Köpråd: 30-50kkr

OpelP1
14 juli 2015 · 1 412 Inlägg

Det där är skala 1:18 bilar va evil?  wink

agenour
14 juli 2015 · 9 Inlägg

Evildan skrev:
Välkommen hit till vår brokiga skara. [...]
Fråga gärna om du har mer funderingar gällande Toylådan.

Tack!

Jo, jag är som sagt intresserad av Priusen, och den känns aktuell igen med tanke på det du säger om förbrukningen på landsväg. Även driftsäkerheten verkar vara solid, vilket är ett outtalat starkt argument för. Bagageutrymmet får jag kolla in, men det kan gå, beroende på hur plant det är mellan karossidorna och det inte är en massa upphöjd plast i vägen som på t.ex. farsans nya Skoda. Tröskeln är inte värre än hos Méganen.

Du skriver i din länkade presentation:

Går det sönder något tar man sin relativt nya Prius till Toyotaverkstaden, det är nämligen garanti på så nya Toyotor som köps via auktoriserad Toyotadealer. Kostar gratis alltså om det mot förmodan skulle ske något haveri.

Gåller det begagnade bilar? Vad täcks? Ska man då kanske satsa att köpa via återförsäljare?

Enligt mina uträkningar verkar det som om vi sparar några tusenlappar per år i driftskostnad kontra en större bil (självklart beroende på vilken). Sen får man också väga in felrisken vilket återigen är till Priusens fördel. Men det är fortfarande 15-20k högre i inköpspris, så vi får tänka riktigt långsiktigt om det ska sparas in till slut.

Apropå felrisker. Något man ska undersöka en Prius på närmare vid köp?
Skulle du satsa på ett långmilat nyare årtal eller en lite mer lågrullad äldre modell?
Du säger att du är "relativt" nöjd - är det bara blygsam lågmäldhet från din sida eller har du sett några specifika nackdelar under tiden av ditt ägarskap?

Jag har inte så mycket almänna frågor i övrigt i nuläget (det är inte mitt första Evildan inlägg jag läser wink ) men kanske jag kan återkomma efter vi tittat på en prospektiv bil?

Senast redigerat av agenour (14 juli 2015)

agenour
14 juli 2015 · 9 Inlägg

Rquired skrev:
Om du vill ha en rolig bil med vettiga utrymmen och driftkostnader bör du åtminstone överväga och pröva en BMW 3-serie Touring. 318i (med 143Hk from 2001) eller 320d E46

Tacksam för ett till förslag!

BMW har jag svårt att vara helt neutral till, eftersom en bekant till mig köpte en beg. 3-serie några år sen som det har bara varit strul med. Självklart finns måndagsex. av alla bilar men eftersom jag inte är mer kunnig i att spåra sånt än hon (och hon hade dessutom en bilinsatt vän som hjälpte välja på plats) känns det riskabelt.

318i:an verkar ha förhållandes bra nivåer på skatt och förbrukning, så det väger upp.
Jag ska bearbeta mina känslor kring den här bilen smile

Evildan
14 juli 2015 ·

OpelP1 skrev:
Det där är skala 1:18 bilar va evil?  wink

1/36 wink


Men nog tog truckarna plats. Karosserna låg i baksätet.

Bättre vintertid, 1/12 kräver endast en låda inkl utrustning och reservdelar.

Evildan
14 juli 2015 ·

agenour skrev:

Evildan skrev:
Välkommen hit till vår brokiga skara. [...]
Fråga gärna om du har mer funderingar gällande Toylådan.

Tack!

Jo, jag är som sagt intresserad av Priusen, och den känns aktuell igen med tanke på det du säger om förbrukningen på landsväg. Även driftsäkerheten verkar vara solid, vilket är ett outtalat starkt argument för. Bagageutrymmet får jag kolla in, men det kan gå, beroende på hur plant det är mellan karossidorna och det inte är en massa upphöjd plast i vägen som på t.ex. farsans nya Skoda. Tröskeln är inte värre än hos Méganen.

Du skriver i din länkade presentation:

Går det sönder något tar man sin relativt nya Prius till Toyotaverkstaden, det är nämligen garanti på så nya Toyotor som köps via auktoriserad Toyotadealer. Kostar gratis alltså om det mot förmodan skulle ske något haveri.

Gåller det begagnade bilar? Vad täcks? Ska man då kanske satsa att köpa via återförsäljare?

Enligt mina uträkningar verkar det som om vi sparar några tusenlappar per år i driftskostnad kontra en större bil (självklart beroende på vilken). Sen får man också väga in felrisken vilket återigen är till Priusens fördel. Men det är fortfarande 15-20k högre i inköpspris, så vi får tänka riktigt långsiktigt om det ska sparas in till slut.

Apropå felrisker. Något man ska undersöka en Prius på närmare vid köp?
Skulle du satsa på ett långmilat nyare årtal eller en lite mer lågrullad äldre modell?
Du säger att du är "relativt" nöjd - är det bara blygsam lågmäldhet från din sida eller har du sett några specifika nackdelar under tiden av ditt ägarskap?

Jag har inte så mycket almänna frågor i övrigt i nuläget (det är inte mitt första Evildan inlägg jag läser wink ) men kanske jag kan återkomma efter vi tittat på en prospektiv bil?

Så här ser villkoren för TKG ut.
http://europeiskamotor.se/verkstad/serv … etsgaranti

Svagheter på Priusen är främst skrapande och rostiga bakre bromsskivor.
Även 12v batteriet är något som byts oftare än på medelbilen pga hur det används.
Skrapade stötfångare är vanligt då det kan vara lite svårt i början att avgöra var bilen slutar.

Det är enkom blygsam lågmäldhet, jag har ägt en mängd bilar genom åren och har sällan haft kvar någon mer än två månader då jag i regel har tröttnat fort av olika orsaker som ohemula reparationskostnader eller förbrukning i förhållande till brukandenöjet.
Jag har aldrig varit nöjdare med någon bil ur ett helhetsperspektiv.
Visst 150hk till med en tre sekunder snabbare acc 0-100km/h samt 4WD och förmågan att dra stora släp kunde vara trevligt, men jag finner inget behov av den typen av fordon som transportör i konstrast gentemot merkostnaden ett sådant fordon skulle innebära även om en Lexus RX450h skulle vara en underhållande kamrat. wink

Du är givetvis välkommen att återkomma.

viccoA
15 juli 2015 · 3 110 Inlägg

agenour skrev:

Rquired skrev:
Om du vill ha en rolig bil med vettiga utrymmen och driftkostnader bör du åtminstone överväga och pröva en BMW 3-serie Touring. 318i (med 143Hk from 2001) eller 320d E46

Tacksam för ett till förslag!

BMW har jag svårt att vara helt neutral till, eftersom en bekant till mig köpte en beg. 3-serie några år sen som det har bara varit strul med. Självklart finns måndagsex. av alla bilar men eftersom jag inte är mer kunnig i att spåra sånt än hon (och hon hade dessutom en bilinsatt vän som hjälpte välja på plats) känns det riskabelt.

318i:an verkar ha förhållandes bra nivåer på skatt och förbrukning, så det väger upp.
Jag ska bearbeta mina känslor kring den här bilen smile

Vill man ha en bil med körglädje kan jag inte rekommendera en 318. Minsta motorn jag skulle köpa för att köra kurviga 70-vägar är iaf en 325. 325an har ungefär samma förbrukning dessutom. Undvik automat på båda modellerna, drar betydligt mer bränsle och är mindre inspirerande.

agenour
15 juli 2015 · 9 Inlägg

OK dags att omvandla teori till lite praktik.

Evildan: det här med årtal kontra mil är svårt.
Hellre en 2010:a (III) med 41700mil på 59.000kr
eller en 2005:a (II) med 25000mil på 48.000kr?

http://www.bytbil.com/bilar/toyota/priu … ouncle_web
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 384982.htm

Om man då antar att det inte finns några dolda fel på varken eller.

Senast redigerat av agenour (15 juli 2015)

xXSammy
15 juli 2015 · 6 582 Inlägg

Batteriet slits ju desto mer det används, visst kan chassit må kanon på den långmilade ifall den är välskött men du kommer inte ifrån att batteriet har förlorat mer kapacitet.

(Om vi förutsätter att bilarna har slitits normalt)

De/Dem
Evildan
15 juli 2015 ·

agenour skrev:
OK dags att omvandla teori till lite praktik.

Evildan: det här med årtal kontra mil är svårt.
Hellre en 2010:a (III) med 41700mil på 59.000kr
eller en 2005:a (II) med 25000mil på 48.000kr?

http://www.bytbil.com/bilar/toyota/priu … ouncle_web
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 384982.htm

Om man då antar att det inte finns några dolda fel på varken eller.

Hybridbatteriet i den här testade genI hade knappt tappat någon effekt på dom dryga 206000miles den körts jämfört med en 2000miles dito.
Den lågmilade testades när den var relativt ny skall tilläggas för att inte förfluten tid skall vara avgörande.

http://www.consumerreports.org/cro/news … /index.htm


Med tanke på det bruksiga mervärdet i den utvecklade modellen hade jag förmodligen köpt (om den nu inte varit såld redan) wink genIII bilen trots det höga miltalet och taxihistoriken vilket innebär välservad och få kallstarter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang