Koppla in Hög- till Lågnivåomvandlare

chrille154
3 september 2015 · 104 Inlägg

Hej!
Har en Volvo V70 som jag tänkte slänga in en baslåda i. Jag har originalstereon så jag köpte en hög- till lågnivåomvandlare (http://www.mds.se/fe1-loc.html#product_ … kit_tabbed) så nu tänkte jag höra hur jag ska koppla in den. Antar att det är lättast att koppla in den på högtalarna i kofferten? Tack på förhand smile

Nausea Avstängd
3 september 2015 · 598 Inlägg

Det beror på om bakkanalen är fullregister eller kopplat till ett slutsteg (original) med inbyggt hpf. Renast signal får du så nära källan som möjligt, dvs från huvudenheten. Ju mer kabel, kontakter och komponenter desto sämre ljud.

chrille154
3 september 2015 · 104 Inlägg

Okej, men om jag skulle koppla den på stereon där fram, var skulle jag då koppla in den. På vilka kablar alltså?

Nausea Avstängd
3 september 2015 · 598 Inlägg

Högtalarkablarna. Du tvingas skarva nånstans ändå, vilket ökar belastningen på huvudenheten eller bilens originalförstärkare, så då kan du lika gärna köpa ett steg som har högnivåingång om huvudenheten saknar lågnivå samtidigt som du slipper den extra kostnaden för lågnivåomvandlare.

chrille154
3 september 2015 · 104 Inlägg

Men nu har jag redan lågnivåomvandlare och slutsteg. Där kommer två gröna, två svarta och en svart som det strå Ground på från omvandlaren. Ground ska ju kopplas till jord antar jag, men vart ska jag koppla de två gröna(som sitter ihop) och det två svarta(som också sitter ihop) ?

Nausea Avstängd
3 september 2015 · 598 Inlägg

Kolla bruksanvisningen. Jag antar att det är 4 kablar till 2 kanaler, vänster och höger, och jorden är till för att minimera störningar. Men du får först ta reda på varifrån det är bäst att ta signalen, från bakkanalerna i skuffen eller om de är kopplade till ett originalsteg och om det är fullregister i så fall. Jag vet t ex att min Saab har ett inbyggt 7-kanals originalsteg med lpf till basarna i dörren, så jag skulle kunna ta en signal till en bas från den kanalen, men inte fullregister.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang