Bromspedal vibrerar+dålig bromsverkan.

trubbelturbo
12 maj 2015 · 1 462 Inlägg

Har nyligen bytt ut bromsskivorna och beläggen bak på min Audi. Bytte även ut ena bromsoket mot ett nytt. Efter detta så luftade jag bromsarna.

Men efter detta så var jag ute och provkörde och bromsarna tar inte alls bra, även om man trycker pedalen i bott. Pedalen känns även "svampig" och när man släpper den så går det sakta uppåt. Dessutom pulserar den när man  trycker ner den, notera att det inte beror på skeva bromsskivor då den vibrerar även när bilen är stillastående.

I övrigt så är pedalen stenhård när man håller nere den, den sjunker ingenting. Någon som vet vad det kan vara? är det möjligtvis fortfarande luft kvar i systemet?

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Cupra_
12 maj 2015 ·

Luft, huvudbromscylinder eller liknande tror jag på. Att de tar sämre i sig behöver inte betyda att något är fel då bromsarna måste köras in, och tar bättre och bättre så att säga. Så har det varit för mig många gånger. Oket du inte bytte, (andra sidan) hur fräscht var det?

trubbelturbo
12 maj 2015 · 1 462 Inlägg

Jag inspekterade det inte så noga men det har inte varit några problem med det. det kärvade inte och det var inga problem att skruva in kolven. Smörjde även in alla glidpinnar etc. så allting rör sig lätt som det ska.

Får väl kanske ta och testa att åka ut och köra(bromsa) lite till och se om det blir någon skillnad. smile

Kan tillägga att bromsarna har känts jättebra innan, så problemen har tillkommit efteråt.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
caromania Forummoderator
12 maj 2015 · 9 296 Inlägg

Att byta bakre bromsar kommer inte påverka speciellt mycket i bromsverkan vilket betyder att bytet i sig sannolikt resulterat i att du fått luft även i andra delar av systemet. Lufta ordentligt enligt schemat, gärna tills ny fräsch bromsvätska tittar ut vid varje nippel.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
13 maj 2015 · 5 754 Inlägg

Hej!
Kan vara bromsslangarna som behöver bytas.
Byt också bromsvätska, bör bytas vartannat år.

trubbelturbo
13 maj 2015 · 1 462 Inlägg

Ska spola igenom och lufta hela systemet ordentligt och se om det hjälper.

Jag tackar för alla tipsen! smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang