Köpråd: Rx-8 något för mig?

Dojvid
8 juni 2015 · 12 Inlägg

Om inte rx8, vad för annan bil? Bakhjulsdrift är ett måste och ingen volvo!! Turbo skadar inte wink

Hej! Jag har nu lagt ut min smått sugtrimmade bmw 328a på blocket är är på jakt efter något fräsigare!
Verkligen fastnat för rx8an och allt gott man har hört om dem. Hade även varit väldigt kul att testa en wankelmotor!!

Denna gången skall jag göra lite research innan jag köper bil, och har nu suttit hela kvällen och googlat på "råttor" som ni verkar kalla dem, hehe.

Fått svar på mycket men inte allt.

Dragrace är inget intressant för mig och inte heller vem som har mest HK på pappret. Duktigare förare ligger rätt i kurvan wink

Med det sagt så är det ju fortfarande väldigt kul med power under huven.
Kommer jag kunna pinna på mot 940 turbos eller sugtrimmade bmw:s på motorvägen? Eller får man stryk rejält?

Hur är rx8orna att mecka själv med? Dyrt/svårt att hitta reservdelar?

Kan man sugtrimma dem till någon märkbar skillnad? Vart hittar jag styling/tuning? eller rättare sagt vart köper ni erat styling / trimdelar?
Vart hamnar man effektmässigt?

Finns det coilovers som passar o köpa i sverige?
Vill inte köpa delar utanför europa smile

Något man skall akta sig för? Någon modell/årsmodell som är att föredra framför en annan?

Tack!

Mvh
C smile

Sanni
9 juni 2015 · 228 Inlägg

Rolig bil. Men läs igenom noga om wankel motorer,hur de fungerar och hur man ska ta hand om de. gå till svenskawankel forum och fråga,där har du folk som är kunniga inom wankel motorer och rx modeller.

Volvo s80 "Brukis" (1999)
Loefvet
9 juni 2015 · 9 Inlägg

Jag har själv varit intresserad av en 8:a och jag kan säga att dom är riktigt härliga att köra, bra väghållning och det är roligt med en bil som varvar så högt som dessa.

vad jag hara hört om trimning så ska det gå att få upp dom till ca 260 hästar innan det blir riktigt meckigt att få ut mer.

årsmodell 04, 05 och delar av 06 blev återkallade, jag kommer inte riktigt ihåg anledningen tyvärr,det var dels startmotorn som var underdimensionerad.

Ett annat "vanligt" fel på dessa är att dom blir svårstartade när dom är varmkörda, detta kan I vissa fall avhjälpas med en rejälare startmotor men grunden till problemet ligger i att kompressionen är för låg.

tyvärr lite ofullständig information men hoppas att det kan vara en början för dig i all fall.

Kollan
9 juni 2015 · 618 Inlägg

Jag var också inne på att köpa rx8 ett tag, men när man läst genom 200 trådar där det oftast skrivs att motorn inte sällan behöver renoveras varje 10.000 mil så gav jag upp den planen.. smile apextätningar och allt vad det kallas

Fredrik_Rangert Egenföretagare
10 juni 2015 · 999 Inlägg

Man kan ju köpa ett ex som har renoverats (motorn) inte allt för längesedan

zemet
10 juni 2015 · 4 071 Inlägg

Varför just RX8? just för att den har den speciella wankelmotorn eller någon annan anledning?

Utan att veta någonting om bilen så brukar det vara rejält dyrt att sugtrimma, typ 1000 kr/hk ungefär ifall man nu inte pratar om att byta kammen i någon gammal sugmotor på en 740.

Men varför inte satsa på en supra eller R33/R34 istället ifall du vill köra japanskt?
Styling och trim finns ju i överflöd till dessa modeller.
Då slipper du oroa dig för att bli ifrån åkt på motorvägen ocksåsmile

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Squidspeed #GoodToBeBad
10 juni 2015 · 856 Inlägg

Min bror har en RX8:a -05:a, som har ett catback-system och ett AEM CAI-system, samt uppgraderade tändspolar. Den går okej, men fick ändå pisk både 0-100 och på bana (Kinnekulle) av en helt original 3MPS -07:a (260hk). Så visst må de ha vettig väghållning som originalbilar, men jag tycker inte vi ska höja upp den modellen till skyarna för det..

Glöm inte att 8:orna dricker rätt mycket soppa med, brorsan snittar mer än mig på både långresorna och vid normalanvändning, och då har jag ändå en 6-liters V12:a..

Nissan 350z kanske? Eller att bara satsa på nån nyare BMW annars, om du nu tvunget måste ha bakhjulsdrivet. Annars ligger min röst på en Golf R32:a. Roliga, driftsäkra och pålitliga AWD-bilar som går bra för pengarna! smile

Senast redigerat av Squidspeed (10 juni 2015)

Rensvinf
10 juni 2015 · 528 Inlägg

Om du är inne på liten sportig bil med bakhjulsdrift så skulle jag slå ett slag för bmw z3m.  Coupen för den som bara vill åka fort och bana,  roadstern för den som vill både åka fort, bana men glida i solen. smile
M modellen har 321 hk och skäms inte för sig någonstans. Priset varierar från strax över 100 till över 200.
Som med alla bilar finns fel och brister, men de flesta är överdrivna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang