Multilink från 760 till 945?

NordicThunder
26 april 2012 · 15 Inlägg

Hej!

Håller på att snickrar ute i snickerboa' och för att regga måste jag byta axel.
Tillslut så kändes det som att multilinken är smidigast/billigast/hyfsad lämpad till mitt bygge.

Har fått tag på en från en 760 (gamla multilink, ej kompositfjädern)
Går det att montera den på en herrgårdsvagn 945? Eller är endast den nyare varianten som satt på 960 ett alternativ?

Skulle vara sjukt tacksamt om någon låg inne på den informationen, har sökt men inte hittat något konkret.
Då den på 760 har "vanlig" fjädring känns det som det absolut smidigaste och bästa alternativet.

Mvh

Kolla gärna in mitt musikprojekt. Metalcore med mycket elektroniska inslag (partyvibes)
http://www.facebook.com/BecomeTheHaunted
NordicThunder
27 april 2012 · 15 Inlägg

Ingen som har den minsta aning?

Kolla gärna in mitt musikprojekt. Metalcore med mycket elektroniska inslag (partyvibes)
http://www.facebook.com/BecomeTheHaunted
NordicThunder
27 april 2012 · 15 Inlägg

ABS kommer ju slängas åt h*lvete förmodligen (får se)
Hastighet kommer skötas på annat håll. Så är det bara det så funkar det till mina planer!

Ingen annan som har något att inflika med?

Tack för svar.

Kolla gärna in mitt musikprojekt. Metalcore med mycket elektroniska inslag (partyvibes)
http://www.facebook.com/BecomeTheHaunted
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 april 2012 · 13 744 Inlägg

jonnielahti skrev:
annat triggerhjul till abs och hastighet va?

ska vara samma innehåll så jag tror det är samma..svårt att tro något annat..

ett 960 hus fungera tex i en 940

iof är det mk2 bakvagnen men svårt att tro att det skiljer

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Volvo_Mannen Volvoskadad
27 april 2012 · 6 017 Inlägg

Tanken är annorlunda, sen lär man få fixa lite med bromsrör och handbroms och kardan

Lite info, (saxat från svenska volvo 7/900 klubben)

(bilden är en 89 740)

http://82.182.172.125/bilder/multilink-pa-740.jpg


1. Dessa två hål saknas och man får snygga till plåten lite med vinkelslipen så anläggningsytan för konsolen blir rak.
Här får det bli några små svetsloppor sen.

2. M12 hål, detta finns redan men används inte för stel axel så det fick en omgång med M12-gängtapp och går därefter bra att använda.

3. Här sitter fjädern på stel axel. Hålet finns redan, M10

4. (2 st M8) ena hålet håller konsolen för bromsröret, M8. Det andra hålet finns också (inre) M8 även detta. Behöver lite kärlek med gängtapp (M8).

5. Diverse M10 hål som inget används men samtliga har täckpluggar i plast. Alla helt rostfria och klara att användas på denna bil.

Dvs. snygga till en plåt bak och lägg en svetsloppa på konsolen där bak. Detta är knappt ens ett måste då konsolen sitter med en bult och det kraftiga
infästningen är den i mitten och den främre är bultad i karossen. har sett bilar på skroten som inte har konsolen. Dock rekomenderas den


Kan nog bli att kapa bort panhardstagsfäste också om det inte går fritt för bakvagnsbrygga/krängningshämmare.

Bärarmsinfästningen fram finns. Ett hål mot tröskeln används dock ej med stel axel så det kan kräva lite kärlek. M10-gängtapp rekomenderas där.

Jonas
NordicThunder
27 april 2012 · 15 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Tanken är annorlunda, sen lär man få fixa lite med bromsrör och handbroms och kardan

Lite info, (saxat från svenska volvo 7/900 klubben)

(bilden är en 89 740)

http://82.182.172.125/bilder/multilink-pa-740.jpg


1. Dessa två hål saknas och man får snygga till plåten lite med vinkelslipen så anläggningsytan för konsolen blir rak.
Här får det bli några små svetsloppor sen.

2. M12 hål, detta finns redan men används inte för stel axel så det fick en omgång med M12-gängtapp och går därefter bra att använda.

3. Här sitter fjädern på stel axel. Hålet finns redan, M10

4. (2 st M8) ena hålet håller konsolen för bromsröret, M8. Det andra hålet finns också (inre) M8 även detta. Behöver lite kärlek med gängtapp (M8).

5. Diverse M10 hål som inget används men samtliga har täckpluggar i plast. Alla helt rostfria och klara att användas på denna bil.

Dvs. snygga till en plåt bak och lägg en svetsloppa på konsolen där bak. Detta är knappt ens ett måste då konsolen sitter med en bult och det kraftiga
infästningen är den i mitten och den främre är bultad i karossen. har sett bilar på skroten som inte har konsolen. Dock rekomenderas den


Kan nog bli att kapa bort panhardstagsfäste också om det inte går fritt för bakvagnsbrygga/krängningshämmare.

Bärarmsinfästningen fram finns. Ett hål mot tröskeln används dock ej med stel axel så det kan kräva lite kärlek. M10-gängtapp rekomenderas där.

Är det "guide" till Mk1 multilink eller Mk2?
För dom skiljer sig nog i infästningar?

Kolla gärna in mitt musikprojekt. Metalcore med mycket elektroniska inslag (partyvibes)
http://www.facebook.com/BecomeTheHaunted
Volvo_Mannen Volvoskadad
27 april 2012 · 6 017 Inlägg

nej, bryggan har samma fästen i karossen, men just detta är en mk1 axel

Jonas
JohanssonC
12 maj 2015 · 158 Inlägg

Dagens trådlyft. Någon som ruvar på bilden?

Volvo 940 "Turbo goes Sugis and BACK" (1992)
Volvo_Mannen Volvoskadad
12 maj 2015 · 6 017 Inlägg

Nej tyvärr inte. Men det var inte speciellt svårt att montera multilink på stelaxlad bil. Har själv gjort det på min 740

Jonas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang