Luft/bränsle mängds styrning

Sunny_racing
12 november 2005 · 6 Inlägg

Hur gör ja för å ge den en rikare blandning utan att chipa, finns de någon skruv för å dra upp hur mycke soppa den ska få,
har direktinsprutad Nissan GA16DE motor,
någon som har länk eller kan förklara hur man gör.

Lada Tuning Lada-missbrukare
13 november 2005 · 566 Inlägg

Varför behöver den få rikare blandning då...???

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
TurboToffi
13 november 2005 · 50 Inlägg

Förstår inte riktigt varför den skulle behöva få mer bränsle......

Sunny_racing
13 november 2005 · 6 Inlägg

För att den ska få mer laddtryck, turbokonverterad, laddar den i 0.3bar som de är nu, men får lambda värden på 1.2V så måste ge den mer soppa.

Sharky
13 november 2005 · 10 287 Inlägg

Men då kommer den att gå fetare alltid. Det är precis därför man "chippar", för att få bränsle bara där det behövs.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Daniel
13 november 2005 · 671 Inlägg

En bränsletrycksregulator som höjer trycket när turbon laddar borde funka.

Fast det är fel metod, rätt metod är att mappa om sitt sprut.

Sunny_racing
14 november 2005 · 6 Inlägg

kej, men mappa om kostar rätt mycke väll, och eftersom den måste av innan var besiktning så är de kanske inte så lyckat, men bränsletrycksregulator kan nog funka,
men kommer inte ECUn känna att den går fetar på lambda sonden å öka luften då oxå?

Senast redigerat av Sunny_racing (14 november 2005)

googlese
14 november 2005 · 18 Inlägg

www.civinco.se, är en typ av chippning iförsig men man gör inga ingrepp på motorns orig. styrsystem

Sunny_racing
14 november 2005 · 6 Inlägg

Okej, så den kan man bara köra in orginal mapningen på när de är dags för besiktning.

Finns de något sätt man kan ställa om air/fuel ration på en icke turbo-laddad motor, den ligger ju på 14,7:1 nu men bästa blandningen för effekt är ju mellan 12,5:1 till 13,2:1
Måste ja chipa för å ändra de oxå eller går då å fixa till på annat sätt, blandningen ska bli tjockare hela tiden)

TurboToffi
14 november 2005 · 50 Inlägg

men kommer inte ECUn känna att den går fetar på lambda sonden å öka luften då oxå?

Lufttillförseln justerar du med högerfoten och ECU ger bränslet därefter...

Sharky
14 november 2005 · 10 287 Inlägg

Den är säkert redan runt 12,5:1 på fullast redan i orginal.

/Göran


Sunny_racing skrev:
Okej, så den kan man bara köra in orginal mapningen på när de är dags för besiktning.

Finns de något sätt man kan ställa om air/fuel ration på en icke turbo-laddad motor, den ligger ju på 14,7:1 nu men bästa blandningen för effekt är ju mellan 12,5:1 till 13,2:1
Måste ja chipa för å ändra de oxå eller går då å fixa till på annat sätt, blandningen ska bli tjockare hela tiden)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sunny_racing
15 november 2005 · 6 Inlägg

Nej, har kollat med en Bosch Wideband O2 sensor med statestik, och den visar att ja ligger lite åt lean hållet genom hela registert.
De är ju ingen sportig modell så den är inställd för snåll bränsleförbrukning,
ligger på mellan 15.3:1 på lågga varv, och runt 14.5:1 på max varv.
och de är ganska långt från optimalt.
enligt dom på amerikanska nissan forumen  (dom har inte samma model av motor) så ska air/fuel ratio kunna påvärka effekten med upp till 20%  (vet inte om de stämmer på en liten 1.4 men på deras 1.8or kan de nog stämma.

Sharky
15 november 2005 · 10 287 Inlägg

Vilken jäkla snålis...

Nåja, jag är mest van Turbobilar där man har soppa för att bla kyla på laddtryck. Volvo S60R ligger tex på 8.6:1 på fullast för att inte gå ibitar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang