Hjälp - Hur kopplar man in lamda i sprut och mätare?

auofpfft
21 maj 2015 · 38 Inlägg

Tjena, jag håller på med sprutet och har nu kört fast vid lamdan. Vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att koppla in det..

Jag ska alltså koppla in det i både sprutet och i mätaren.

Måste jag ha två stycken sonder, en som går till mätaren och en som går till sprutet?
Eller kan jag använda samma sond till både sprutet och mätaren? Och om det går hur ska jag koppla då?

Jag har Blackpanel Bredbandslambdamätare(http://shop.klracing.se/sv/artiklar/bla … tare-.html)

https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188686/188686-0b4e388884d034512058fd8a9f43d5bd.jpg

simlar
21 maj 2015 · 5 526 Inlägg

Du kan använda samma sond, enklast om du har två signal-utgångar ur lambda-kontrollenheten.
Har däremot för mig det ska gå att ta signal från samma kabel, bara skarva på en extra kabel på signalkabeln (gäller då att både sprut och mätare ska ha samma signal).

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
auofpfft
21 maj 2015 · 38 Inlägg

okej på kontrollenheten finns det 4 portar till mätaren,sensorn,ström och Analog output.

Är det på analog-output jag ska koppla in signalkabeln till sprutet?

ANALOG OUTPUT WIRE HARNESS INSTRUCTION:
BLACK - ENGINE GROUND
BROWN - WIDE BAND ANALOG OUTPUT 0-5V (0v → 10AFR, 5V → 20AFR).
GREEN - NARROW BAND ANALOG OUTPUT 0-1V (0v → 20AFR, 1V → 10AFR).

Senast redigerat av auofpfft (21 maj 2015)

simlar
21 maj 2015 · 5 526 Inlägg

Japp någon av de analoga utgångarna ska till sprutet, mätaren lär ju vilja ha 0-5V utgången iaf.

Det går inte att konfigurera lambdakontrollern så båda är 0-5V utgångar?
Kör så i min 345a, har en Innovative LC1 i den så vet tyvärr inte om det är möjligt på klracings lambdakontroller.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
auofpfft
21 maj 2015 · 38 Inlägg

Okej, men själva mätaren har ju sin egna utgång. Såhär ser det ut:

https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188686/188686-f837fa3335f30b1a837839efc3ad681e.jpg

Edit: lite bätttre bild

Senast redigerat av auofpfft (21 maj 2015)

auofpfft
21 maj 2015 · 38 Inlägg

På schemat till ms:et så är sonden märkt narrowband så då ska jag koppla in den gröna kabeln(NARROW BAND ANALOG OUTPUT 0-1V) till den rosa kabeln till sprutet(nr23)?

För narrowband = smalband och wideband = bredband!?

Eller är jag helt ute och cyklar nu?

simlar skrev:
Japp någon av de analoga utgångarna ska till sprutet, mätaren lär ju vilja ha 0-5V utgången iaf.

Det går inte att konfigurera lambdakontrollern så båda är 0-5V utgångar?
Kör så i min 345a, har en Innovative LC1 i den så vet tyvärr inte om det är möjligt på klracings lambdakontroller.

Hmm ingen aning, tror inte det. Vet inte hur man gör för att få båda till 0,5V och står inget om det heller.

Senast redigerat av auofpfft (21 maj 2015)

simlar
21 maj 2015 · 5 526 Inlägg

Jaha men då kör du in 0-5V signalen i boxen på pin23/den rosa enligt kopplingsschemat och ställer in i MS att du kör med bredbandslambda så ser du lambda-värde i MSet.
Kör så i min och funkar riktigt fint, speciellt efter jag köpte en tunerstudio licens så jag kan låta programmet mappa soppan automatiskt efter mina förinställda lambdavärden smile

Narrowband = smalband och wideband = bredband  det är korrekt ja. MS har stöd för både smalbands 0-1V signal och bredbands 0-5V signal.
Rekommenderar att du kopplar in och ställer in för bredbandslambda då det är mycket bättre ur mappningssynpunkt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
auofpfft
21 maj 2015 · 38 Inlägg

simlar skrev:
Jaha men då kör du in 0-5V signalen i boxen på pin23/den rosa enligt kopplingsschemat och ställer in i MS att du kör med bredbandslambda så ser du lambda-värde i MSet.
Kör så i min och funkar riktigt fint, speciellt efter jag köpte en tunerstudio licens så jag kan låta programmet mappa soppan automatiskt efter mina förinställda lambdavärden smile

Narrowband = smalband och wideband = bredband  det är korrekt ja. MS har stöd för både smalbands 0-1V signal och bredbands 0-5V signal.
Rekommenderar att du kopplar in och ställer in för bredbandslambda då det är mycket bättre ur mappningssynpunkt.

Kanon!! Tackar så mycket för hjälpen!! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang