfyller kraven och är mer lättflytande när det är kallt och även bättre vid  högre temperaturer. Rätt eller fel?

Sen att det kan ha bildats skit i lagringar/packningar som kan tvättas bort och bidra till läckage var alltså bara ett gammalt problem som helt ska ignoreras i dagens läge, då oljorna blivit så pass mycket bättre och har i det stora hela samma renande funktioner, vare sig det är mineral, delsyntet eller helsyntet?

Om nu helsyntet är det bästa, så måste det vara det bästa alternativet i alla situationer, beroende bil, allt annat är ju i praktiken bara att snåla, då det blir längre livstid på motorn.

Funderade på helsyntet i min 240, rekommendation är 15-40W, men jag kan alltså hälla i 10-60W om jag vill de?

Senast redigerat av Wheel_Spin (2 maj 2015)

Oves_Bror
2 maj 2015 · 456 Inlägg

vissa påstår ju att helsyntet kan "tvätta" loss avlagringar som gamla oljor har gjort, vet inte om det har någon sanningshalt.
Däremot så vet jag att motorerna i en 240 går 50 tusen mil på mineralolja, så att byta till helsyntet känns bara som ett slöseri på pengar.....
Men har du tänkt att få den att gå 100 tusen så kanske helsyntet är den avgörande skillnaden?

growing old is mandatory growing up is optional
Wheel_Spin
2 maj 2015 · 245 Inlägg

Oves_Bror skrev:
vissa påstår ju att helsyntet kan "tvätta" loss avlagringar som gamla oljor har gjort, vet inte om det har någon sanningshalt.
Däremot så vet jag att motorerna i en 240 går 50 tusen mil på mineralolja, så att byta till helsyntet känns bara som ett slöseri på pengar.....
Men har du tänkt att få den att gå 100 tusen så kanske helsyntet är den avgörande skillnaden?

Hahah, ja. Hur fränt vore det inte att köra 100 tusen mil wink
Nä, men det bör alltså bara vara fördelar med detta, om man bortser från att denna gamla 50-70 tals sanningen lever kvar 2015.....

Senast redigerat av Wheel_Spin (2 maj 2015)

Oves_Bror
2 maj 2015 · 456 Inlägg

JA givetvis smörjer en helsyntetolja bättre när det är -30.
Men är det en bil du ska ha några år bara och inte hela livet så tror jag inte det spelar någon roll på en B230....

growing old is mandatory growing up is optional
xXSammy
2 maj 2015 · 6 571 Inlägg

Frågan är väl bara om du ens uppnår oljetemperaturer för att 60 olja ska bli effektiv.. Gör ju nytta i högvarviga motorer men tveksamt att du ska gasa upp till 7000 rpm med en B230. (Fast vad vet jag)

Mineral oljor har bättre vidhäftnings förmåga, men istället kortare livslängd.
Bara ta Castrol A3 5w40 olja, duger bra..

De/Dem
jaka54
2 maj 2015 · 5 733 Inlägg

Hej!
Ska du byte till helsyntet så välj 5Wx40 (ex Biltema). 10Wx60 olja är för racebilar.

felixtb
3 maj 2015 · 76 Inlägg

Vet att granngubben hällde helsyntet i sin gamla audi 80 modellår 80-nånting förut. Då läckte den och drog olja och rök som "självaste lützen". Vid nästa byte gick han ner på delsyntet istället och motorn slutade ryka och dra olja, kan mycket väl ligga något i det att man löser upp gammal skit med en helsyntetisk olja. En gammal otät motor kanske ska köras på olja av gammal modell också?

Saab 9-5 "Vinsaaben" (2005)
shogun
3 maj 2015 · 2 117 Inlägg

som ovan.
Kör hellre med delsyntet.
10/40

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
it_mutt Avstängd
3 maj 2015 · 10 388 Inlägg

felixtb skrev:
Vet att granngubben hällde helsyntet i sin gamla audi 80 modellår 80-nånting förut. Då läckte den och drog olja och rök som "självaste lützen". Vid nästa byte gick han ner på delsyntet istället och motorn slutade ryka och dra olja, kan mycket väl ligga något i det att man löser upp gammal skit med en helsyntetisk olja. En gammal otät motor kanske ska köras på olja av gammal modell också?

Klistrar in mitt svar från denna tråd; http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277987


Förr höll mineraloljor rent löjligt låg kvalité, just med ex.vis koks som resultat. I kombination med detta var motorerna även sämre ihopsnickrade. Denna kombination gav att "skiten" som bildades, helt enkelt fastnade på lämpliga (nåja) ställen i motorn, och där blev de sittandes. TILLS man för en 20-25år sedan började med tillsatser i oljan, som hade en renande effekt i motorn. Vad hände då? Jo, skiten lossnade och ställde till problem.

Dessa tillsatser är alltså något som idag finns i "alla oljor", helsyntet så väl som mineralolja. Med andra ord; har man bytt olja de senaste 20 åren iaf, så har även den oljan haft dessa rengörande tillsatser.

Sen ligger där givetvis en viss skillnad i oljornas tjocklek.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Knugcab
3 maj 2015 · 5 111 Inlägg

Delsyntet är jag personligen skeptisk mot, såvitt jag fattat det så finns inga som helst normer vad det kan vara, 1 tesked syntet i en dunk mineralolja så har du vips en delsyntet och kan ta mer betalt, så frågan är hur lurad man blir egentligen..

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang