Köpråd saab 9-3 Aero V6

wetese
9 juni 2015 · 655 Inlägg

tjena! undrar om nån har lite kunskap om hur v6 motorerna är ?

Tittat lite på en  9-3, har gått 23000 mil. Har hört nått om kedjorna sträcker sig på dom ?

Tacksam för svar

Fritte-vika
9 juni 2015 · 37 Inlägg

Har en Opel opc med samma motor. 2,8L v6!
Har fått bytt kedjan då den som du skrev var utsträckt, dyr reparation! O då har min bil bara gått 12000mil. Likaså känn på kopplingen då jag även fått byta den nu! Visserligen är ju min trimmad men känn på bilen ordentligt! Kan bli dyrt om man har en jäkla otur.

wetese
9 juni 2015 · 655 Inlägg

okej, jo de kan bli dyrt.. men stora servicen var gjord vid 20 000 mil, inget som ingår där eller ? att kolla över kedjan?

Fritte-vika
9 juni 2015 · 37 Inlägg

Nae kedjan kollar dom aldrig då dom måste plocka bort toppen för att kunna se den. Dom säger ju att så länge alla servicar e gjorda ordentligt så ska de inte va några problem, men som sagt min bil hade gått 12000 när ja fick byta kedjan o då va alla servicar innan gjorda som dom skulle. Så kanske bara var ett jävla måndagsexemplar jag kom över, ja vet inte:p O den ska ju hålla igentligen så kolla bara upp så att alla servicar e gjorda så ska de ju inte va några problem förhoppningsvis:) grymt trevlig motor annars:)

wetese
10 juni 2015 · 655 Inlägg

Den är fullservad , men har ju ändå läst om att dom kan ge sig, trots fullservad, en del verkar ju inte ens hålla 5000 mil, så jag vet inte, känns ju sådär, speciellt när den gått 23000 mil!? Ingen med en Saab som har lite mer kunskap om detta?

jaka54
10 juni 2015 · 5 817 Inlägg

Hej!
När jag köper begagnad bil byter jag själv alltid alla oljor och filter, inkl byter bromsvätska, luftfilter,rotor och fördelarlock ,eventuellt också tändstift, då vet man att åtminstone motorn/bilen har förutsättningar att må bra.
Lita aldrig på någon annan än dig själv när det gäller begagnade bilar. Och kan du inget om bilar så ta hjälp av någon som vet...

wetese
10 juni 2015 · 655 Inlägg

Nej de kan ju vara bra att göra, fast nu var frågan om hur kedjan var , och hur man bör kolla om den är fixad ...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang