Evildan skrev:
Välkommen hit till vår brokiga skara. [...]
Fråga gärna om du har mer funderingar gällande Toylådan.
Tack!
Jo, jag är som sagt intresserad av Priusen, och den känns aktuell igen med tanke på det du säger om förbrukningen på landsväg. Även driftsäkerheten verkar vara solid, vilket är ett outtalat starkt argument för. Bagageutrymmet får jag kolla in, men det kan gå, beroende på hur plant det är mellan karossidorna och det inte är en massa upphöjd plast i vägen som på t.ex. farsans nya Skoda. Tröskeln är inte värre än hos Méganen.
Du skriver i din länkade presentation:
Går det sönder något tar man sin relativt nya Prius till Toyotaverkstaden, det är nämligen garanti på så nya Toyotor som köps via auktoriserad Toyotadealer. Kostar gratis alltså om det mot förmodan skulle ske något haveri.
Gåller det begagnade bilar? Vad täcks? Ska man då kanske satsa att köpa via återförsäljare?
Enligt mina uträkningar verkar det som om vi sparar några tusenlappar per år i driftskostnad kontra en större bil (självklart beroende på vilken). Sen får man också väga in felrisken vilket återigen är till Priusens fördel. Men det är fortfarande 15-20k högre i inköpspris, så vi får tänka riktigt långsiktigt om det ska sparas in till slut.
Apropå felrisker. Något man ska undersöka en Prius på närmare vid köp?
Skulle du satsa på ett långmilat nyare årtal eller en lite mer lågrullad äldre modell?
Du säger att du är "relativt" nöjd - är det bara blygsam lågmäldhet från din sida eller har du sett några specifika nackdelar under tiden av ditt ägarskap?
Jag har inte så mycket almänna frågor i övrigt i nuläget (det är inte mitt första Evildan inlägg jag läser ) men kanske jag kan återkomma efter vi tittat på en prospektiv bil?
Senast redigerat av agenour (14 juli 2015)